بهترین دفاع، حمله است. شاید این جمله در نگاه اول، کمی ما را از دنیای فرهنگ و هنر دور و به مسابقات ورزشی نزدیک کند اما همین تک‌جمله می‌تواند استراتژی ما را در رویارویی‌های فرهنگی عوض کند.
کد خبر: ۱۳۶۶۱۰۰

قبل از توضیحات درباره این جمله، بهتر است مقدمه‌ای گفته‌شود؛ چهل و اندی سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد و تجربه ثابت کرده است دشمنان این مرز و بوم، لحظه به لحظه درصدد آسیب‌رسانی به ما بوده‌اند.

به اعتقاد نگارنده، این آسیب‌‌رسانی‌ها بیش از آن‌که نظامی باشد، فرهنگی است؛ چرا که زیربنای همه فعالیت‌های اجتماعی، اقدامات اقتصادی، سیاسی و... قطعا فرهنگی است و دشمن به‌خوبی به این مهم دست پیدا کرده است که برای آسیب‌رسانی به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردمانش، اولین قدم یورش به فرهنگ آن است.

بهترین شاهد این ماجرا هم دفاع‌مقدس هشت‌ساله ما در برابر تجاوز حزب بعث عراق است. چرا؟ کمتر کسی‌ است در دنیا که نداند ما به لحاظ ادوات و تجهیزات نظامی حرفی برای گفتن در آن هشت سال در برابر دشمن متجاوز نداشتیم اما چه چیزی باعث شد آن روزهای سخت به مدال افتخار و پیروزی چشمگیر برای ملت عزیزمان مبدل شود؟ بله درست است؛ فرهنگ. عزم و اراده‌ای شکست‌ناپذیر که ریشه در اعتقادات رزمنده‌ها داشت و آن اعتقادات سازنده فرهنگ غنی اسلامی ـ ایرانی ما. فرهنگ می‌تواند نشد را شد کند و ناممکن را ممکن. مثال‌های بی‌شمار دیگری از تاثیر شگرف فرهنگ بر آینده یک کشور می‌توان به‌کار برد که در حوصله این نوشته نمی‌گنجد. اما برگردیم به جمله بالا، بهترین دفاع، حمله است.

خاطرتان هست  دهه ۷۰ ویدئو ممنوع بود و مسؤولان فرهنگی آن زمان از سر نادانی یا از سر خیانت چه موضع تدافعی گرفتند و در مقابل حمله دشمن تنها به انکار اصل موضوع پرداختند؟ این یک نمونه کاملا در دسترس از دفاع محض فرهنگی است، به جای آن که حقیقت ویدئو را بپذیرند و از بستر به وجود آمده به وسیله آن بهره ببرند و برای آن تولید محتوا کنند، آن را انکار کردند؛ درست مثل فضای مجازی این روزها. بخواهیم یا نخواهیم دشمن هر لحظه به ما فکر می‌کند و نقاط ضعف و احیانا آسیب‌پذیر ما را رصد می‌کند. جهاد تبیین دقیقا یعنی تبدیل موضع تدافعی به حمله. یعنی اگر ویدئو آمد، به‌جای انکار آن، برایش تولید محتوا کنیم و زمین بازی را خودمان تعریف کنیم. یعنی اگر فضای مجازی را از همان اول جدی گرفته‌بودیم، هنرمندان هنرهای نمایشی (سینما؛ تلویزیون و تئاتر)را اقناع می‌کردیم که وظیفه اصلی آنها جهت‌دهی به افکار عمومی در بستر فضای مجازی است. و البته الان هم دیر نشده است.

کوروش زارعی - مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها