کد خبر: ۱۳۶۶۰۵۶
این روز‌ها که به روزرسانی جدیدی از سه‌گانه حکمت، عزت و مصلحت در حوزه رویکرد‌های نظام، در زمینه سیاست خارجی توسط دولت سیزدهم دنبال می‌شود، تهران به مرکز اصلی رفت‌وآمد‌های منطقه‌ای و غربی تبدیل شده است و در روزی که امیر قطر در تهران به دیدار مقامات کشورمان آمده و طرفین مشغول طراحی نقشه راه جدید در حوزه کشور‌های خلیج‌فارس بودند، انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم برای دومین‌بار در سال جاری به ایران سفر کرد تا بالاخره پرانتز‌های باز، بسته شود. این درحالی است که طبق تاکید رهبر انقلاب، کشور در دوره جدید، معطل مذاکرات نشده و دیپلماسی همسایگی، منطقه‌ای و آسیامحوری با رویکرد‌های خاص خود در جریان بوده است.

شاید بهتر باشد، ابتدا روایت این ترافیک دیپلماسی در تهران را از سفر امیر قطر آغاز کنیم. ایران و قطر که بعد از تحریم‌های چند سال اخیر، علیه این کشور سطح جدیدی از روابط همسایگی را تعریف کرده‌اند، اکنون رابطه خود را وارد سطح توسعه تجارت خارجی و اقتصادی کرده‌اند و این مسأله به عنوان سیاست قطعی نظام در پارادایم دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم قابل بررسی است. در کنار تجاری‌سازی رابطه ایران و قطر، فوتبال و در پیش بودن جام‌جهانی هم از موضوعات مهم طرفین بوده که درباره آن به توافق رسیده‌اند و دیپلماسی ورزشی بیشتر از گذشته روابط ایران و همسایگان را آسان کرده است.

البته ما نمی‌توانیم از نقش واسطه‌گری قطر درباره مذاکرات وین هم چشم‌پوشی کنیم. همان‌طور که امیر قطر، در نشست مشترکی که با رئیس‌جمهور کشورمان داشته، تاکید کرده نگاه قطر به مذاکرات وین، مثبت است.
با توجه به این‌که قرار است امیر قطر بلافاصله بعد از تهران به لندن و واشنگتن برود، فرامتن این موضوع نیز موید تاثیرگذاری این کشور در سطح جدید رایزنی‌هاست. بن‌بست واشنگتن و عاجز ماندن ایالات متحده در حل‌وفصل مذاکرات وین باعث شده این کشور، همسایگان ایران و اروپا را در این زمینه واسطه کند.
 
همزمان با سفر مقامات عربی، انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم برای آخرین رایزنی‌ها به تهران آمد و دست پر هم به بروکسل بازگشته است. آن‌طور که وزیر خارجه کشورمان هم گفته این سفر کاملا مثبت و رو به جلو بوده و فرصت مجددی برای تمرکز و ابتکارات به منظور حل موضوعات باقیمانده در گفتگو‌های وین فراهم کرده است.

امین صبحی  دبیر سرویس سیاسی / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها