رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اعلام کرد

به صدا درآمدن زنگ «پاسداشت زبان فارسی» در مدارس کشور

نشست خبری روز «پاسداشت زبان فارسی»، صبح دیروز با حضور غلامعلی حداد‌عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمود شالویی مشاور وزیر و مدیر کل حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی حسینی دبیر فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نمایندگانی از پژوهشگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرهنگستان هنر، مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی در خارج از کشور و کارگروه دائمی شورای هماهنگی پاسداشت زبان فارسی در تالار وحدت تهران برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۶۵۸۳۵

غلامعلی حداد‌عادل، رئیس فرهنگستان ادب و هنر در این مراسم با تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد و تالار وحدت و بنیاد رودکی اظهار داشت: همان‌طور که می‌دانید چند سالی است که ۲۵ اردیبهشت‌ماه، از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی روز «پاسداشت زبان فارسی» و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نامیده شده است. در دو سال گذشته که برگزاری اجتماعات ممکن نبود ما این روز را به صورت دیگری جشن می‌‌گرفتیم اما امسال که به شکر خدا امکان دعوت و برگزاری مجلسی فراهم شده از بهمن ماه ستادی تشکیل دادیم و طی آن از وزارتخانه‌های مختلف برای هر چه باشکوهتر برگزار شدن این روز دعوت به‌عمل آوردیم.

او افزود: زبان فارسی به عنوان زبان ملی رکن مهمی از ارکان هویت ملی ما ایرانی‌هاست که چندین هزار سال در ایران استمرار داشته. این زبان که زبان ملی ما ایرانی‌هاست زبان دوم جهان اسلام هم هست. بسیاری از معارف اسلامی به این زبان نوشته شده و گنجینه‌ای از معارف معنوی و فرهنگی-ایرانی به این زبان به نگارش درآمده که سرمایه‌ای است برای ملت ایران. ضمن این‌که در جهان، ایران را از جمله از طریق ادبیات فارسی می‌شناسند. زبان فارسی عامل همبستگی و هویت ملی ماست و دشمنان ایران که در پی ایجاد تفرقه در ایران هستند، دشمن زبان و ادبیات فارسی نیز هستند. بنابراین پاسداری از زبان فارسی وظیفه‌ای ملی و برعهده همه مردم ایران است.

حداد‌عادل همچنین این روز را فرصتی مناسبی برای ادای احترام نسبت به مقام فردوسی دانست و ادامه داد: فردوسی با سرودن «شاهنامه» در هزار سال پیش حق بزرگی در احیا و حفظ زبان فارسی دارد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطرنشان ساخت: ۲۵ اردیبهشت زنگ «پاسداشت زبان فارسی» در مدارس سراسر کشور به صدا در می‌آید. بر اساس برنامه‌های ارائه شده در برخی مدارس شاهنامه‌خوانی و نقالی برگزار می‌شود. پویشی نیز در برنامه شاد برگزار خواهد شد و در مشهد گروه دانش‌آموزان در کنار مزار فردوسی سرود خواهند خواند. در برخی مدارس نیز مسابقات نقاشی و ورزشی برگزار می‌شود.

مراسم پاسداشت روز زبان فارسی، یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه همزمان با بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، به همت فرهنگستان زبان و ادب فارسی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگستان هنر، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و دیگر نهادهای فرهنگی برگزار خواهد شد.

ساناز قنبری - فرهنگ و هنر / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها