کارشناس اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه؛

توده گرد و غبار عراقی دوباره در راه کرمانشاه

دکتر حمیدرضا چغازردی، محدودیت کشت محصولات آب‌بَر را جهت مقابله با خشکسالی و مدیریت منابع آب ضروری عنوان کرد و افزود: محصولاتی که به صورت کشت دوم و گاها سوم در مزارع کشاورزی کاشته می‌شوند، نیاز به استفاده از منابع آبی زیادی دارند که با توجه به کاهش منابع آبی در یکی دو گذشته در استان کرمانشاه و کشور، انجام این کشت‌ها در مزارع توصیه نمی‌شود.
کد خبر: ۱۳۶۵۴۵۲

به گزارش جام جم آنلاین کرمانشاه؛  عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه بر ضرورت برخورد جدی با کشت‌ دوم در مناطق ممنوعه برداشتِ آب تاکید کرد.

چغازردی ادامه داد: یکی از اهداف مهم کشت دوم محصولات کشاورزی استفاده از منابع موجود برای تولید محصولات کشاورزی است و حال که به دلیل خشکسالی حادث شده منابع آبی با کمبود مواجه شده‌اند، باید این نوع کشت‌ها که اتفاقا جزو کشت‌های آب‌بر هم هستند، محدود شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشوری است که بر اساس پیش‌بینی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تا سال ۲۰۵۰ با بحران آب مواجه خواهد شد، تاکید کرد: از آنجایی که به سمت خشک‌سالی در کشور پیش می‌رویم، باید برای حفاظت از منابع آبی به ویژه منابع آب‌ زیرزمینی برنامه داشته باشیم، چون این منابع فقط به نسل ما تعلق ندارند و باید آنها را به دست آیندگان برسانیم.

وی با اشاره به مصرف بالای آب در بخش کشاورزی به ویژه در کشت‌های دوم و سوم، تصریح کرد: به عنوان یک متخصص حوزه کشاورزی پیشنهاد دارم نهادهای ذی‌ربط شامل سازمان جهاد کشاورزی و امور آب به اشتراک جلساتی را برگزار کرده و مناطقی که به عنوان خط قرمز برای مصرف آب شناسایی شده‌اند را معرفی  و از کشت های دوگانه و چندگانه در این مناطق جلوگیری کنند، چون اگر فقر منابع آبی رخ دهد، بروز پدیده فرونشست زمین و بحران‌های دیگر در منطقه دور از انتظار نخواهد بود.

وی در ادامه از نبود الگوی کشت به عنوان یکی از چالش های مهم پیش روی بخش کشاورزی در کشور یاد کرد و افزود: وقتی برای هر منطقه الگوی کشت نداریم، نتیجه آن این می‌شود که هم اکنون در مناطقی با منابع آبی محدود کشت‌های دوم و سوم داشته باشیم.

مدیر مزرعه آموزشی و پژوهشی پردیس کشاورزی دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: هم اکنون در استان کرمانشاه دشت‌هایی مثل دشت ماهیدشت را داریم که دشت مرده به حساب می‌آیند که قطعا باید کشت دوم در چنین دشت‌هایی قطع و ممنوع باشد و با نظارت جدی مسئولین از کشت‌های دوم در این مناطق جلوگیری و با متخلفان برخورد شود.

 وی با تاکید بر اینکه باید به جد با کشت‌های دوم و سوم در مناطق ممنوعه برداشت آب برخورد شود، اضافه کرد: با توجه به مطرح بودن موضوع امنیت غذایی و نیز با توجه به وقوع جنگ اوکراین و کاهش تولید محصولات کشاورزی در این کشور، باید بتوانیم نیاز کشور به یک سری محصولات را تامین کنیم، لذا هرچند در خیلی از مناطق امکان کشت‌های دوگانه و چندگانه را نداریم، اما هنوز نقاطی وجود دارد که جزو مناطق ممنوعه نیستند و می‌توان به صورت لکه‌ای در آنها کشت‌های دوم و سوم انجام داد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها