پیشنهاد یک شیرینی و دمنوش

طبع بهاریِ خورد و خوراک ما

۱-شنیدین که می‌گن اردیبهشت، ماه عاشقاست؟ ماهی که وقتی بخوای صبح زود از خواب بیدارشی، می‌تونی به جای زنگ هشدار گوشیت، رو صدای آواز پرنده‌ها حساب باز کنی.
کد خبر: ۱۳۶۵۴۰۲

ماهی که دلت می‌خواد تمام لحظاتش رو تو طبیعت بگذرونی، زیر بارون بهاری راه بری و دقیق شی رو شکوفه‌ها و رنگ سبز تازه درختا و عطر تمام این زیبایی‌ها و عاشقانه‌ها رو با تموم وجودت استشمام کنی. ماهی که خلاصه به قول حافظ: «هوا مسیح نفس گشت و باد نافه گشای».

حالا تصور کن یه صبح قشنگ اردیبهشتی از خواب پاشی و پر از انرژی و حس زندگی کردن باشی و دلت بخواد امروز رو تو خونه نگذرونی. دیگه چه بهتر که کسی هم باشه تا تو ساختن یه خاطره قشنگ از امروز همراهیت کنه؟ مثلا می‌تونی زنگ بزنی به دوستت یا دست همسر یا بچه‌تو بگیری و برین پارک بغل خونه و یه روز خوب و ساده رو برای خودتون به یاد موندنی کنین.

حالا در کنار همه اینا میدونی دیگه چی می‌چسبه؟ آفرین. هیچ‌وقت از غذا و خوراکی‌های لذیذ خونگی‌ای که با عشق درست می‌شن و چند برابر هم به انتقال عشق کمک می‌کنن، غافل نشو.

به این علت امروز می‌خوام یه شیرینی ترد و لذیذ رو بهت معرفی کنم که می‌تونی همین الان برای درست کردنش دست به کارشی.

با این کار هم می‌تونی سلامت وعده عصرانه‌‌ات رو تضمین کنی و هم یه شیرینی جدید رو امتحان کنی. تازه این شیرینی انتخاب مناسبی برای جشن گرفتن عید فطر یا شب‌های یلداست و در همه سنین مخصوصا بچه‌ها، طرفدارای خودشو داره.

۲- اسم این شیرینی که در اصل مازندرانی هم هست، بهاردونه یا برنجکه. می‌بینی؟ حتی با اسمش کلی انرژی خوب بهمون منتقل می‌کنه. حالا تصور کن بعد از امتحانش چقدر قراره لبخند رو لبات بزرگ و دلنشین باشه.

مواد اولیه‌ش اونم خیلی ساده ست: برنج، گلاب، شکر یا عسل، آب، آب نارنج و روغن که می‌تونی برای خوش طعم و رنگ کردنش به جای رنگ‌های مجاز خوراکی از زعفران و لبو و برای تزئینش از خلال پسته و بادام و حتی شکوفه‌های گل سرخ هم استفاده کنی.

۳- برای درست کردن این شیرینی، اول باید اجازه بدی برنج برای یک تا دوساعت در آب بمونه و خیس بخوره. بعد از گذشت این مدت زمان، باید برنج رو تا زمانی که کمی نرم بشه و از حالت خامی دربیاد، بپزی. بعد برنج رو آبکش می‌کنی و رو یه پارچه تمیز نخی پهن می‌کنی و جلوی نور آفتاب میذاری تا کاملا خشک بشه.

اگه دوست داری شیرینی‌های رنگی و با طرح‌هایی متنوع داشته باشی، می‌تونی برنجا رو متناسب با سلیقه خودت به دو یا چهار قسمت تقسیم و بهشون زعفران یا رنگ‌های طبیعی دیگه مثل لبو اضافه کنی.

در مرحله بعد تو یه ظرف گود کوچیک روغن می‌ریزی و روی حرارت قرار می‌دی تا کاملا داغ شه. به یه صافی یا آبکش استیل هم نیاز داری تا برنجا رو کم‌کم داخلش بریزی و درون ظرف روغن قرار بدی. میزان برنجی که سرخ می‌کنی باید حجم کمی داشته باشه تا همه اونها‌ بتونن در حرارت پف کنن.

استفاده از صافی هم این امکان رو بهت میده که سریع عمل کنی و برنجا رو به محض پف کردن و قبل از سفت شدن، از حرارت دور و در ظرف مناسب دیگه‌ای خالی کنی.

معمولا هم حدود پنج ثانیه برای سرخ شدن برنجا کافیه. مطمئناً تماشای این مرحله برای تو هم خیلی جذابه، چون سرعت پف کردن برنجای روی حرارت، حیرت‌زده‌‌ات‌ می‌کنه.

۴- حالا نوبت آینه که شربت یا شهد شیرینی رو آماده کنی. آب، شکر یا عسل و آب نارنج رو روی حرارت ملایم قرار می‌دی و بعد از حل شدن شکر در آب، بهش گلاب رو هم اضافه می‌کنی و هم می‌زنی تا جایی که شربت به قوام برسه، یعنی اگه مقداری از اون رو تو یه کاسه آب سرد بریزی، داخل آب پخش نشه یا این‌که بتونی راحت با دست جمعش کنی. دقت کن که شهد زیاد روی حرارت نمونه، چون باعث سفت شدن زیاد شیرینی‌ها میشه.

تو مرحله بعدی برنجا رو تو یه ظرف بزرگی می‌ریزی و بعد از اضافه کردن شهد بهش سعی می‌کنی که مخلوط رو به صورت فشرده و یکدست در هر ضخامتی که دوست داری در بیاری. حواست باشه که شهد باید سریع مخلوط بشه،چون شیرینی خیلی زود سفت میشه. خب دیگه به مرحله آخر رسیدیم و اینجا باید به شیرینی فرصت بدی که به دمای محیط برسه و معمولا بعد از ۱۵دقیقه می‌تونی شیرینی‌ها رو به صورت مستطیلی، لوزی یا در شکل‌های مورد علاقه‌‌ات، برش بزنی.

۵- حالا دیگه این شیرینی‌های ترد و خوش‌طعم بهاری آماده‌ست تا همراه یه چای بهارنارنج تازه‌دم، میل بشه. طعم شیرین و عسلی بهاردونه، ضمن این‌که همراه با بوی خوش بهارنارنج شگفت‌زده‌تون می‌کنه، طعم تلخ بهارنارنج رو هم از بین می‌بره و برای همین ترکیب مناسبی برای باهم نوش جان کردن و بهاری شدن لحظه‌هاتونه.

ضمیمه چاردیواری روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها