فاصله 6 امتیازی تکلیف قهرمانی را مشخص کرد؟

نسخه ویژه برای قهرمانی

رقابت سرسختانه قرمز و آبی برای جنگ قهرمانی در هفته بیست و ششم؛

هیچ چیز غیر از سه امتیاز

انگار از اول هم قرار بود سرنوشت لیگ بیست‌ویکم چنین باشد که استقلال و پرسپولیس در هفته‎های پایانی آن رقابت تنگاتنگ و نفس‌گیری را برای قهرمانی شکل بدهند.  
کد خبر: ۱۳۶۵۳۷۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، واقعیت را بخواهید اگر به جای پرسپولیس تیم دیگری در رده دوم با فاصله چهار امتیاز پشت سر استقلال قرار داشت این چنین رقابت تنگاتنگ نمی‌شد اما خاصیت «سرخابی» همین است. به محض اینکه رقابت قهرمانی بین آنها آغاز می‌شود همه چیز سفت و سخت پیش می‎رود و هیچ راه همواری هم نیست.

نه استقلال کوتاه می‎آید نه پرسپولیس. و همین می‎شود که هفته بیست‎و‎ششم، یعنی درست جایی در پنج هفته مانده به پایان لیگ صحنه تمام‎عیاری از رقابت سرخابی‎ها به وجود می‎آید؛ یکی در تهران و دیگری در اصفهان...

 

ذوب آهن- پرسپولیس، ساعت: 18:40

جان گرفتن مجدد یک رویا

 یحیی و شاگردانش نسبت به هفته‎های قبل بسیار امیدوارتر هستند. رویای ششمین قهرمانی پشت سر هم دوباره پررنگ شده است. اگر پرسپولیس هفته گذشته پیکان را نمی‎برد و استقلال هم در دیگر بازی با سپاهان مساوی نمی‎کرد رویای شش قهرمانی پیاپی این چنین جان نمی‎گرفت. حالا پرسپولیس در هفته بیست‌وششم یک مصاف خیلی مهم با تیم رده یازدهمی ذوب‌آهن دارد. مگر الان وقت کوتاه آمدن است؟

نکته یک: پرسپولیس بیش از دو برابر ذوب‎آهن تا اینجای لیگ گل زده است، آنها 36 گل و ذوب آهن 17 گل.

نکته دو: دو تیم در زمینه گل خوردن هم تفاوت‌های خودشان را نشان داده‌اند. پرسپولیس 17 گل خورده و ذوب آهن 21 گل.

برترین گلزن ذوب آهن: سعید باقرپسند با 3 گل

برترین گلزن پرسپولیس: مهدی عبدی با 7 گل

نتیجه دیدار رفت: دو بر صفر به سود پرسپولیس

 

استقلال – شهرخودرو، ساعت 20:40

تفاوت‌های عمیق

کافی است استقلال از این دیدار اصلا امتیاز نگیرد یا اینکه فقط یک امتیاز بگیرد تا با کمال میل تیتر بزنیم «قهرمانی به آبی نمی‎آید». حریف استقلال با 15 امتیاز بدجوری به قعر چسبیده و واضح به نظر می‎رسد استقلال حق ندارد در مقابل چنین رقیبی بدون سه امتیاز از میدان بیرون بیاید. اگر استقلال در این مسابقه امتیاز از دست بدهد بحران تمام‎عیاری برای فرهاد و شاگردانش به وجود می‎آید. به هر حال سرنوشت فرهاد مجیدی و استقلال این است که در هفته‎های پایانی لیگ مقابل سه استقلالی قرار بگیرند که یکی از آنها داوود سیدعباسی سرمربی شهرخودرو است.

نکته یک: مقایسه گلزنی دو تیم تفاوت عمیق و گسترده‎ای را بین دو تیم نشان می‎دهد. استقلال 34 گل زده و شهرخودرو 15 گل.

نکته دو: خط دفاع دو تیم نیز تفاوت وحشتناکی دارد؛ آبی‌ها فقط 9 گل خورده‌اند اما نماینده مشهد تا اینجا 36 گل از تیم‌های مختلف دریافت کرده است.  

برترین گلزن استقلال: یامگا با 10 گل زده

برترین گلزن شهرخودرو: محمدرضا فلاحیان با 3 گل زده

نتیجه دیدار رفت: سه بر صفر به سود استقلال

 

بررسی احتمالات

بازی‎های امروز برای استقلال و پرسپولیس احتمالات مختلفی دارد چون در فوتبال هر نتیجه‌ای ممکن است رقم بخورد. از آنجایی که این احتمالات زیاد هستند به همه آنها اشاره نمی‌کنیم اما مهم‌ترین و محتمل‌ترین احتمال پیروزی هر دو تیم مقابل شهرخودرو و ذوب‌آهن است. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد فاصله امتیازی روی عدد چهار باقی می‌ماند. تغییر نکردن شرایط امتیازی در رده‌های اول و دوم جدول رده‎بندی با تساوی هر دو تیم هم رخ می‎دهد.

اما تصور کنید استقلال ببرد اما پرسپولیس مقابل ذوب‎آهن مساوی کند. آنگاه استقلال به امتیاز 60 می‌رسد و پرسپولیس نیز با کسب یک امتیاز از این مسابقه 54 امتیازی می‌شود تا دوباره فاصله امتیازی روی عدد شش قرار بگیرد. شکست پرسپولیس مقابل ذوب آهن شرایط را برای آبی‎ها حتی بهتر هم خواهد کرد و فاصله را به هفت امتیاز افزایش می‌دهد.

 

برنامه کامل هفته بیست و ششم لیگ برتر فوتبال ایران:

تراکتور – هوادار 16:30

فجر سپاسی-نفت مسجد سلیمان 18:30

ذوب آهن – پرسپولیس 18:30

نساجی مازندران - مس رفسنجان 19:30

گل گهرسیرجان -آلومینیوم اراک 20:00

استقلال - شهرخودرو مشهد 20:40

صنعت نفت آبادان – فولاد 21:00

پیکان – سپاهان 21:00

 

 

دست کم گرفتن شهر خودرو، ممنوع

محمد نوری – پیشکسوت استقلال

هر پنج بازی باقی‎مانده برای استقلال حکم فینال را دارد. شهر خودرو هر چند در قعر جدول قرار دارد اما به نظر من از سپاهان قوی‎تر است چون برای بازی مقابل استقلال انگیزه‎ای دو چندان پیدا می‎کند.

استقلال اکنون شرایط خوبی دارد و قهرمانی در این فصل کاملا دست خودشان است. امیدوارم در چند هفته پیش‎رو مشکلی پیش نیاید و بازیکنان استقلال هیچ مسابقه‎ای را دست کم نگیرند تا این قهرمانی زودتر مسجل شود.

استقلال از همان ابتدا هم پتانسیل قهرمانی را داشت. هم مهره‎های خوبی را در اختیار دارد و هم بدون باخت پیش می‎رود. تیم رکوردهای خوبی از خود بر جای گذاشت و هواداران بابت عملکرد تیم محبوبشان حداقل تا امروز خیلی خوشحال و راضی هستند.

از سویی دیگر به نظر من کاهش امتیاز با پرسپولیس نگران‎کننده نیست چون سپاهان تیم کوچکی نبود. سپاهان یکی از بهترین تیم‎های لیگ برتر از لحاظ مهره به شمار می‎رود و تساوی مقابل این تیم عجیب نبود. نماینده اصفهان در این فصل کمی بدشانس بود و شرایط برای آنها فراهم نشد تا یک مدعی درجه یک باشند هر چند همین الان هم در رده سوم جدول به سر می‎برند. این را هم یادمان نرود که استقلال مقابل سپاهان چند موقعیت را هم خراب کرد وگرنه دستیابی به پیروزی چندان دور از دسترس نبود.

امیدوارم حوادث و پیش‎بینی‎های فصل‎های گذشته برای استقلال پیش نیاید. لازم است که برای دوری از اتفاقات فصل‎های گذشته، استقلالی‎ها در هر بازی با قدرت‎تر و با صلابت‎تر از بازی قبل باشند.

این هم مایه خوشحالی است که هواداران دوباره به ورزشگاه برمی‎گردند.

و در آخر تنها چیزی که باقی می‎ماند این است که امیدواریم در هفته‎های پایانی فوتبال پاکی را از سوی دو تیم شاهد باشیم و هیچ زد و بندی رقم نخورد که به خاطر آن استقلال از قهرمانی دور شود. باید کمی خوشبین باشیم و به شرافت افراد و سالم بودن دیگران اطمینان داشته باشیم. با این وجود از فدراسیون فوتبال تقاضا دارم نظارت دقیقی را در این هفته‎های پایانی لیگ به تمامی دیدارها اعمال کند.

 

پرسپولیس با آرامش بازی کند

محمود کلهر-پیشکسوت پرسپولیس

پرسپولیس اگر قهرمانی می خواهد باید هر پنج بازی باقی مانده را ببرد و به هیچ عنوان محتاط نباشد. آرایش اصلی این تیم نباید تغییر کند و اصلا به نظر من یحیی دست به ترکیب نزند. ما نه در دفاع نیاز به تغییر داریم و نه در هافبک. پرسپولیس بدون تغییر روان تر بازی خواهد کرد، چیزی که در برخی از بازی های این تیم مشاهده کرده ایم.

نکته بسیار مهم دیگر بازگشت حامد لک به پرسپولیس بود که روحیه خودش را بعد از آن همه اتفاق بازسازی کرده است.

باز هم میگویم، پرسپولیس می‌تواند قهرمانی را به دست بیاورد به شرط اینکه اولا تغییر نکند، ثانیا اشتباهات فردی را کنار بگذارد. اشتباهات فردی در بازی های قبلی منجر به این شد که امتیازات زیادی از دست پرسپولیس برود. آن اشتباهات اگر ترمیم شود به دست آوردن قهرمانی محتمل است چون بازیکنان تیم این توانایی بزرگ را دارند و در فصل‎های گذشته هم آن را نشان داده اند.

البته فراموش نکنیم استقلال تیم بسیار بهتری نسبت به فصل های گذشته است. این تیم نسبت به پرسپولیس بازی های سخت تری را در پیش رو دارد.

در بازی قبلی، پرسپولیس مقابل پیکان به خوبی روحیه خود را بازیافت و باید همین کار را مقابل ذوب آهن هم انجام بدهد و کاملا با آرامش بازی کند. اگر استقلال از آن طرف امتیاز بدهد و پرسپولیس هم ذوب آهن را ببرد شرایط بسیار خوب می شود. ذوب آهن امسال اصلا شرایط خوبی نداشته اما دلیل نمی‎شود که مقابل پرسپولیس بد بازی کند. این تیم هرگز مقابل پرسپولیس دست و پا بسته نخواهد بود و پرانگیز بازی می کند. شک ندارم دیدار پرسپولیس و ذوب آهن یکی از زیباترین بازی های این هفته به شمار می رود. نکته ای که یحیی گل محمدی باید به آن توجه کند این است که ذوب آهن از لحاظ دفاعی مشکل دارد و این می تواند راهکار بزرگی برای پیروزی در این دیدار مهم باشد.

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها