فرانک والتر اشتاین مایر رییس جمهوری آلمان در سالگرد پایان جنگ جهانی دوم اعلام کرد که رویای "خانه مشترک اروپایی" با جنگ اوکراین به کابوس تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۳۶۵۳۶۶

به گزارش جام جم آنلاین، اشتاین مایر در مراسم هفتاد و هفتمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم با اشاره به دورنمای "خانه مشترک اروپایی" که زمانی میخائیل گورباچف رهبر اتحاد جماهیر شوروی به اروپا داده بود، گفت: امروز این رویا نقش بر آب شده و کابوس جای آن را گرفته است.

رییس جمهوری آلمان در سخنرانی خود با محوریت قرار دادن موضوع حمله نظامی روسیه به اوکراین، آن را به عنوان "گسستی" یاد کرد که مردم اروپا را واداشت واقعیات دردناکی را شاهد باشند.

او در کنگره اتحادیه سراسری کارگری آلمان (DGB) در برلین گفت: ما یقین داشتیم که صلح، ‌ آزادی و رفاه مسائلی بدیهی هستند، اما این جنگ به طرزی دردناک روشن کرد که باید از دموکراسی در داخل و خارج از مرزهایمان حراست کنیم.

اشتاین مایر با اشاره به نیاز آلمان به نیروهای نظامی مدرن و ارتشی مجهزتر اضافه کرد که در آینده هر کس بخواهد برای اجتناب از درگیری به دیپلماسی و مذاکره اتکا کند، باید بداند که تنها از موضع قدرت می‌توان مذاکره‌ای موفق داشت، نه از موضع ضعف.

اشتاین مایر یادآور شد که حمله روسیه موجودیت اوکراین را تهدید می‌کند و گفت، ولادیمیر پوتین می‌خواهد اوکراین را به عنوان یک کشور آزاد و دموکراتیک محو کند. او افزود که هدف این حمله، نه تنها اوکراین بلکه ایده لیبرال دموکراسی و ارزش‌های آن، ‌ یعنی آزادی، ‌ برابری، احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی است.

رئیس جمهور آلمان عنوان کرد که این کشور با تمام وجود در کنار همسایگان اروپایی خود خواهد ایستاد زیرا یکی از درس‌های ۸ مه ۱۹۴۵ (۱۸ اردیبهشت ۱۳۲۴) این است که اروپایی‌ها نگذارند دوباره تحت سیطره جنون امپریالیستی، تهاجم ناسیونالیستی و نفرت از یکدیگر قرار گیرند و از هم جدا شوند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها