بحران غذایی در جهان وارد فاز جدیدتری شد

سهمیه‌بندی روغن در جهان

مصرف برق از ۴۲ هزار مگاوات گذشت

ضرورت سرویس وسایل سرمایشی

مصرف برق کشور شب گذشته و در ساعت ۲۱ و ۲۵ دقیقه از مرز ۴۲ هزار مگاوات عبور کرد اما یکی از راهکارهای موثر در کاهش مصرف برق و به دنبال آن کاهش هزینه‌ها اقدام برای سرویس وسایل سرمایشی است که اثر مهمی در کاهش دارد.
کد خبر: ۱۳۶۵۱۶۷

به گزارش جام جم آنلاین، این روزها گرچه به واسطه بارش‌ها اندکی از دمای هوا کاسته شده، اما در برخی نقاط کشور میزان مصرف برق روند افزایش دارد، به‌گونه‌ای که جدیدترین گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان از آن دارد که شب گذشته و در ساعت ۲۱ و ۲۵ دقیقه میزان مصرف برق به ۴۲ هزار ۷۶۱ مگاوات رسیده است.

گرچه این میزان مصرف نسبت به مدت مشابه پارسال اندکی کاهش نشان می‌دهد، اما نباید فراموش کرد که به‌زودی و با افزایش دمای هوا مصرف اوج بیشتری به خود خواهد گرفت.

برخی کارشناسان صنعت برق مصرف بیش از حد وسایل سرمایشی را یکی از عوامل موثر بر روند کلی افزایش برق می‌دانند و معتقدند هرچه این نوع وسایل زودبه‌زود تعمیر دوره‌ای شده و اشکالات آنها برطرف شود به همان میزان از مصرف برق کاسته خواهد شد.

روشن شدن سیستم‌های سرمایشی و خنک‌کننده در ماه‌های گرم سال و به‌ویژه در اوج تابستان، مهم‌ترین عامل رویارویی صنعت برق با تنگنایی است که از آن با عنوان "ناترازی" یاد می‌شود، مسئله‌ای که مفهوم روشن‌تر آن نبود تعادل میان تولید و توزیع برق از یک سو و میزان مصارف کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی و خانگی از سوی دیگر است.

به گفته «همایون حائری» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، در اوج بار تابستان سال ۱۴۰۰، مصرف لوازم سرمایشی به ۲۳ هزار مگاوات رسید و این در حالی بود که مجموع مصرف برق کشور در این ایام ۵۷ هزار مگاوات بود.

به گفته مسئولان، لوازم سرمایشی در ایران به‌تنهایی معادل کل مصارف برق در چهار کشور همسایه ایران برق مصرف می‌کنند و این در حالی است که مدیریت مصرف برق سیستم‌های سرمایشی به‌تنهایی قادر است کشور را به‌سلامت از تنگناهای اوج بار مصرف عبور دهد.

در حال حاضر ۸۰ درصد مشترکان برق کشور در مناطق عادی و ۲۰ درصد در مناطق گرمسیر ۱ تا ۴ به سر می‌برند و باتوجه‌به اقلیم نسبتاً معتدل و خشک مناطق عادی، توصیه کارشناسان برای مشترکان ساکن در این مناطق استفاده از کولرهای آبی است که علاوه بر تهویه و تامین هوای مطبوع از مزایایی چون قیمت مناسب، بازده سرمایش بالا، هزینه نصب و راه‌اندازی مناسب، مصرف پایین برق و تعمیر و نگهداری آسان برخوردارند، این در حالی است که برای مناطق گرمسیر که به طور هم‌زمان با شدت بالای دما و رطوبت مواجه هستند، کولرهای گازی پیشنهاد می‌شوند.

در این میان یکی از پیشنهادهای مهم کارشناسان برای افزایش راندمان سیستم‌های خنک‌کننده و کاهش مصرف برق آنها، توجه به سرویس و تعمیرات دوره‌ای و سالیانه این سیستم‌ها، آن‌هم پیش از ورود به ماه‌های گرم سال است.

کارشناسان معتقدند با تعمیر و سرویس کولرهای آبی پیش از ورود به دوره گرم سال می‌توان تا ۳۰ درصد در مصرف برق و به‌تبع آن در هزینه‌های قبوض صرفه‌جویی کرد. در کولرهای آبی، آب از طریق واسط‌هایی تبخیر شده و باعث تولید باد خنک می‌شود.

برخی افراد به‌محض احساس هوای گرم از کانال‌های کولر به سراغ دکمه دور تند کولر آبی می‌روند، درحالی‌که در بسیاری موارد، خنک نکردن هوا به دلیل درست کار نکردن سیستم آبرسانی کولر است و ازآنجایی‌که پوشال‌ها به‌خوبی خیس نمی‌شوند، کولر به‌جای خنک‌کردن هوا باد گرم را وارد خانه می‌کند.

بنابراین برای کاهش مصرف برق و افزایش بازدهی کولرهای آبی، باید تعویض سالیانه پوشال و تسمه را پیش از راه‌اندازی سیستم سرمایشی موردتوجه قرار داد. تعمیرکاران کولر آبی علاوه بر این، شستشو، جرم‌گیری و رسوب‌زدایی و همچنین بررسی شلنگ آب به‌منظور جلوگیری از پارگی و نشت آب را مورد تاکید قرار می‌دهند.

تنظیم شناور و ارتفاع آن در کف کولرها، روغن‌کاری یاتاقان‌های کولر، نصب سایبان و قرار دادن آن در مسیر باد، عایق‌کاری کانال‌ها در طول مسیر رو باز، تعویض پمپ آب با نوع کم‌مصرف و جایگزینی الکتروموتور راندمان بالا از دیگر مواردی است که باید آنها را پیش از ورود به دوره گرم سال موردتوجه قرار داد.

سرویس‌کاران کولرهای گازی نیز معتقدند مراقبت و انجام تعمیرات موردنیاز این سیستم‌ها اعم از اسپلیت و داکت اسپلیت‌ها پیش از فرارسیدن فصل گرما می‌تواند مصرف برق آنها را تا ۱۵ درصد کاهش دهد، هرچند صرفه‌جویی ریالی آن در قبوض برق قابل‌توجه‌تر خواهد بود.

به طور معمول یک کولرگازی بیش از ۵ برابر کولر آبی برق مصرف می‌کند، یعنی درحالی‌که مصرف برق یک کولر آبی در ماه ۱۲۰ کیلووات‌ساعت و کاملاً در چارچوب الگوی مصرف خانوار یعنی ۳۰۰ کیلووات‌ساعت قرار دارد، مصرف نوع گازی آن به ۷۵۰ کیلووات‌ساعت می‌رسد.

براین‌اساس تعمیرات و سرویس دوره‌ای کولرهای گازی نقش قابل‌توجهی در کاهش هزینه قبوض مشترکانی دارد که از این نوع سیستم‌ها استفاده می‌کنند، به‌خصوص مشترکانی که در مناطق عادی ساکن بوده و به دلیل استفاده از کولرگازی، مصارفشان از الگوی مصرف بالاتر رفته و ناگزیرند هزینه مصارف مازاد بر الگوی خود را به شکل غیریارانه‌ای و با تعرفه‌های پلکانی بپردازند.

انجام سرویس و یا تعمیر و نگهداری به‌موقع کولرهای گازی، شستشو و جرم‌گیری کویل‌های اواپراتور و کندانسور (لوله‌های مارپیچی)، شستشو، غبارگیری پره‌ها و دریچه هوای خروجی و ورودی و روغن‌کاری کمپرسور و سایر قطعات از جمله موارد لازم در هنگام استفاده از کولرگازی است.

درعین‌حال کنترل فشار سیال و اطمینان از عدم وجود نشتی نیز ضروری است، همچنین نصب سایبان و یا قراردادن کولر در مکان سایه و نصب ترموستات‌های اتاقی به‌منظور امکان تنظیم درجه حرارت از دیگر مواردی است که در استفاده از کولرهای گازی باید رعایت کرد.

کارشناسان علاوه بر این رعایت دمای آسایش را برای کاهش مصرف برق و افزایش طول عمر کولرهای گازی به‌شدت توصیه می‌کنند، چرا که در این شرایط کمپرسور با رساندن دما به حد مطلوب خاموش شده و باعث کاهش مصرف برق و صرفه‌جویی در هزینه‌ها از یک سو و افزایش طول عمر دستگاه از سوی دیگر می‌شوند.

بر اساس آئین‌نامه ابلاغی هیات دولت برای تعیین تعرفه برق مشترکان، افرادی که اقدام به کاهش مصرف برق خود در ایام گرم سال کنند، نه‌تنها در این ایام مشمول افزایش هزینه نخواهند بود که مشمول دریافت پاداش نیز شده و در قبوض برقشان بستانکار می‌شوند.

بنابراین بهتر است هم اکنون مدیریت مصرف برق را آغاز کرده، آستین‌ها را بالا زده و به همراه یک سرویس‌کار مجرب سری به سیستم‌های خنک‌کننده خانه و یا محل کار خود بزنیم.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها