رئیس سازمان حج و زیارت تشریح کرد

جزئیات حج تمتع 1401

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه حداقل قیمت حج تمتع امسال ۳۴ میلیون و ۳۴۱ هزار و حداکثر 38 میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است، گفت: به افرادی بیش از این مبلغ در سال ۹۹ پرداخت کردند، مابه التفاوت آن بازگردانده می‌شود.
کد خبر: ۱۳۶۵۱۴۱

به گزارش جام جم آنلاین، سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در نشست خبری که امروز ۱۷ اردیبهشت‌ماه برگزار شد، ضمن تبریک عبد سعید فطر اظهار داشت: سهمیه رسمی هر کشور بر مبنای مصوبه سازمان کنفرانس اسلامی یک هزارم جمعیت هر کشور است. بر همین اساس، با توجه به جمعیت کشورمان که ۸۵ میلیون نفر است، سهمیه رسمی ما ۸۵ هزار نفر باید باشد.

هزینه حج تمتع به بانک مربوطه در عربستان واریز می‌شود

وی با بیان اینکه سال ۹۹ حج تمتع قرار بود برگزار شود که ۷۴ هزار و‌ ۵۰۰ نفر امکان تشرف داشتند که تعداد قابل توجهی مبلغ کامل را پرداختند و‌ برخی هم ۲۵ میلیون تومان را پرداخت کردند، افزود: در آن زمان دولت وقت ارز ۹ هزار تومانی به عملیات حج تمتع اختصاص داد و برای این افراد بر همین مبنا ارز خریداری شد و به بانک مرکزی سپرده شد. اکنون هم قرار است این مبلغ به بانک مربوطه در عربستان منتقل شود تا هزینه حجاج‌ از آن تأمین شود.

کاهش تعداد کارگزاران حج تمتع در سال جاری

حسینی با اشاره به میزان تخصیص سهمیه زائر به ایران، تصریح کرد: عربستان امسال ۸۵۰ هزار نفر را در ایام‌ حج تمتع از زوار خارجی پذیرش می‌کند که این تعداد نسبت به گذشته ۴۵ درصد از سهمیه کل شده است که ۳۹ هزار و‌۶۴۰ نفر امسال به حج تمتع مشرف می‌شوند که بخشی از این سهمیه به کارگزاران حج اختصاص می‌یابد. اقدامی که امسال انجام شد این بود که تلاش کردیم تعداد عوامل کاهش یابد و بخش قابل توجهی به زوار اختصاص پیدا کند.

آغاز ثبت‌ نام حج تمتع از فردا فقط برای زیر ۶۵ ساله‌ها

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ثبت‌نام حج تمتع از فردا ۱۸ اردیبهشت ساعت ۱۰ صبح از سامانه رزرو انجام می‌شود، تصریح کرد: در این سامانه از افرادی سن آنها بالای ۶۵ سال است، ثبت‌نام‌ به عمل نمی‌آورد. بر همین اساس افرادی که متولد ۲۲ تیر سال ۱۳۳۶ به بعد هستند، می‌توانند ثبت‌نام‌کنند. با این روند برخی از زائران از گردونه اعزام خارج می‌شوند.

تزریق ۲ دُز واکسن کرونا برای ثبت‌ نام حج تمتع ۱۴۰۱ کافی است

وی با اشاره به اینکه شرط دوم دولت عربستان برای تشرف حجاج خارجی واکسیناسیون است و آنها ۱۰ نوع واکسن را مجاز اعلام کردند، ادامه داد: در این بین واکسن آسترازنکا و سینوفارم در سبد واکسیناسیون کشورمان قرار دارد. بر همین اساس افرادی که ۲ دز واکسن نزده باشند، نمی‌تواند ثبت‌نام خود را تکمیل کنند. ‌‌پس از آن هم افراد باید واکسن تکمیلی را تزریق کند.

حسینی با بیان اینکه شرط دیگر عربستان داشتن گواهی منفی آزمایش کرونا ۷۲ ساعت قبل از اعزام است، افزود: افرادی که سن بالاتر از ۶۵ سال دارند، امسال امکان ثبت‌نام‌ ندارند و آنها برای سال آینده در اولویت اعزام حج تمتع خواهند بود.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه عربستان ۲ دز واکسن کرونا را رسمی اعلام کرده است، ادامه داد: دز تکمیلی را برای احتیاط از زائران می‌خواهیم که انجام بدهند. چرا که عربستان در دوره‌ای زدن ماسک را اختیاری کرد، اما برای حج تمتع باید همه ماسک بزنند. به همین دلیل هم از زائران می‌خواهیم ۳ دز واکسن بزنند. البته برای ثبت‌نام ۲ دُز کافی است.

دلایل افزایش هزینه حج تمتع

وی درباره هزینه نهایی حج تمتع سال جاری، گفت: بسیاری از زوار متوسط ۳۵ میلیون تومان را پرداخت کردند و قرار بود مشمول افزایش هزینه اضافه نشوند. اما مالیات بر ارزش افزوده در عربستان حدود ۱۵ درصد شد. بر همین اساس مجبور شدیم که هزینه بیشتری از زوار بخواهیم.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه متوسط هزینه حج تمتع امسال ۳۷ میلیون تومان است، ادامه داد: ما سعی کردیم با اقداماتی هزینه اضافه به زائران تحمیل نشود. بر همین اساس ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بانک ملی به عنوان سود سپرده‌گذاری برای سال‌های قبل به ما اختصاص داد.

زائران با پرواز داخلی ۸ میلیونی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند

حسینی در ادامه به همکاری سازمان هواپیمایی برای انتقال حجاج اشاره کرد و گفت: هزینه پرواز به سرزمین وحی ۱۶ میلیون تومان شده است که این مبلغ برای زوار کشورمان حدود هشت میلیون تومان تمام شد در حالی اگر قرار بود از ایرلاین عربستان پرواز می‌گرفتیم، باید مبلغ بیشتری می‌پرداختیم.

وی با بیان اینکه متوسط هزینه حج امسال ۳۷ میلیون تومان خواهد بود،گفت: زائران حج تمتع امسال فقط حدود ۲ میلیون تومان باید اضافه‌تر از مبلغ پرداختی، واریز کنند. همچنین با تلاش انجام شده به آنهایی هم که ۲۵ میلیون تومان به عنوان هزینه اولیه حج سال ۹۹ داده بودند، ارز ۹ هزار تومانی تخصیص پیدا کرد و این افراد هم باید هزینه حج تمتع را به همان مبلغ حج سال ۹۹ بپردازند.

حداقل و حداکثر قیمت حج تمتع ۱۴۰۱

رئیس سازمان حج و زیارت درباره هزینه نهایی حج تمتع خاطر نشان کرد: حداقل قیمت حج تمتع امسال ۳۴ میلیون و ۳۴۱ هزار و حداکثر ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که به افرادی بیش از این مبلغ در سال ۹۹ پرداخت کردند، مابه التفاوت آن بازگردانده می‌شود.

خدمات زوار در عربستان به صورت وبیناری تفاهم شده است

حسینی با اشاره به قراردادهای خدمات حج تمتع سال جاری، گفت: ویزای عوامل ما هنوز صادر نشده است. با این وجود از طریق وبیناری برخی از هتل‌ها اجاره شده است و مشکلی در خدمات به زوار نداریم.

شاید امسال آخرین حج تمتع ارزان باشد

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: از زائران می‌خواهیم‌ که افرادی که مشمول حج تمتع هستند، سریع ثبت‌نام کنند؛ در غیر این صورت سراغ اولویت‌های بعدی می‌رویم. بنابراین از افرادی که شرایط دارند، می‌خواهیم ثبت‌نام‌کنند و تشرف به این سفر معنوی را به سال‌های آینده موکول نکنند.

وی افزود: برخی از زوار به عنوان همراه افراد بالای ۶۵ سال هستند که از این افراد هم می‌خواهیم که به این سفر معنوی‌مشرف شوند. چرا که شاید آخرین حج ارزان امسال باشد. اگر انصراف بدهند و پول را پس بگیرند با توجه به نرخ ارز نمی‌دانیم‌ هزینه حج چقدر می‌شود. اما قیمت حج حتماً بالاتر خواهد بود. بنابراین از افراد می‌خواهیم انصراف ندهند.

سهمیه‌ای به مسئولان یا افراد خاص برای حج تمتع نمی‌دهیم

حسینی با بیان اینکه ما هیچ سهمیه‌ای به نهاد و سازمان خاصی اختصاص نمی‌دهیم، تصریح کرد: حتی برخی شخصیت‌ها درخواست داشتند که اعلام کردیم شما هم می‌توانید مثل سایر افراد فیش را بخرید و ما خدمتگزار شما باشیم. فقط بنیاد شهید ۵ تا ۱۰ درصد سهمیه دارد که باید بر اساس این سهمیه امسال ۳ هزار و ۹۰۰ نفر اختصاص پیدا می‌کرد که در نهایت یک هزار و ۹۰۰ نفر سهمیه بنیاد شهید شد. البته این افراد هزینه حج را سال ۹۹ پرداخت کردند.

عملیات اعزام زائران از ۲۳ خرداد آغاز می‌شود

وی با بیان اینکه اعزام زائران حج تمتع از ۲۳ خرداد آغاز می‌شود و‌عملیات حج تمتع نیز هفتم مردادماه به پایان می‌رسد، گفت: سازمان هواپیمایی همراهی بسیاری با ما داشته است. با وجود تنگناهایی دارند، اما برخی از پروازهای دیگر را لغو کرده ‌وبه انتقال حجاج‌ اختصاص دادند.

حسینی با اشاره به اینکه نخستین اعزام کاروان حجاج از تهران انجام می‌شود، افزود: امسال حجاج‌ در ۲۸۰ کاروان با ظرفیت ۸۵، ۱۱۵، ۱۳۵ و ۱۶۰ نفر به مدت ۲۵ تا ۳۰ روز به سرزمین وحی مشرف شده و روند انتقال زائران بیت الله الحرام از ۱۹ ایستگاه پروازی انجام می‌شود.

درخواست ایران برای بازگشایی مرز زمینی عراق همراه با لغو روادید

رئیس سازمان حج و زیارت در پایان به سفر اخیرش به عراق اشاره کرد و گفت: در این سفر مذاکرات خوبی با چند وزیر عراق داشتیم و طرف عراقی هم از برقراری سفرهای زمینی استقبال کرد. اما ما از طرف عراقی خواستیم مرز زمینی با لغو‌ویزا بازگشایی شود تا زائران عتبات همچون اکنون که بدون ویزا به صورت هوایی به عراق سفر می‌کنند، بتوانند بدون ویزا زمینی هم عازم‌ عراق شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها