سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد دولت و مجلس در فضای فعلی جامعه حل معضل یارانه‌های پنهان است و برای حذف یارانه‌های پنهان باید قدم به قدم آن را مدیریت کرد.
کد خبر: ۱۳۶۴۹۱۹

برخی اخبار حاکی از آن است که یارانه نقدی عید فطر قرار است برای مردم واریز شود. واریز یارانه نقدی رمضان احتمال پرداخت آن را افزایش داده است. یارانه نقدی رمضان به ازای هر نفر به حساب سرپرست هر خانوار واریز شد. برخی احتمال پرداخت یارانه نقدی عید فطر را تکذیب کرده‌اند. در ادامه درباره واریز یارانه نقدی عید فطر بیشتر بخوانید.

یارانه نقدی عید فطر در راه است؟

به گزارش جام جم آنلاین مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره تاثیر یارانه پنهان بر اقتصاد کشور گفت: در مقایسه با سایر کشورهای دنیا، کشور ما بالاترین یارانه پنهان را توزیع می‌کند و بر اساس گزارش سال ۲۰۲۰ آژانس بین‌المللی انرژی، حدود ۸۰ میلیارد دلار فقط یارانه پنهان سوخت و انرژی در سال‌های اخیر در کشور توزیع شده که عدد بسیار بالایی است و درصدی از این عدد می‌تواند بخش مهمی از مشکلات کشور را رفع کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: قطعا ادامه این روند به صلاح کشور نیست ولی حذف یارانه‌های پنهان یا ادامه دادن این مسیر هم محل مناقشه صاحب نظران است. چرا که در شرایط فعلی اقتصادی اگر قرار باشد یارانه‌های پنهان حذف شوند، فشار مضاعفی بر مردم وارد خواهد شد که مقدور نیست اما اگر هم یارانه پنهان حذف نشود، ادامه این روند سبب هدر رفت انرژی، قاچاق و به وجود آمدن اقتصاد بیمار می‌شود.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه با بیان اینکه برای حل این مشکل باید به صورت تدریجی اقدام به حذف یارانه‌های پنهان کرد، اظهارکرد: برای حذف یارانه‌های پنهان باید قدم به قدم آن را مدیریت کرد، البته ابتدا نیاز به ثبات اقتصادی است و این ثبات به معنای ثبات بازار ارز و برخورداری از تورم معقول، تعریف شده و مشخص است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ثبات اقتصادی به این معنا است که عامه مردم از شرایط نسبتا مناسب رفاه و معیشت بهره‌مند باشند و ضریب جینی نیز در کشور از کاهش ملموسی برخوردار باشد و تولید ناخالص کشور به رشد اقتصادی منطقی و قابل قبولی برسد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه رویکرد دولت و مجلس در فضای فعلی جامعه حل معضل یارانه‌های پنهان است، عنوان کرد: در این شرایط همه نهادها باید وارد عمل شوند و در ابتدا مزایای حذف یارانه‌های پنهان به مردم توضیح داده شده و اقناع عمومی جامعه را هم کسب کنیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر زیرساخت‌های لازم برای حذف یارانه پنهان فراهم شود، نتیجه آن کاهش فقر مطلق در جامعه خواهد بود. در واقع اگر شرایط اقتصادی نسبی مورد نظر که به آن اشاره شد، فراهم شود و اقناع عمومی هم صورت بگیرد، حتما حذف یارانه‌های پنهان که مورد تاکید دولت است، می‌تواند به درمان مشکلات اقتصادی کشور کمک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۴ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها