معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خبرداد

خسارت ۲۸۷۸۵ هزار میلیارد ریالی خشکسالی به محیط زیست کشور

توله‌ های ایران «نر» هستند

اشتباه در تشخیص جنسیت یوزهای متولد شده

سازمان محیط زیست پس از 3 روز اعلام فراخوان برای نامگذاری سه توله یوز «ماده»، امروز با انتشار خبری از تشخیص جنسیت «نر« برای سه توله یوز متولد شده در مرکز تکثیر توران خبر داده است.
کد خبر: ۱۳۶۴۸۳۸

به گزارش جام جم آنلاین، روز یکشنبه یازدهم اردیبهشت ماه «ایران» یوزپلنگ ماده نگهداری شده در شرایط اسارت در پارک ملی توران بعد از یکسال کار تحقیقاتی توانست صاحب ۳ توله یوز شود.

یوزها به دلیل ضعف مادر در وضع حمل طبیعی به صورت سزارین از بدن «ایران» خارج شدند و از همان ابتدا گمانه زنی‌ها درباره جنسیت‌شان آغاز شد.

در ساعات اولیه گفته می‌شد دو یوز ماده و جنسیت یکی از یوزها مشخص نیستند.

اعلام فراخوان برای انتخاب نام برای یوزهای ماده

سازمان محیط زیست با انتشار اطلاعیه از همه مردم ایران خواست تا در انتخاب اسم فرزندان ایران مشارکت کنند.

مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: با تاکید معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست پویش مردمی نام‌گذاری فرزندان ایران ماده یوزپلنگی که 11 اردیبهشت در مرکز تکثیر یوز آسیایی فرزندان ماده به دنیا آورد برگزار می شود.

چند ساعتی از انتشار این اطلاعیه نگذشته بود که خبر تلف شدن یکی از توله ها منتشر شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای تشکیل کارگروه حقیقت یاب علل بررسی تلف شدن یکی از سه توله یوز را به اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نماینده ویژه رئیس سازمان داده و معاونش روز گذشته عازم سمنان شد.

ظاهری سرپرست اداره کل محیط زیست استان سمنان با اشاره به اینکه جلسه فوری و اضطراری بررسی علل تلفات تکثیر گربه سانان در اسارت با توجه به یافته های علمی و تجارب جهانی با حضور معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان، تیم علمی و اجرایی و اکرامی دامپزشک معتمد برگزار شد و علت تلف شدن یکی از سه توله ضعیف بودن در ابتدا با وزن 300 گرم و ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تعیین و صورت‌جلسه گزارش با حضور حاضرین در جلسه امضاء شد.

تشخیص جنسیت یوزها در روزهای اول مشکل است!

اکرامی همچنین در این جلسه پس از بررسی‌های لازم و علمی عنوان کرد که تشخیص جنسیت گربه سانان مخصوصاً یوزپلنگ در روزهای اول که توله‌ها متولد شده بودند بسیار سخت و حساس بوده و اندام‌های تناسلی آنها به راحتی قابل تشخیص نیست که با رشد حیوان، تعیین جنسیت مرحله به مرحله آسان تر خواهد بود.

ظاهری گفت: در بازدید امروز به همراه دامپزشکان حاذق و مجرب، مجدداً توله یوزها مورد معاینه قرار گرفتند و مشخص شد توله‌ها نر هستند.

توله‌ها وزن گرفتند

سرپرست اداره کل محیط زیست استان سمنان با اشاره به اینکه به درخواست کارشناس تغذیه حیات وحش مرکز تکثیر یوز در حال حاضر از شیر خشک مخصوص گربه‌سانان با برند معتبر جهانی برای تغذیه یوزها استفاده می‌شود و گفت: وزن توله‌ها در زمان تولد ۳۵۰ گرم توسط دامپزشک معتمد در گزارش اعلام و بعد از چهار روز به ۵۰۰ گرم افزایش داشته است.

وی تاکید داشت: این نخستین تجربه ایران در خصوص تکثیر یوز در اسارت است و تلاش خواهد شد در دوره های بعد مجددا برای گرفتن توله‌های جدید از ایران، فرآیند تکثیر را با تجربه بیشتری دنبال کنیم.

ظاهری گفت: تیم علمی و اجرایی این رویداد بی شک به توصیه‌های محققین و رهنمودهای متخصصان حیات وحش ملی و بین المللی نیاز دارند.

انتقادات زیادی نسبت به نحوه نگهداری یوزهای تازه متولد شده در روزهای اخیر از سوی کارشناسان منتشر شده است. فیلمی از کالبدشکافی یوز تلف شده نیز منتشر شده است که که نشان می دهد یوز در محیطی نا ایمن در کنار دو توله دیگر در حال تشریح است.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها