مرزه گیاهی شبیه به ترخون می باشد اما با برگ های باریک تر، این گیاه از خانواده نعناع می باشد و بخاطر خواص فراوانش از گیاهان دارویی به حساب می آید.
کد خبر: ۱۳۶۴۸۲۰

به گزارش جام جم آنلاین، مرزه برای درمان مشکلات پوستی، مشکلات گوارشی، فشار خون، دیابت، سردرد، درد مفاصل، تقویت سیستم ایمنی، افزایش میل جنسی، تسکین نیش و گزیدگی و عفونت‌ها خوب می باشد، این گیاه خواص دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

مرزه کوهی خاصیتی ضدباکتری دارد و باعث از بین رفتن آکنه می شود، مصرف آن باعث درخشندگی و صافی پوست می شود، این گیاه خواب آور می باشد و داروی دردهای گوارشی است و به گفته دانشمندان عصاره این گیاه از رشد تومورهای مغزی جلوگیری می کند.

لاغری

مصرف مرزه بعلت فیبر فراوانی که در آن وجود دارد موجب می شود اشتهایتان کم شود و وزنتان پایین بیاید و با پاکسازی روده یبوست را از بین می برد و موجب لاغری نیز می شود، این گیاه ذخیره چربی را پایین می آورد.

قاعدگی

در دوره قاعدگی مصرف مرزه موجب کاهش درد می شود و ضد اسپاسم می باشد، اگر قاعدگی نامنظمی دارید با مصرف این گیاه به تنظیم دوره می پردازید ، وجود منیزیم بالا در این گیاه مرزه بدخلقی ، اضطراب ، درد و تحریک پذیری را درمان می کند.

خواص مرزه برای رحم

همانطور که عنوان کردیم وجود منیزیم داخل مرزه می تواند نوسانات اخلاقی را از بین ببرد ، همچنین باعث بهبودی زخم های ایجاد شده در رحم می شود و بخاطر وجود ماده تیمول عفونت‌های قارچی را مداوا می کند.

بارداری

مرزه از گیاهان مناسب برای خانم ها می باشد، اما برای مصرف در دوره بارداری باید بسیار احتیاط شود و مقدار مصرفی آن در حد کم مشکلی ایجاد نمی کند.

سرفه

دمنوش مرزه علاوه بر درمان ناراحتی معده ، سردرد و انقباص رحم، می تواند برای تسکین گلو درد، سرماخوردگی و برطرف کردن سرفه نیز استفاده شود، همچنین خلط را از مجاری هوا خارج می کند و به بهبودی سردردهایی ناشی از احتقان بینی کمک می کند.

ریه

کسانی که بیماری های ریوی دارند هرگر از دمنوش مرزه استفاده نکنند زیرا عوارضی در آنها ایجاد می کند، برای رفع این عوارض می توانند مرزه را با مقدار کمی سرکه میل کنند.

کلیه

از خواص مرزه برای کلیه می توان به خاصیت شستشو دهنده ایی کلیه اشاره کرد مرزه کلیه و مجاری ادراری را شستشو می دهد.

دیابت

بیماران دیابتی می توانند برای درمان خشکی دهان و تشنگی از سبزی تازه مرزه و سبزی خشک شده مرزه استفاده کنند.

سرماخوردگی

گیاه مرزه به سه شکل چای، دمنوش و عرق می تواند به بهبودی بیماری سرماخوردگی کمک کند، مرزه ضدالتهاب و ضد باکتری می باشد که برای درمان سرفه و گلودردهای ناشی از سرماخوردگی مفید می باشد.

منبع: بهداشت نیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها