درحالیکه طبق اعلام روسیه، مسکو در سال ۲۰۱۷ تمام تسلیحات شیمیایی خود را تحت نظارت بین المللی از بین برده، آمریکا آخرین کشوری است که هنوز هم این سلاح‌ها را حفظ کرده و تاکنون نسبت به معدوم سازی آن اقدام نکرده است.
کد خبر: ۱۳۶۴۳۳۵
به گزارش جام جم آنلاین، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین اعلام کرد که آمریکا آخرین کشوری در جهان است که زرادخانه شیمیایی را هنوز حفظ کرده است.

این دیپلمات ارشد روسیه در صفحه توئیتر خود افزود که انتظار می‌رود واشنگتن سال آینده زرادخانه خود را از بین ببرد و تاخیر بیشتری نداشته باشد.

وی در همین راستا تاکید کرد که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی باید اجرای تعهدات ایالات متحده تحت کنوانسیون تسلیحات شیمیایی را تایید کند.

روز گذشته واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در سازمان ملل اعلان کرد که روسیه به صورت کامل در سال ۲۰۱۷ تحت نظارت بین المللی تعهدات خود را در رابطه با انهدام تسلیحات شیمیایی اجرا کرد.

این نمایندگی اشاره کرد که گزارش دبیر کل سازمان منع تسلیحات شیمیایی در ۵ اکتبر ۲۰۱۷ (۱۳ مهر ۱۳۹۶) این مساله را تایید می‌کند.

بر اساس مفاد کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، آمریکا موظف است تا آخر سپتامبر سال ۲۰۲۳ (مهر ماه ۱۴۰۲) عملیات انهدام تسلیحات شیمیایی خود را به پایان برساند.

مقام‎های آمریکا به تازگی مدعی شدند که این کشور آخرین ذخایر عامل اعصاب «وی ایکس» را از بین برده است. عامل اعصاب «وی ایکس» به عنوان یک سلاح شیمیایی، کشنده‌ترین عامل شیمیایی است که از سوی آمریکا تولید شده است.

ذخایر نظامی ارتش آمریکا در کنتاکی بیش از ۵۲۰ تن عوامل شیمیایی بوده که برای چندین دهه ذخیره شده بودند و هنوز ۲۷۷ تن مواد شیمیایی دیگر برای نابودی باقی مانده است.

مقام‎های نظامی آمریکا همچنین مدعی هستند که یک مرکز ذخایر شیمیایی در شهر «پوئبلو» در کلرادو نیز در حال نابودی است و ذخایر موجود در این دو انبار دو درصد از آخرین ذخایر سلاح‌های شیمیایی آمریکا را تشکیل می‌دهند.

در سال ۱۹۹۰ (۶۹-۱۳۶۸) آمریکا دومین زرادخانه بزرگ تسلیحات شیمیایی جهان را در اختیار داشت که شامل بیش از ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن عوامل و مهمات شیمیایی مرگبار بود.
 
منبع: ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها