تحلیلگران بین‌المللی در گفت‌و‌گو با «جام‌جم »

مقاومت، نفس تازه کرد

برگزاری راهپیمایی پرشکوه روز قدس در سراسر جهان، مولد فرصت‌های جدیدی برای جهان اسلام و حامیان آزادی قدس شریف و ملت فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست بوده است.
کد خبر: ۱۳۶۴۱۹۰

این راهپیمایی باشکوه، قدرت جبهه مقاومت را در برابر دشمن صهیونیستی، حامیان غربی و مهره‌های عربی آن تقویت کرده است.

در این خصوص، چهار نفر از صاحب‌نظران حوزه مقاومت، ضمن گفت‌و‌گو با جام‌جم از آثار و تبعات برگزاری راهپیمایی روز قدس بر معادلات منطقه سخن گفتند.

اسرائیل دیگر قدرت پنهان سازی جنایات خود را ندارد

ریچارد فالک، گزارشگر سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به برگزاری راهپیمایی روز قدس و تأثیر آن بر آشکارسازی جنایات صهیونیست‌ها برای افکار عمومی دنیا می‌گوید: اسرائیل دیگر نمی‌تواند با استناد به شبکه‌های گسترده رسانه‌ای، سیاسی و تبلیغاتی خود در جهان، جنایاتش را کتمان یا سانسور کند. آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی یک حقیقت تلخ است که حامیان تل آویو درمحافلی مانند سازمان ملل متحد و کمیته حقوق بشر این سازمان مانع افشاگری در خصوص آن می‌شوند اما امروز برای اسرائیل راه گریزی در مقابل آگاهی و قاطعیت مردم دنیا وجود ندارد.

استاد حقوق بین الملل دانشگاه پرینستون آمریکا در ادامه تاکید کرد: دادگاه کیفری بین المللی حدود دو سال قبل تصمیم به بررسی جنایات اسرائیل در قبال فلسطینیان گرفت اما مقامات تل‌آویو این اقدام را مترادف با یهودستیزی قلمداد کردند. باید بگوییم زمان این بازی‌های تبلیغاتی برای فرار از مواجهه با جهانیان دیگر به پایان رسیده و صهیونیست‌ها دیگر قدرتی برای پنهان سازی یا تحریف جنایات خود ندارند.

خروش روز قدس بر گفتمان سازش خط بطلان کشید

طلال عتریسی، استاد علوم سیاسی دانشگاه بیروت در خصوص حضور گسترده ملت‌های مسلمان در راهپیمایی روز قدس امسال می‌گوید: بارها عنوان کرده‌ام نام‌گذاری روز قدس توسط امام خمینی‌(ره)، اقدامی هوشمندانه، قاطعانه و بی‌نظیر در جهان محسوب می‌شود. ایشان دقیقا زمانی این اقدام را صورت دادند که چنین تلاش‌های وقیحانه‌ای از سوی دشمنان به نقطه اوج خود رسیده است. رژیم اشغالگر قدس پس از مشاهده خیزش عمومی و تصاعدی ملت‌های جهان در حمایت از آرمان آزادی قدس شریف، خود را بیش از پیش در این آوردگاه آسیب‌پذیر می‌بیند. این تحلیلگر لبنانی افزود: برگزاری راهپیمایی روز قدس، بار دیگر به بازخوانی مستمر جنایت صهیونیست‌ها و تاکید مستمر بر آرمان‌های مقدس مسلمانان منجر شده است. رژیم نامشروع صهیونیستی تاکنون بارها در صدد نابودی مقاومت بر آمده اما از ابتدای قرن جدید، شاهد شکست‌های متعدد تل‌آویو در برابر مقاومت هستیم. این شکست‌ها، بر عمق آسیب پذیری صهیونیست‌ها افزوده است.

شکست پذیری اسرائیل یک حقیقت محض است

ناصر قندیل، سردبیر روزنامه لبنانی البنا تصریح می‌کند، حضور گسترده مسلمانان در راهپیمایی روز قدس بار دیگر بر حقیقتی به نام شکست پذیری مطلق صهیونیست‌ها صحه گذاشت: سال‌ها قبل، صهیونیست‌ها و حامیان آنها وانمود می‌کردند رژیم اشغالگر قدس ماهیتی شکست ناپذیر دارد و باید تن به سلطه‌گری آن و پذیرش جنایاتش در منطقه داد. جبهه مقاومت، این افسانه‌پردازی را از بین برد و در جریان جنگ ۳۳روزه و نبردهای حماس و صهیونیست‌ها، بدترین ضربات ممکن را به تل‌آویو وارد آورد. امروز بر همگان مسجل است که صهیونیست‌ها نه‌فقط شکست ناپذیر نیستند، بلکه روز به روز در مقابل اتحاد طرفداران مقاومت بیشتر به سوی زوال و سقوط نزدیک می‌شوند. این نماینده سابق پارلمان لبنان تاکید کرد: امروز نه‌تنها مسلمانان، بلکه سایر ملت‌های جهان که مخالف اشغالگری و ماهیت نامشروع و متوحش صهیونیست‌ها هستند، جملگی نسبت به پیروزی حق طلبی فلسطینیان در برابر رژیم اشغالگر قدس باور دارند.

حامیان سازش با دشمن صهیونیستی خجالت بکشند

نجدت انزور، عضو پارلمان سوریه و کارگردان مطرح سوری، برپایی راهپیمایی حمایت از آزادی فلسطین و قدس را نشانه‌ای دال بر صلابت و قدرت مقاومت دانست و تاکید کرد: اکنون کسانی که دم از سازش با دشمنان منطقه و رژیم صهیونیستی می‌زنند، باید از خود خجالت بکشند. امروز اراده ملت‌های آزاده منطقه و جهان بر پایه آزادسازی قدس و منطقه از چنگال اشغالگران صهیونیست استوار شده است. آیا دشمنان مقاومت این حقیقت بزرگ را نمی‌بینند؟ به‌راستی برخی دولت‌های منطقه تا چه زمانی می‌خواهند به حمایت خود از سیاست‌های تروریستی آمریکا و اسرائیل ادامه دهند؟ سیاستمدار و کارگردان مطرح سوری افزود: جریان مقاومت در طول سال‌های اخیر، مانع تسلط عوامل دشمن و تروریست‌های داعش بر منطقه شد و پیروزی بزرگی را در سایه اتحاد و همدلی کسب کرد. بدون شک، این اتحاد مثال زدنی در برابر رژیم صهیونیستی و دشمنان دیگر منطقه نیز ادامه خواهد داشت.

حسین یاری - بین الملل / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها