‌‌‌‌آخرین خبرها از حوزه بازنشستگی از اختصاص ۹۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت معوقات آنها حکایت دارد. به نظر فعالان حوزه بازنشستگی، مشکلات این افراد اما به پرداخت معوقات محدود نمی‌شود.
کد خبر: ۱۳۶۴۱۶۴

هنوز هم بسیاری از بازنشستگان با حقوق حداقلی روزگار می ‏گذرانند، به همین دلیل آنها می‌گویند همسان‌سازی حقوق باید برای همه اجرا شود.

دبیر کانون بازنشستگان استان تهران نیز در گفت‌وگو با جام جم تاکید می‌کند‌ برای پرداخت معوقات بازنشستگان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

سال‌هاست که بازنشستگان کشور در خواست همسان‎سازی حقوق و پرداخت معوقات خود را مطرح می‌کنند.

شاید به همین دلیل است که همین هفته گذشته دولت مصوب کرد حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت معوقات بازنشستگان پرداخت شود.

اتفاقی که البته به نظر محمد اسکندری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور خبر خوبی است. با وجود اختصاص ۹۰۰۰ میلیارد تومان اما مطالبه مهم‏تر یعنی همسان‏سازی حقوق بازنشستگان به سرانجام نرسیده است.

۱۰ ماه معوقه

شاید به نظر مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور، تخصیص ۹۰۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت معوقات، خبر خوبی باشد اما به عقیده پرویز احمدی، دبیر کانون بازنشستگان استان تهران این مبلغ جوابگوی تمامی معوقات بازنشستگان نیست.

او معتقد است که باید ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت معوقات بازنشستگان تخصیص داده ‏شود. احمدی به ما می ‏گوید معوقات تعداد زیادی از بازنشستگان حدود ۱۰ ماه است که پرداخت نشده است.

به این ۱۰ ماه باید افزایش مستمری امسال را هم اضافه کرد. افزایش حقوق بازنشستگان امسال هنوز لحاظ نشده و بازنشستگان حقوق ماه فروردین را بدون ضریب افزایش حقوق و مانند سال ۱۴۰۰ دریافت کرده‌اند.

به گفته احمدی، حقوق بازنشستگان باید حداقل 57.4 درصد اضافه شود؛ این اما تنها مشکل نیست. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد بازنشستگان کشور حداقل‎‏بگیرند. به همین دلیل است که دولت برای همسان‏سازی حقوق بازنشستگان باید سریع‌تر تصمیم‎گیری کند. اتفاقی که می‎تواند تا حدودی دل‎نگرانی‎های این جامعه را حل کند.

بیمه، دارو و تورم

احمدی توضیح می‏ دهد که مطالبه بازنشستگان فراتر از افزایش حقوق و پرداخت معوقات است. این روزها تعداد زیادی از سالمندان جملاتی از قبیل «این دارو از فهرست بیمه ای خارج شده است و باید آزاد پرداختش کنید.» را زیاد می‏ شنوند.

به‌تازگی حدود ۸۰ قلم دارو از فهرست بیمه خارج شده تا بازنشستگان برای پرداخت هزینه‏ های درمان بیش از گذشته دچار مشکل شوند.

در حالی که جامعه سالمندان بیشتر از هر قشر دیگری پای‌شان به مراکز درمانی و داروخانه‎ها باز می‎شود. با حقوق اندک، پرداخت آزاد هزینه‎های درمان و دارو کار آسانی نیست.

این در حالی است که چنین افرادی حدود ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند، به اضافه این‌که به همه اعضای این جامعه به یک چشم نگاه نمی‏ شود.

وام بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی هفت میلیون تومان است، در حالی که مبلغ وام بازنشستگان کشوری و لشکری بیشتر و حدود ۲۰ میلیون تومان است.

پرداخت بیمه تکمیلی اما مشکل بزرگ دیگر این گروه است. بازنشستگان می‌پرسند چرا خدمات بیمه‎ای باید به شرکت‏های خصوصی پرداخت شود؟ در حالی که آنها ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند، حال از خدمات بیمه‌ای محروم می‎شوند و برای دریافت خدمات بیشتر دوباره باید حق بیمه پرداخت کنند.

لیلا شوقی - جامعه / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها