فرجام پیمان‌ها و نشست‌های مشترک مخالفان مقاومت در طول دهه‌های اخیر چه بوده است؟

شش خیانت و یک سرنوشت

از زمان اشغال فلسطین توسط رژیم‌ صهیونیستی، اقدامات زیادی از سوی این رژیم و حامیان غربی و حتی برخی کشورهای منطقه در راستای تثبیت این اشغالگری و توقف جریان مقاومت صورت گرفته است.
کد خبر: ۱۳۶۳۸۹۷

 در این میان، برخی نشست‌ها، پیمان‌ها و کنفرانس‌ها به نقطه آشکارساز و مهم این اقدامات و تلاش‌های وقیحانه تبدیل شد.

مروری کلی بر این موارد و سرنوشت آنها می‌تواند برای افرادی که تاریخ روابط بین‌الملل را به‌صورت مستمر مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌دهند، بسیار آموزنده باشد.

تله‌ای به نام کمپ‌دیوید

کمپ‌ دیوید پیمانی است که به‌وسیله انور سادات، رئیس‌جمهور وقت مصر و مناخیم بگین، نخست‌وزیر وقت رژیم‌صهیونیستی در تاریخ ۱۷سپتامبر ۱۹۷۸ به امضا رسید.

پیمان کمپ‌ دیوید اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که به صلح میان قاهره و تل‌آویو انجامید.

به عبارت بهتر، انور سادات اولین رئیس‌جمهور وقت یک کشور عربی از طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که دست به عادی‌سازی روابط کشورش با صهیونیست‌ها زد.

وی به سبب این اقدام خود، دو سال بعد هنگام یک رژه نظامی، توسط خالد اسلامبولی ترور شد. هلاکت سادات، نقطه آشکارساز شکست پیمان کمپ‌دیوید یک بود.

درحال‌حاضر این پیمان در داخل مصر نیز عملا محلی از اعراب ندارد و اکثریت قریب‌به‌اتفاق شهروندان این کشور خواستار ابطال آن هستند.

سرنوشتی مبهم برای کنفرانس مادرید

کنفرانس مادرید، سال ۱۹۹۱ و در راستای جلوگیری از شعله‌ور شدن انتفاضه فلسطینیان علیه صهیونیست‌ها برگزار شد. با شروع انتفاضه اول فلسطینیان در پاییز سال ۱۹۸۷ آمریکا به تکاپو افتاد تا با فرونشاندن خشم فلسطینیان، کمکی به رژیم صهیونیستی کند.

یکی از تدابیر واشنگتن به‌راه‌انداختن کنفرانس سازش مادرید بود. طرح این کنفرانس را بوش پدر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و جیمز بیکر، وزیر خارجه این کشور ریختند اما در نهایت، این کنفرانس بدون هیچ‌گونه خروجی و نتیجه‌ای پایان پیدا کرد.

پیمانی ننگین در پایتخت نروژ

پیمان اسلو سال ۱۹۹۳ و در پایتخت کشور نروژ به امضای سازمان آزادیبخش فلسطین و رژیم اشغالگر قدس رسید. از دید مقامات غربی، پیمان اسلو تلاشی برای تعیین یک چارچوب مشخص بود که به حل‌وفصل کامل منازعه رژیم‌صهیونیستی و فلسطین بینجامد.

این پیمان به‌طور رسمی ۱۳ سپتامبر ۹۳ با حضور یاسر عرفات، اسحاق رابین و بیل کلینتون به امضا رسید.

پیمان مذکور تشکیل حکومت خودگردان فلسطین را به‌عنوان یک نهاد اداری موقت مقرر کرد. قرار بر این بود که پیمان اسلو فقط برای یک دوره پنج‌ساله اعتبار داشته باشد و سپس جای خود را به یک توافق دائم بدهد اما با وجود خوشبینی رهبران سازمان آزادیبخش فلسطین، سران رژیم‌ صهیونیستی به هیچ‌کدام از تعهدات‌شان عمل نکردند و هر روز درخواست دریافت امتیازات بیشتری را مطرح کردند. سرنوشت این پیمان چیزی جز شکست نبود. امروز پیمان اسلو رسما به تاریخ پیوسته است.

سکته دوباره در کمپ‌ دیوید

سال ۲۰۰۰ میلادی، سلسله مذاکراتی که میان گروه‌های اندک طرفدار گفتمان سازش و رژیم‌صهیونیستی برگزار شد که به‌دلیل طرح مکرر موضوع مالکیت بیت‌المقدس توسط صهیونیست‌ها با شکست مواجه شد.

عرفات آشکارا بر عزم خود مبنی‌بر اعلام تأسیس کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس تأکید می‌کرد.

بااین‌حال، طرف‌های آمریکایی و صهیونیستی اصرار داشتند که مسجدالاقصی و بیت‌المقدس به اسرائیل تعلق داشته باشد. این اجلاس سرانجام با اعترافات رسمی سران آمریکایی به شکست کامل به کار خود پایان داد.

خزان صهیونیست‌ ها در آناپولیس

بوش پسر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا پس از شکست سلسله‌ مذاکرات کمپ‌ دیوید ۲ (که در دوران کلینتون به پایان رسیده بود) از تصمیم اساسی خود مبنی‌بر حل‌وفصل همیشگی ماجرای فلسطین خبر داد.

جورج واکر بوش، رئیس‌جمهور آمریکا در دوران ریاست‌جمهوریش، همه ظرفیت‌های خود را برای نابودی گفتمان مقاومت، آن‌هم در قالب انعقاد یک پیمان همه‌جانبه میان صهیونیست‌ها، اعراب و تشکیلات خودگردان به‌کارگرفت.

کنفرانس آناپولیس ۲۷ نوامبر ۲۰۰۷ در آکادمی نیروی‌دریایی آمریکا در شهر آناپولیس، ایالت مریلند آمریکا و با حضور رهبران مناطق خودگران فلسطینی، رژیم اشغالگر قدس و نمایندگان کشورهای عربی برگزار شد اما فرجام این اتحاد وقیحانه علیه گفتمان مقاومت نیز چیزی جز شکست نبود.

بازی دوسر باخت اعراب در صحرای نقب​​​​​​​

در آخرین مورد، پس از آشکارسازی روابط برخی کشورهای عربی مانند امارات، بحرین، مراکش و مصر با رژیم‌صهیونیستی و حمایت‌های علنی سعودی‌ها از این روند، نشست وزرای خارجه چهار کشور عربی و مقامات صهیونیستی و آمریکایی در صحرای نقب برگزار شد.

در این نشست که در صحرای نقب تشکیل شد طرح موسوم به مهندسی امنیت منطقه به‌عنوان مقدمه‌ای برای شکل‌گیری یک ناتوی عبری ــ عربی مورد بحث قرار گرفت.

همزمان با آغاز این نشست درحالی‌که یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در حال سخنرانی بود خبر عملیات شهادت‌طلبانه منطقه الخضیره را که به کشته شدن شش صهیونیست منجر شد، دریافت کرد.

بیانیه‌های صریح گروه‌های مقاومت و فراتر از آن، حمایت گسترده افکارعمومی جهان اسلام از آرمان آزادی فلسطین، این نشست را نیز صرفا به محلی برای گرفتن عکس‌های یادگاری تبدیل کرد.

سعید سبحانی - بین الملل / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها