رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبرداد:

تزریق دوز چهارم واکسن کرونا فعلا برای گروه‌های پرخطر

مجوز تزریق دز چهارم به اعضای کادر درمان و افراد بالای ۸۰ سال، صادر شد

تزریق دز چهارم جدی شد

یک‌سال پیش همین موقع همه شهروندان ایرانی از وزارت بهداشت و درمان وقت تقاضا می‌کردند واکسن بخرد و هر روز یکی از واکسن‌سازهای کشور قول می‌داد که به‌زودی واکسن تولید داخل در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۳۶۳۷۶۹

حالا اما بعد از گذشت یک‌سال در‌مجموع بیش از ۱۴۸ میلیون دز واکسن تزریق شده است و به گفته مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن کرونا حدود ۵۰ میلیون دز واکسن تولید داخل و خارج در انبارهای وزارت بهداشت و درمان انبار شده است.

به این خبر اما باید صدور مجوز تزریق واکسن به کادر درمان و افراد بالای ۸۰ سال را هم اضافه کرد. براساس آخرین آمار منتشر شده از طرف وزارت بهداشت تا دیروز ۶۴ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۱۸۳ نفر دز اول، ۵۷ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۹۵۶ نفر دز دوم و ۲۶ میلیون و ۹۵۱ هزار و ۶۷۵ نفر دز سوم واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند.

به این ترتیب مجموع واکسن‌ های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۷۳۴ هزار و ۸۱۴ دز رسیده‌است. این درحالی است که حدود ۵۰ میلیون دز واکسن کرونای تولید داخل و خارجی در انبارهای وزارتخانه دپو شده است. اولین نگرانی اما این است که با استقبال سرد مردمی از تزریق دز سوم، تاریخ‌مصرف واکسن‌های دپو شده به پایان برسد.

تزریق دز چهارم

دیروز کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان ابلاغ کرد مجوز تزریق دز چهارم واکسن کرونا برای پرسنل بهداشت و درمان که حداقل چهار تا شش ماه از تزریق نوبت سوم واکسن آنها می‌گذرد و برای گروه سنی بالای ۸۰ سال که حداقل چهار ماه قبل نوبت سوم واکسن را تزریق کرده‌اند، صادر شده است.

نوع واکسن نوبت چهارم باید ترجیحا مشابه نوبت سوم باشد. پیش از این هم بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان درباره تزریق دز چهارم برای همه و در شهریور ماه سخن به میان آورده بود.

مجوز تزریق دز چهارم در‌حالی ابلاغ می‌شود که پیش از این هم تزریق برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و دکتر تزریق دز چهارم را برای آنها تجویز می‌کند، انجام می‌شد.

حسین صفوی، رئیس هیات صرفه‌جویی ارزی نیز دیروز درباره خرید واکسن تولید داخل گفت که برای سال ۱۴۰۱ بیشتر از ۳۵ میلیون دز واکسن کرونا نیاز اولیه وزارت بهداشت و درمان است. البته او افزود:‌ میزان مصرف واکسن‌ها قابل تغییر و این‌که چه میزان نیاز واقعی است با توجه به میزان مصرف تعیین می‌شود.

پول‌مان را ندادند

مجوز تزریق دز چهارم درحالی صادر شده که تمایل شهروندان برای تزریق دز سوم پایین است. هرچند که قانعی توضیح داد که تمایل جهانی به خرید واکسن کاهش پیدا کرده است؛ با این حال اما قراردادهای واکسن‌های تولید داخل بسته شد. موضوع اما این است که هزینه خرید این واکسن‌ها به‌طور کامل به شرکت‌ها پرداخت نشده است.

علی اسحاقی، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در این‌باره به ما گفت که تا به‌حال حدود پنج میلیون دز واکسن به وزارت بهداشت تحویل داده‌اند اما کمتر از ۳۰ درصد از پول خرید به حساب شرکت واریز شده است.

به گفته اسحاقی، در حال حاضر حدود 3.5 میلیون دز واکسن در انبارهای این شرکت بلاتکلیف انبار شده و زمان مصرف در حال پایان است.

علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور پیشتر درباره بدعهدی وزارت بهداشت توضیح داد که انستیتو پاستور حدود ۱۷ میلیون دز واکسن پاستوکووک تولید کرد و حدود ۱۲ میلیون دز واکسن به وزارتخانه تحویل داد، حال این‌که کمتر از ۳۰ درصد از هزینه‌های قرارداد به انستیتو پاستور پرداخت شده است.

صادرات آزاد

اسحاقی، رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی اما انتقادهای زیادی دارد. او به جام‌جم گفت که در آبان و آذرماه بسیاری از کشورهای خارجی خواهان خرید واکسن این شرکت بودند اما در آن زمان هیچ شرکتی اجازه صادرات واکسن نداشت. حالا اما هیچ کشوری تمایلی به خرید و صادرات واکسن ندارد چراکه تمایل کشورها به تزریق واکسن کاهش پیدا کرده است.

او گفت که واکسن کووپارس رازی به‌صورت استنشاقی هم تولید می‌شود و بسیاری از شرکت‌های جهانی به سمت تولید واکسن استنشاقی رفته‌اند. با این‌حال اما وزارت بهداشت و درمان اقدامی برای خرید این نوع از واکسن نکرده‌است.

لیلا شوقی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها