دختر ۳.۵ ساله افغانستانی با تیزهوشی پیرمرد کشاورز پیدا و به خانه برگشت

وحشت شبانه زهرا کوچولو در مزرعه

با تلاش هلال‌احمر پسر هشت ‌ساله افغانستانی نزد خانواده‌اش بازگشت

بازگشت زبیر به خانه

پسربچه هشت‌ساله ‌که به‌دلیل شرایط بحرانی افغانستان همراه خانواده‌اش به‌طور غیرقانونی وارد خاک ایران شده بود، سرانجام با تلاش‌های جمعیت هلال‌احمر ایران نزد والدینش برگشت. این بازگشت در حالی اتفاق افتاد که خانواده‌اش سال‌گذشته به افغانستان برگشتند اما او پس از هشت‌ماه حضور غیرقانونی در ایران و با کمک‌های شبانه‌روزی هلال‌احمر موفق به دیدار دوباره والدینش شد.
کد خبر: ۱۳۶۳۷۶۵

سال‌ گذشته شرایط عمومی در افغانستان چنان ملتهب شد که فاروق سالنگی ــ پدر زبیر ــ که یک روزنامه‌نگار باسابقه افغانستانی است، تصمیم‌گرفت همراه خانواده‌اش به‌صورت غیرقانونی وارد ایران شود.

او همراه با همسر و چهار فرزندش از مرزهای جنوب‌شرقی ایران رد شد و پس از مدتی به بندرعباس رسید اما پلیس سر رسید و اعضای خانواده زبیر را همراه با گروهی از مهاجران غیرقانونی افغانستانی دستگیر کرد. پدر همراه با سه فرزند و همسرش به افغانستان برگشتند اما زبیر و تعدادی دیگر موفق به فرار شدند.

پس از برگشتن والدین زبیر به افغانستان، رابطه او با خانواده‌اش به مدت دو ماه قطع شد. زبیر توسط یکی از همشهریان خود که پسرعموی مادرش است به پردیس بومهن برده شد اما دوری از خانواده برای زبیر بسیار دشوار بود.

موضوع زبیر به هلال‌احمر اطلاع داده شد و از اینجا بود که هلال‌احمر تصمیم ‌گرفت برای بازگشت او به آغوش خانواده‌اش، از هیچ کوششی فروگذار نکند.

زبیر با موهای طلایی و چهره مضطرب کودکانه‌اش مقابل دوربین نشست و با دلتنگی‌گفت: «من زبیر هستم و در مرز ایران و افغانستان ما را گرفتند. من گم شده‌ام و کمک کنید نزد مادرم برگردم.»

حسن اسفندیار، مدیرکل عملیات و برنامه‌های بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر به جام‌جم می‌گوید: «از طریق خویشاوند خانوادگی‌ آنها با پدر زبیر ارتباط برقرار کردیم اما برای تحویل پسربچه، هویت پدر باید برای ما اثبات می‌شد. از او خواستیم به وزارت‌خارجه افغانستان درخواست بدهد تا هویتش تایید شود و این تایید از طریق تهران به دست ما برسد. در همین راستا، اداره جست‌وجو و بازپیوند خانواده جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران وارد عمل شد و پس از آماده‌سازی مقدمات و تایید هویت پدر، زبیر به‌صورت تصویری توانست با پدرش صحبت‌ کند. زبیر زمانی‌ که در ایران بود، هیچ‌گونه اوراق هویتی نداشت و برای خروج به این اسناد نیاز داشت تا نزد خانواده‌اش برگردد.»

طی مدتی که اداره جست‌وجو و بازپیوند خانواده هلال‌احمر ایران تلاش می‌کرد تا مسیر خروج زبیر را هموار کند، برای تقویت روحیه او، غنچه‌های هلال‌احمر برای او هدایایی آماده کرده و نقاشی ‌کشیدند. او حتی دیدار کودکانه‌ای هم با کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر داشت. در کنار این فعالیت‌ها، اداره کل اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور، پلیس مهاجرت ناجا و سفارت افغانستان در تهران همپای هم تلاش می‌کردند تا زبیر هرچه زودتر نزد خانواده‌اش در افغانستان برگردد. در این بین، شور و شوق کارکنان اداره جست‌وجو و بازپیوند خانواده جمعیت هلال‌احمر هم دیدنی بود و از هیچ تلاشی برای کوتاه‌کردن مسیر بازگشت زبیر نزد والدینش فروگذار نکردند.

اسفندیار در ادامه می‌گوید: «یکی از همکاران بلیت سفر از تهران به مشهد را تهیه کرد و پس از آن با هماهنگی هلال‌احمر تایباد و هماهنگی با پلیس مرزی ایران و افغانستان، زبیر از طریق مرز دوغارون به کابل منتقل شد.»

پدر زبیر پس از تحویل‌گرفتن فرزندش‌گفت: «پس از مدتی متوجه شدیم زبیر در تهران و در خانه یکی از همشهریان ماست. در این مدت و با کمک هلال‌احمر ایران و سایر نهادها توانستیم دوباره پسرمان را صحیح و سالم ببینیم.»

مادر زبیر هم در خوشحالی دست‌کمی از پدر نداشت و از هلال‌احمر ایران و به‌خصوص کارکنان اداره جست‌وجو و بازپیوند خانواده هلال‌احمر تشکرکرد.

حوادث روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها