شبکه‌های سیما همگام با سنت دیرینه ایرانیان در شب یلدا سعی دارند شادترین شب‌نشینی سال را با برنامه‌هایی متنوع همراه با مردم رقم بزنند

شب‌نشینی با تلویزیون

اسماعیل باستانی، مجری برنامه «ماه ماه»:

نگذاریم برنامه‌ها سلبریتی‌زده باشند

برنامه‌های افطاری در شبکه‌های مختلف، جدای از نگاه سرگرم‌کننده و آموزنده‌ای که دارند، می‌توانند باعث مطرح شدن مشکلات مردم خصوصا در حوزه سلامت و پیگیری مطالبات آنها باشند. شبکه‌سلامت با تولید برنامه «ماه ماه» آمده تا تاثیرگذار و مطالبه‌گر باشد و تا حدی هم خود را در این راه ثابت‌قدم نشان داده‌است. اسماعیل باستانی، مجری این برنامه در گفت‌وگویی با روزنامه جام‌جم از چالش‌های اجرای برنامه ماه ماه گفته‌است که می‌خوانید.
کد خبر: ۱۳۶۳۷۵۷

اسماعیل باستانی مجری برنامه ماه ماه درباره مخاطبان این برنامه به جام‌جم می‌گوید: مخاطبان ویژه برنامه افطار، مخاطبان عام تلویزیون هستند. برای دیدن این برنامه‌ها همه اقشار مردم پای تلویزیون می‌نشینند، به همین دلیل سعی می‌کنیم همه نقدها و نظرها را در این برنامه داشته‌باشیم و در عین این‌که قرار است به بحث در حوزه سلامت و علم بپردازیم اما نیم‌نگاهی به ماجراهای مهم اجتماعی و اقتصادی هم داریم.
وی ادامه می‌دهد: بحث‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به شدت به سلامت جسم، روان و جامعه مربوط است و نمی‌توان از این موضوعات غافل شد. تمام بحث‌هایی که ما در برنامه ماه ماه انجام داده و می‌دهیم، با این نیت است که شاید یک نفر یا مسؤول آن را ببیند و بتواند کاری انجام دهد.

طرح مشکلات مردم

وی با اشاره به این موضوع که رسالت رسانه طرح مشکلات مردم است، توضیح می‌دهد: سال‌هاست رسانه (رادیو، تلویزیون و دیگر رسانه‌ها) از مطالبه‌گری دور شده‌اند. رسانه قدرت این را دارد که مشکلات مردم را مطرح و تا مرتفع شدن آن از طرف مسؤولان آن موضوع را پیگیری کند اما سال‌هاست دیگر در این برنامه‌ها مطالبه‌ای وجود ندارد و از این فضا دور افتاده‌ایم.
مجری برنامه ماه ماه ادامه می‌دهد: سیستم برنامه‌های این‌چنینی مدت‌هاست سلبریتی‌محور شده‌است، چون اصولا چه رسانه و چه مخاطب به بحث‌های زرد علاقه‌مند هستند. ما از این بخش غافل شده‌ایم که یک بخش عمده و مهم کار رسانه اطلاع‌رسانی و گره باز کردن از کار مردم است. به نظرم می‌توانیم حداقل در ماه رمضان این کار را انجام دهیم و برای مردم مطالبه‌گری کرده و مشکلات‌شان را در برنامه‌های تلویزیونی مطرح کنیم.
باستانی درباره مهمان‌هایی که در این برنامه حضور داشتند، توضیح می‌دهد: بیشتر مهمان‌های این برنامه از اعضای جامعه پزشکی و فعالان حوزه سلامت هستند که برای مردم تلاش می‌کنند. می‌توانیم بگوییم ماه ماه، یک برنامه سلامت‌محور است که سلامت جامعه و مردم در اولویت برنامه‌سازی‌های این شبکه قرار دارد.

یک مهمان عجیب

وی درباره یکی از مهمانان برنامه که چند پیوند عضو انجام داده‌بود، عنوان می‌کند: یکی از عجیب‌ترین مهمان‌های ما شخصی از شهر جهرم بود که پنج عضو پیوندی داشت. این مورد بسیار عجیب و در عین حال تاثیرگذار بود. پرداختن به موضوع چنین بیمارانی می‌تواند بر این نکته تاکید داشته‌باشد که این اتفاقات در عرصه علم پزشکی سرزمین‌مان رخ داده و باعث ایجاد امید در بین مردم می‌شود. هدف برنامه ماه ماه این است که از زاویه سلامت به مردم امید دهد.
وی ادامه می‌دهد: ما در عصری زندگی می‌کنیم که کلمه‌ها معنایشان را از دست داده‌اند، امید هم جزو کلماتی است که انگار می‌خواهند معنایش تغییر کند اما امید یک معنای واحد دارد. ما داریم تلاش می‌کنیم این معنا را حفظ کنیم و می‌دانیم کار بسیار سختی پیش رو داریم. وی بیان می‌کند: محوریت برنامه امسال ماه ماه پرداختن به موضوع اهدای عضو بوده‌است؛ زیرا اهدای عضو یکی از مسائل مهم در جامعه امروز است. سال گذشته هم در یک قسمت درباره اهدای عضو صحبت کردیم که خوشبختانه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و تا حد زیادی باعث آگاهی‌بخشی در بین مخاطبان در جامعه شد.باستانی ادامه می‌دهد: مردم این موضوع را پذیرفته و آن را درک کرده‌اند که با اهدای عضو می‌توان زندگی چند انسان را نجات داد. خدمات اهدا به این صورت است که تمام هزینه‌های اهداکننده و گیرنده عضو رایگان است و دولت آن هزینه را پرداخت می‌کند. این رایگان شدن خدمات هم می‌تواند خوب و هم بد باشد. رایگان شدن خدمات به این افراد از این لحاظ خوب است که شاید آن شخص نتواند از پس هزینه‌های پیوند بر بیاید و یک خدمتی دریافت می‌کند و از این لحاظ بد است که ممکن است قدر آن عضوی را که به او پیوند شده نداند؛ چون هیچ هزینه‌ای بابت دریافت آن عضو پرداخت نکرده‌است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره رضایت مخاطبان از برنامه ماه ماه می‌گوید: پاسخ به این پرسش کمی دشوار است، به این دلیل که اگر بخواهیم مثلا مسابقه‌ و رقابتی نگاه کنیم، رقابت برنامه ماه ماه با دیگر برنامه‌ها رقابتی سخت و نابرابر است. از این جهت که شبکه یک و سه جزو شبکه‌های اصلی تلویزیون هستند و برنامه‌های افطار و سحر آنها در بین مخاطبان طرفدار دارد و قطعا این شبکه‌ها مخاطب بیشتری نسبت به همه شبکه‌های تلویزیونی دارند.

​​​​​​​احمدرضا معراجی - رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها