کد خبر: ۱۳۶۳۴۴۹

عوامل بقای اسرائیل از بین رفته است

تشکیل یک کشور ساختگی برای یهودیان، بهانه‌ای بود که اروپایی‌ها برای سلطه بر جهان اسلام از ابتدای قرن بیستم پیگیری کردند. تشکیل دولتی در جهان اسلام که در تعارض کامل با اسلام و مسلمانان بود، نه تنها برای مسلمانان بلکه حتی برای خود یهودیان عادی هم غیرعادی بود و به شکلی غاصبانه، منطقه‌ای را در غرب آسیا گرفتند و مردم آن را آواره کردند و کشور جدیدی به نام اسرائیل تشکیل دادند.


اما این مردم از فرهنگ قرآن و سنت پیامبر و بزرگان خودشان تغذیه می‌شوند که می‌گویند در مقابل کفر و ظلم تسلیم نشوید. بنابراین غرب در یک اشتباه استراتژیک، در قلب جهان اسلام که به دریایی بی‌نهایت از مقاومت متصل است، قرار گرفت. غربی‌ها تصور می‌کردند اگر نسل اول این مردم را آواره کنند و بکشند یا مرعوب و تسلیم کنند، نسل دوم و سومی نخواهد بود که اساسا ادعایی یا خاطره‌ای از سرزمین فلسطین داشته باشد و آرزوی بازگشت به سرزمین خود را در سر بپرورانند. اما برخلاف تصوری که غربی‌ها داشتند، روند تحولات دهه‌های گذشته تبدیل به مشعلی شد که آرام‌آرام ملت‌های مسلمان را به خروش آورد.


به عبارت دیگر، وجود یک دولت به اصطلاح یهودی در قلب جهان اسلام باعث‌شد کینه و نفرت جهان اسلام نسبت به سلطه غرب همچنان ادامه یابد و برای آزادی سرزمین فلسطین حاضر به فداکاری و تحمل خسارت‌های بزرگ باشند. بر همین اساس، امروز برای غربی‌ها کاملا روشن شده که اقدام آنها در تشکیل دولت اسرائیل، اشتباه بزرگی بوده و امکان تحقق اهدافی که آنها در نظر داشتند در بلندمدت وجود ندارد.

اسرائیل باعث شد جوشش در جهان اسلام نه تنها خاموش نشود، بلکه شعله‌ور شود و امروز نفرت از غرب به جایی رسیده است که غربی‌ها را به این نتیجه رسانده که باید نگاه خودشان را نسبت به اسلام، مسلمانان و منطقه اسلامی تغییر دهند. در همین خصوص مشاهده می‌کنیم سخنانی که بعضا روسای دولت‌های غربی در سال‌های اخیر داشته‌اند بسیار متفاوت از آن چیزی است که قبلا می‌گفتند. بنابراین آنچه امروز در سرزمین فلسطین می‌گذرد دقیقا در ادامه آن جوشش اسلامی است که از پنج دهه گذشته شدت گرفت و چهار دهه قبل با انقلاب اسلامی، مرکزیت یافت و امروز شاهدیم که نسل سوم و چهارم فلسطینی‌ها در مقابل رژیم غاصب ایستادگی می‌کنند. این وعده الهی است که مظلومان را یاری خواهد کرد تا پیروز شوند و امروز شاهد تحقق این وعده هستیم. امروز کمابیش در غرب هم این موضوع را دریافته‌اند و حتی بعضی از صهیونیست‌ها نیز به این قضیه پی برده‌اند و به این دلیل زمزمه‌هایی از درون خود سرزمین‌های اشغالی به گوش می‌رسد وبه این واقعیت اعتراف می‌کند که عوامل بقای اسرائیل از بین رفته است.

جواد منصوری تحلیلگر ارشد مسائل منطقه / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها