کاربرد گیم‌ فای چیست و چه آینده‌ای پیش‌رو دارد؟

دنیای بازی‌های غیرمتمرکز

فناوری بلاکچین روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و در بخش‌های مختلف دنیای ارزهای دیجیتال هر روز شاهد نوآوری‌های جدیدی هستیم. با این حال، بازی‌های مبتنی بر بلاکچین هنوز یکی از محبوب‌ترین بخش‌های این بازار هستند. گیم‌فای نامی است که به این دسته از بازی‌ها اطلاق می‌شود.
فناوری بلاکچین روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و در بخش‌های مختلف دنیای ارزهای دیجیتال هر روز شاهد نوآوری‌های جدیدی هستیم. با این حال، بازی‌های مبتنی بر بلاکچین هنوز یکی از محبوب‌ترین بخش‌های این بازار هستند. گیم‌فای نامی است که به این دسته از بازی‌ها اطلاق می‌شود.
کد خبر: ۱۳۶۳۳۴۵

با این حال، یک تفاوت اساسی بین گیم‌فای و بازی‌های کامپیوتری دیگر وجود دارد و آن هم امکان کسب درآمد از طریق بازی است. گیم‌فای با ترکیبی از گیمیفیکیشن، امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و مدل‌های بازی برای کسب درآمد (P2E) این امکان را فراهم کرده است.

گیم‌ فای (GameFi) تلفیقی از دو کلمه Game و Finance است و به بازی‌های مبتنی بر بلاکچین با توانایی کسب درآمد اشاره دارد.

اکوسیستم GameFi از ارزهای دیجیتال، توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) و فناوری بلاکچین برای ایجاد یک محیط بازی مجازی استفاده کرده است. به طور معمول، گیمرها می‌توانند با انجام وظایف، مبارزه با سایر بازیکنان و پیشرفت در سطوح مختلف بازی، جوایزی در بازی به دست آورند.

آنها همچنین می‌توانند دارایی‌های خود را به خارج از بازی منتقل کنند تا در صرافی‌های ارز دیجیتال و بازارهای NFT بفروشند و کسب درآمد کنند.

گیم‌فای چگونه کار می‌کند؟

در گیم‌فای، پاداش بازی ممکن است به اشکال مختلف مانند ارزهای دیجیتال یا دارایی‌های درون بازی مانند سرزمین مجازی، آواتارها، سلاح‌ها و لباس‌ها به بازیکنان پرداخت شود.

گاهی این پاداش از طرف طراحان بازی به گیمرها پرداخت می‌شود. هر پروژه گیم‌فای مدل توزیع ارز دیجیتال متفاوتی دارد. با این حال در بیشتر این بازی‌ها دارایی‌های درون بازی NFTهایی هستند که روی بلاکچین اجرا می‌شوند. دارایی‌های درون علاوه بر این‌که ارزشمند هستند می‌توان آنها را برای باز کردن قابلیت‌های جدید بازی پرداخت.

مدل بازی برای کسب درآمد (P2E)

در هسته پروژه‌های گیم‌فای، مفهومی با نام بازی برای کسب درآمد (P2E) وجود دارد. این مدل کاملا با مدل پرداخت در بازی‌های ویدئویی سنتی متفاوت است.

در بیشتر موارد، بازی‌های ویدئویی سنتی هیچ بازده مالی برای بازیکنان ایجاد نمی‌کنند و دارایی‌های درون بازی آنها توسط شرکت بازی کنترل و نگهداری می‌شود.

در مقابل، بازی‌های P2E می‌توانند به بازیکنان، کنترل کامل بر دارایی‌های درون بازی‌شان را بدهند و در عین حال فرصت‌هایی را برای کسب درآمد برای آنها فراهم کنند.

بازی‌های P2E ممکن است رایگان باشند و همچنان برای بازیکنان پاداش‌های مالی در پی داشته باشند. با این حال برخی از پروژه‌های گیم‌فای از شما می‌خواهند قبل از بازی NFT یا ارز دیجیتال بازی را بخرید. یکی از محبوب‌ترین بازی‌های پولی Axie Infinity است.

اکسی اینفینیتی یک بازی NFT مبتنی بر شبکه بلاکچین اتریوم است که از سال 2018 محبوبیت آن در حال افزایش است. گیمرها می‌توانند با تکمیل ماموریت‌های روزانه و مبارزه با سایر بازیکنان از طریق حیوانات خانگی NFT خود (Axies)، برای دریافت توکن‌های SLP استفاده کنند.

بازی‌کنندگان همچنین می‌توانند در صورت رسیدن به یک رتبه خاص در بازی، جوایزی مثل ارز دیجیتال AXS دریافت کنند. علاوه بر این، از دو ارز دیجیتال AXS و SLP می‌توان برای پرورش Axies جدید استفاده کرد.

غیر از خرید و فروش Axies، بازیکنان می‌توانند Axies خود را به بازیکنان دیگر قرض دهند که به مالکان این فرصت را می‌دهد تا بدون انجام بازی درآمد کسب کنند. به عبارت دیگر، صاحبان Axie می‌توانند درآمد ثابت داشته باشند.

در برخی دیگر از بازی‌های متاورسی مانند Sincity امکان اجاره آیتم‌های یک شهر مانند موتورسیکلت، اتاق هتل و کشتی وجود دارد. این پول به مالکان NFTهای درون بازی پرداخت می‌شود. در این بازی امکان خرید ATM در شهر و کسب درآمد از آن وجود دارد. برخی از افراد نیز ممکن است بازی‌کنندگان دیگر را درون بازی استخدام کنند.

توکن‌های NFT زیرساختی حیاتی برای گیم‌فای

توکن‌های NFT مالکیت واقعی آیتم‌ها و شخصیت‌های درون بازی را در اختیار گیمرها قرار می‌دهند و از آنجا که این دارایی‌ها با عرضه محدود ایجاد می‌شوند، ارزش بالایی پیدا می‌کنند. هر دارایی از قهرمانان گرفته تا سلاح و زره‌ها به عنوان یک توکن غیرقابل تعویض ذخیره می‌شود.

با این حال NFTها در برخی بازی‌هایی که جهان متاورسی دارند بر مفهوم مالکیت زمین تمرکز دارند. بازی‌های Decentraland و Sandbox دو نمونه از این بازی‌ها هستند. آنها به بازیکنان اجازه می‌دهند از زمین مجازی خود کسب درآمد کنند. در Sandbox، گیمرها می‌توانند قطعات دیجیتال املاک و مستغلات بخرند و آنها را برای درآمدزایی توسعه دهند. برای مثال، آنها می‌توانند از دیگر بازی‌کنندگان که از زمین‌شان بازدید می‌کنند، هزینه دریافت کنند، با برگزاری رویدادها، ارز دیجیتال به دست بیاورند یا زمین خود را به بازیکنان دیگر اجاره دهند.

محبوب‌ترین بازی‌های گیم‌فای

امروزه این بازی‌های بلاکچینی آنقدر محبوب شده‌اند که تعداد آنها به بیشتر از 200عدد رسیده است. بازی‌های بلاکچینی زیر محبوب‌ترین‌ها از نظر تعداد کاربران و سرمایه ذخیره شده در ارز دیجیتالشان است.
بازی Alien Worlds روی شبکه بلاکچین بایننس
بازی Bomb-Crypto روی شبکه بلاکچین بایننس
بازی Axie Infinity روی شبکه بلاکچین اتریوم
بازی Splinterlands روی شبکه بلاکچین هایو (Hive)
بازی Sunflower Farmers روی شبکه بلاکچین پالیگان (Polygon)
بازی Decentraland روی شبکه بلاکچین اتریوم
بازی Sandbox روی شبکه بلاکچین اتریوم
بازی Illuvium روی شبکه بلاکچین اتریوم
بازی Yield Guild Games روی شبکه بلاکچین اتریوم
بازی‌های پروژه Galaروی شبکه بلاکچین اتریوم

آینده گیم فای

گزارش وب‌سایت معتبر Dapp Radar نشان می‌دهد بازی‌کنندگان نزدیک به 402 میلیون دلار در سه ماه آخر سال 2021 برای خرید ارزهای دیجیتال گیم‌فای هزینه کرده‌اند.

این حجم از سرمایه نشان‌دهنده آینده روشن گیم‌فای است. اگر چه هنوز قدرت پردازشی دستگاه‌ها امکان استفاده از بهترین کیفیت گرافیکی ممکن در این بازی‌ها را نمی‌دهد اما سرمایه‌گذاری‌های شرکت متا (فیسبوک سابق) و غول‌های بازی‌سازی مانند Ubisoft و Zynga نشان می‌دهد به‌زودی تحولات عظیمی در گیم‌فای رخ می‌دهد.

کارشناسان عقیده دارند بازی‌هایی که جهانی مجازی خلق می‌کنند در آینده بسیار گسترده‌تر می‌شوند و بخش عظیم گیم‌فای به این متاورس‌ها اختصاص دارد.

شرکت سرمایه‌گذاری Grayscale تخمین می‌زند دنیای بازی‌های متاورس از ۱۸۰میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰به ۴۰۰میلیارد دلار در سال ۲۰۲۵ افزایش یابد. این بازی‌های گیم‌فای با ترکیب تکنولوژی بلاکچین، سرگرمی و درآمد می‌توانند برای هر کسی جذاب باشند.

رضا کریمی- خبرنگار فناوری / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها