82 سال شنفتن با جعبه صدا
به مناسبت هشتادودومین سالگرد تاسیس رادیو سراغ چهره‌های مختلف این حوزه رفتیم

82 سال شنفتن با جعبه صدا

از جمله شاخص‌ های جهان معاصر، ظهور رسانه به مثابه ابزاری موثر در مهندسی، هدایت و کنترل جریان اطلاعات و اخبار است.
کد خبر: ۱۳۶۳۲۸۹

از تئوری دهکده جهانی مارشال مک لوهان تا نظریه‌های جهان شبکه‌ای دانیل بل و عصر اطلاعات امانوئل کاستلز همه و همه بیانگر این است که در نظام نوین جهانی شدن، رسانه‌های گروهی و فناوری‌های آن جزو جدایی‌ناپذیر زندگی مردم محسوب می‌شود.

در این میان، نقش رادیو به‌عنوان پیش‌بینی‌ترین رسانه در عرصه اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و جریان‌آفرینی فعال و موثر بسیار اساسی بوده و هست.

در کشور ما هم، رادیو از هشت دهه پیش مهمان خانه‌های مردم شده است و امروز در چهارم اردیبهشت 1401، هشتاد و دومین سالگرد آغاز به کار خود را گرامی می‌داریم.

رسانه‌ای که هم در بستر تاریخ تحول یافت و هم در جامعه ایران تحول آفرید. امروزه نیز در بستر نظام جمهوری اسلامی ایران، رادیو به یک ابزار مهم و رسانه‌ای انقلابی تبدیل شده است تا هم بیان‌کننده کارآمدی و تحول‌آفرینی نظام اسلامی در چهار دهه گذشته باشد و هم با جنگ رسانه‌ای دشمن مقابله کند.

اینک نیز، این قرارگاه رسانه‌ای، با احصای دیدگاه نظام کارشناسی کشور، ابعاد مختلف حیات امروز اجتماع ایرانیان اعم از اقتصاد، علم و فناوری، فرهنگ، سیاست، جامعه، تاریخ و امنیت را برای مخاطبان تشریح و تأویل می‌کند. ازاین روی، این رسانه انقلاب با قدرت تبیین‌گری و ظرفیت بسیج‌کنندگی، نیروی مهمی برای نظام حکمرانی کشور است.

اکنون و بر بستر هشت دهه تجربه آموزی، رسانه رادیو مطابق با گفتمان هویت‌محوری و عدالت‌گستری ارائه شده توسط ریاست محترم سازمان و در دوره تحولی آن، وظیفه‌مند است تا همپای مردم و نظام اسلامی، هم دانشگاه تولید و تعمیق هویت ملی و اسلامی باشد و هم در مطالبه‌گری حقوق مردم و عدالت‌گستری در سطح جامعه اسلامی، قدم بردارد و پیشتاز شود.

رادیو در ذات و مقام یکی از آفریننده‌های امواج تحول‌خواهی در کشور، رسالت‌مندانه تلاش دارد تا با جریان‌سازی و تبیین امور و به مدد ظرفیت کارشناسی کشور، بانی و راوی توسعه، رشد و تحول مطابق با شأن ملت ایران باشد.

فرآیندی که می‌توان در قاب اقتصاد دانش‌ بنیان و تبدیل ایران به کارگاه تولید، اشتغال‌زایی و مقابله با تحریم و تحریف دشمن مشاهده کرد.

باید گفت متأثر از جنگ نرم و رسانه‌ای دشمن، رادیو موظف است در مقابله با رویکرد متخاصمان و در دفاع از هویت فرهنگی و سیاست انقلابی ملت ایران، خاکریز اول جهاد تبیین باشد.

به‌ویژه در عرصه درخشان گام دوم انقلاب، رادیو باید در دو وجه کنش و واکنش، متاثر از اقتضائات عصر رسانه و اطلاعات، نقش‌آفرینی انقلابی کند؛ چرا که بنا بر فرمایش رهبرمعظم انقلاب اسلامی:« تاثیر دستگاه عظیم رادیو به قدری بالاست که با هیچ دستگاه دیگری قابل مقایسه نیست».

از همین رهگذر نیز می‌توان تصریح کرد، نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی جمهوری اسلامی اساسی است و این رسانه از مهم‌ترین نقاط عزیمت امیدبخشی و نشاط‌آفرینی در آینده کشور است.

علی بخشی‌ زاده - معاون صدای رسانه‌ ملی / روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها