انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای شهید بهشتی:

نوجوانان روزه‌ دار باید سه وعده غذایی دریافت کنند

انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه روزه‌ داری سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، به نوجوانان روزه‌دار توصیه کرد از اذان مغرب تا اذان صبح حتما سه وعده غذایی داشته کنند.
کد خبر: ۱۳۶۲۹۶۴

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر زهرا شریعت پناهی استاد انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی شهید بهشتی در این باره توضیح داد: هدف روزه داری در بزرگسالان حذف یک وعده غذایی است اما نوجوانان نباید این وعده را حذف کنند تا در فاصله بین افطار و سحر کالری مورد نیاز بدنشان تامین شود.

وی مصرف سه واحد لبنیات را برای رشد نوجوانان الزامی دانست و توصیه کرد: نوجوانان باید دو واحد میوه و سه واحد سبزیجات از زمان افطار تا سحر مصرف کنند مثلا لبنیات را به شکل فرنی یا دسرهای خانگی مصرف کنند. میوه ها را نیز به شکل خام یا کمپوت و سبزیجات را به شکل پخته یا خام می توانند مصرف کنند.

به گفته این پزشک متخصص تغذیه، نوجوانان باید گوشت را حتما هم در وعده سحر و هم افطار میل کنند تا رشدشان مختل نشود. همچنین باید غذاهای چرب و شیرین مثل زولبیا و بامیه یا حلواهای خیلی شیرین را از وعده های غذایی نوجوانان حذف کرد و تنقلاتی مثل آجیل های غیرشور یا تنقلات سالم و خوشمزه با خرمای تفت داده شده و گردو تهیه شود.

دانشیار انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با تاکید بر اینکه روزه داری سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود، افزود: مواد غذایی شیرین و چرب بی کیفیت و فقط دارای انرژی و کالری هستند که مصرف آنها در وعده های غذایی ماه رمضان سبب تضعیف سیستم ایمنی می شود.

فرد روزه دار باید تغذیه سالم و کافی طبق هرم غذایی داشته باشد و از تمامی گروه های مواد غذایی به صورت متعادل و به میزان مورد نیاز روزانه مصرف کند تا دچار کمبود پروتئین و ریزمغذی های دریافتی نظیر املاح و ویتامین ها نشود.

شریعت پناهی توضیح داد: مصرف غلات که در کف هرم غذایی قرار دارند باید به میزان کافی باشد. لبنیات در طبقات بالاتر هرم قرار دارند که مصرف حداقل روزانه ۲ واحد از آنها توصیه می شود. همچنین فرد باید روزانه حداقل ۲ واحد میوه و سه واحد سبزی دریافت کند. گروه گوشت ها یا جایگزین گوشت نظیر تخم مرغ نیز باید ۲ تا ۳ واحد روزانه استفاده شود.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان باید این مواد مغذی به میزان کافی در وعده های سحر، افطار و شام گنجانده تا نیاز بدن فرد روزه دار تامین شود. البته می توان از میزان نان و غلات کم کرد اما سایر گروه های غذایی نباید کم شود زیرا بدن دچار کمبود مواد مغذی می شود.

عضو هیات علمی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه شهید بهشتی گفت: تغذیه سالم در ماه رمضان و پرهیز از افراط و تفریط مهم است. تغذیه روزه داران باید به نحوی باشد که در انتهای این ماه دچار اضافه وزن و چاقی نشوند زیرا چاقی به معنای داشتن تغذیه نامناسب است.

شریعت پناهی هدف از صرف وعده سحری را دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن و رفع تشنگی در طول روزه داری برشمرد و خوردن آن را الزامی دانست.

وی برای جلوگیری از بروز تشنگی در حین روزه داری خاطرنشان کرد: مصرف غذاهایی نظیر سرخ شده، ماکارونی، کله پاچه و آبگوشت در وعده سحری باعث ایجاد عطش می شوند؛ بنابراین بهتر است از آنها استفاده نکنیم و حداقل یک واحد سبزیجات خام یا سالاد معادل یک لیوان در وعده سحری مصرف شود.

عضو هیات علمی دانشکده تغذیه شهید بهشتی با بیان اینکه شام برخلاف سحری باید به راحتی قابل هضم باشد، گفت: برای شام باید غذاهای سهل الهضم نظیر حلیم کم چرب یا آش های سبک که صرفا با برنج و عدس درست شده و حبوبات آن سبک است یا سوپ های سبک استفاده کرد. در وعده شام حتما باید یک تا ۲ واحد سبزیجات مصرف شود تا نیاز بدن فرد تامین شود.

وی مصرف حداقل دو واحد میوه در فاصله شام تا سحر را ضروری برشمرد تا ویتامین ها و املاح به مقدار مناسب دریافت شود و افزود: به دلیل کوتاه بودن فاصله زمانی شام تا سحر، افراد مصرف میوه را فراموش می کنند در صورتی که بسیار اهمیت دارد. متاسفانه بسیاری اوقات پس از ماه رمضان افراد با علایم کمبود ویتامین و املاح مراجعه می کنند.

شریعت پناهی یبوست را یکی از مشکلات بسیار شایع در ماه رمضان به دلیل کاهش دریافت مایعات عنوان کرد و یادآور شد: بهترین راهکار برای پیشگیری از این عارضه مصرف غذاهای حاوی فیبر در وعده های سحر، افطار و شام است.

به گفته وی، روزه داران باید در فاصله زمانی پس از افطار تا سحر حداقل هشت لیوان مایعات بنوشند که چهار لیوان آن حتما باید آب باشد و بقیه می تواند با آبمیوه، شیر و چای تامین شود.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها