سپاهان چگونه میلیاردها پول را به جوی آب ریخت؟

میلیاردرهای بازنده

این همه تعریف و تمجید به چه کار سپاهان و محرم نویدکیا و از همه مهم‎تر هواداران این تیم آمد؟ این همه بریز و بپاش، صرف هزینه های سنگین و بی حساب و کتاب برای سپاهان آخر سر به کجا رسید؟
کد خبر: ۱۳۶۲۸۳۹

به گزارش به جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ، سپاهان پیش از آغاز فصل به شدت به تکاپو افتاد تا میلیاردی‎ترین و گران‎ترین بازیکنان را جذب کند اما اکنون کدام جام منتظر محرم نویدکیا و بازیکنانش است؟

حتی اگر حرف از برنامه بلندمدت برای زردپوشان اصفهانی باشد باز هم از دست رفتن این تعداد جام قهرمانی آن هم با این حجم از بودجه و پول‎پاشی دلیل منطقی ندارد.

سپاهان در ادامه مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا مقابل التعاون عربستان یک بر یک مساوی کرد و حالا با 4 امتیاز در رده سوم گروه D قرار دارد. شاگردان محرم نویدکیا روی کاغذ هنوز حذف نشده‎اند اما برای خوشبین‎ترین هواداران این تیم هم باورپذیر نیست این تیم بتواند در ادامه رقابت‎ها دست به کار بزرگی بزند و از این گروه صعود کند. وقتی متوجه بیش از اندازه سخت بودن کار می‎شویم که بدانیم امسال به دلیل کثرت تیم‎های شرکت کننده در آسیا (40 تیم) تیم‎های دوم هر گروه هم ممکن است صعود نکنند. هم اکنون در گروه D الدحیل قطر صدرنشین است و بعید به نظر می‌رسد کسی بتواند این ثروتمندان بابرنامه قطری را از صدر پایین بکشد. واقعیت را بخواهید اصلا به سپاهان نمی آید چنین کار بزرگی انجام بدهد. این تیم گاهی اوقات در مقابل همین ته جدولی‎های لیگ برتر هم به مشکل می‎خورد چه برسد به تیمی قدرتمند و بابرنامه مثل الدحیل.

 

بازیکن 12 میلیاردی به چه درد خورد؟

سپاهان در میان انواع و اقسام تیم‌های بحران‌زده و بی‌پول لیگ برتری از معدود خوش‌اقبال‌ها به شمار می‌آید. این تیم با سرمایه ای کلان گام به لیگ بیست و یکم گذاشت و اخبار ضد و نقیضی در رابطه با قیمت برخی از بازیکنان تیم به گوش می‌رسید، از قیمت 12 میلیارد تومانی یک بازیکن نه چندان پرفروغ تا ارقام عجیب و غریب دیگری که با هیچ متر و معیاری منطقی به نظر نمی رسید.

البته که سپاهان بخش مهمی از این هزینه ها را به جوی آب ریخت. وقتی بدانیم پرهزینه‎ترین تیم لیگ بیست و یکم تمام جام‎ها را باخت پربیراه نیست که می‎گوییم پول‎ها را به جوی آب ریخته اند.

آنها در آسیا حرف چندانی برای گفتن نداشتند و از همین الان آنها را حذف شده می دانیم.

در لیگ برتر هم از همان نیم فصل نشان دادند زور رسیدن به صدر را ندارند و قافیه را به استقلال و پرسپولیس واگذار کردند.

با آن همه ستاره و زرق و برق در جام حذفی هم کاری از پیش نبردند و مقابل آلومینیوم اراک در یک هشتم نهایی در ضربات پنالتی باختند و یک جام دیگر را هم از دست دادند.

 

این سپاهان را باور نداریم

سپاهان اکنون با 45 امتیاز در رده سوم جدول رده بندی لیگ ‎برتر قرار دارد. در شش هفته باقی مانده لیگ کلی بازی سخت پیش روی آنهاست، ابتدا با استقلال بازی دارند و سپس در هفته های آتی به ترتیب مقابل پیکان، پرسپولیس، شهرخودرو، فولاد و آلومینیوم اراک قرار می‌گیرند. قهرمانی سپاهان در این فصل چیزی بیش از اتفاقات خاص فوتبالی را می طلبد و حتی کارش با فوق العاده ترین نتایج هم راه نمی‌افتد. اصلا چه کاری است، میلیاردها خرج کنند و آخر سر منتظر معجزه و زوال شدید استقلال و پرسپولیس باشند؟

شاگردان محرم نوید کیا دو بازی مقابل پاختاکور و الدحیل در ادامه مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا دارند. چه کسی باور می کند سپاهان از این گروه صعود کند؟

 

فولاد، امید ایران

هر چقدر سپاهان از آسیا قطع امید کرده فولاد وضعیتی برعکس دارد. این تیم با سرمربی جاه طلبش یعنی جواد نکونام آخال ترکمنستان را یک بر صفر برد و صدرنشین گروه C شد. حالا می‎توانیم امیدوار باشیم حداقل یک نماینده در مرحله حذفی داریم، تیمی که برای آسیا حسابی پرانگیزه و پرنشاط است. نکونام اجازه نداد اینبار کار برای تیمش گره بخورد. ساسان انصاری در این میان نقش یکی از گره بازکن های نکونام را بازی کرد و نمایش درخشانی در خط حمله داشت. آیاندا پاتوسی هم که گل سه امتیازی را به ثمر رساند یکی دیگر از بازیکنان خوب فولاد بود.

صعود فولاد هم البته هنوز قطعی نشده است. تیم چهارم جدول ایران در آسیا دوبازی مقابل الغرافه قطر و شباب الاهلی امارات دارد. اولی با استراماچونی هشت گل از شباب الاهلی امارات خورد. اما نکته مهم همین جاست. نکونام و یارانش بازی سختی مقابل شباب الاهلی امارات خواهند داشت که حالا با هشت گلی که به الغرافه زده حسابی روحیه پیدا کرده است.

 

منتظر سال سوم بمانیم

حمیدرضا بابایی پیشکسوت سپاهان

همین الان هم که سپاهان در آسیا به میدان می رود باید برای همه ما افتخار بزرگی باشد. با توجه به حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا همه نگاه‏ها و امیدها به سمت فولاد و سپاهان بود که تیم‎های صنعتی فوتبال ما محسوب می‎شوند و قدرت مالی زیادی دارند. تیم هایی از این دست از لحاظ خرج و مخارج مشکل و به عبارتی اصلا دغدغه ندارند.

با اینحال اکنون صعود سپاهان با کلی «اما و اگر» گره خورده است. سپاهان در بازی رفت مقابل التعاون با بدشانسی بزرگی روبرو شد و آن هم اخراج پورقاز بود که شیرازه تیم را از هم پاشید. همین باعث شد که دیگر نتواند قدرت خود را نشان بدهد و منسجم و متمرکز باشد.

سپاهان در ابتدای فصل تیم خوب و مقتدری به نظر می‏رسید و صعود از مرحله گروهی آسیا را مدنظر داشت اما دیدیم که چه اتفاقاتی افتاد و هدف میسر نشد. البته سپاهان با حضور محرم نویدکیا برنامه‏ای سه ساله را اجرا کرد. اکنون سال دوم را پشت سر می‎گذاریم بنابراین قضاوت درباره سپاهان زود است. باشگاه سپاهان مدت‎هاست که در سیستم فوتبال نوین دنیا گام گذاشته است و از لحاظ نرم‎افزار و سخت‎افزار می‎تواند الگوی سایر تیم‎ها باشد.

شاید نتایج موردانتظار باشگاه سپاهان در سال سوم یعنی فصل پیش رو محقق شود. به عبارت بهتر با توجه به آن برنامه باید همه چنین اتفاقی بیفتد.

زمانی که یک سرمربی مثل نویدکیا اعلام می‎کند که برنامه سه ساله تدوین کرده است یعنی اینکه قهرمانی بخش مهمی از آن به شمار می‌رود، به خصوص اگر پای باشگاه بزرگی مثل سپاهان در میان باشد. سپاهان پتانسیل این را دارد که حتی به جمع چهار تیم برتر آسیا برسد.

خوب می‌دانیم سپاهان برنامه خوبی دارد و به همین دلیل نسبت به آینده خوشبین هستیم و به انتظار اتفاقات بسیار بزرگ فصل آینده می‎نشینیم.

تیم‌هایی مثل فولاد و سپاهان آبروی فوتبال کشور ما هستند.

هیلدا حسینی خواه - گروه ورزش

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها