درباره قهرمانی تیم بسکتبال صباباتری در رقابت های جام باشگاه های آسیا مطالب زیادی نوشته شده است. این قهرمانی در نوع خود باارزش است.
کد خبر: ۱۳۶۲۵۸

بسکتبال ایران برای نخستین بار به جمع 3 تیم برتر این رقابت ها راه پیدا کرد و به مقام اول رسید. در طول 17 دوره گذشته ، تیمهای ایرانی هیچ گاه در ردیف 3 تیم برتر نبودند. یک بار شهرداری اصفهان و یک بار همین صباباتری عنوان چهارم را به دست آورده بودند. رقابت های بسکتبال جام باشگاه های آسیا از آغاز تاکنون شاهد تحولات گسترده و فزاینده ای بوده است.
این رقابت ها، روزگاری با موفقیت های چشمگیر شرق آسیایی ها توام بود؛ اما بعدها نوبت به منطقه غرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس رسید.

بسکتبال باشگاه های آسیا در مناطق پنجگانه ، تیمهای مطرح و مدعی خود را معرفی می کند. حساسیت هایی که در منطقه غرب آسیا برای رسیدن به مرحله نهایی جام باشگاه های آسیا وجود دارد در هیچ کدام از مناطق چهارگانه دیگر دیده نمی شود، بر این اساس در 10 سال گذشته بیشترین افتخار برای تیمهای منطقه غرب قاره کهن به دست آمده است. در این رقابت ها کشورهای چین و ژاپن سالهای طولانی است که حضور ندارند. سابقه غیبت این تیمها به 9 سال برمی گردد. حتی تیمهای کره جنوبی از سال 2003 به این سو در این بازیها حضور نیافته اند. بسیاری معتقدند؛ تیمهای باشگاهی این کشورها از بازیهای انتخابی مجوز صعود به مرحله نهایی نمی گیرند؛ اما وقتی هر کدام از آنها را قدرتهای اصلی بسکتبال آسیا قلمداد کنیم ، می بینیم که این تحلیل به دلیل غیبت تیمهای یاد شده چندان محکمه پسند نیست.
چین ، قدرت اول و اصلی بسکتبال آسیا چگونه نمی تواند در شرق آسیا جواز صعود به مرحله نهایی را کسب کند. ما در بسکتبال پیشرفت کرده ایم ، لبنان ، سوریه و اردن یا قطر هم همین طور؛ اما حضور این تیمها در رقابت های باشگاه های آسیا و غیبت شرقی ها، دلیلش این نیست که آنها در زمینه باشگاهی سرمایه گذاری ندارند یا نمی کنند. به غیر از بسکتبال در هندبال نیز اختلافات شرق و غرب آسیا مسائلی را دامن زده که معمولا از بی کفایتی مسوولان عرب در کنفدراسیون ها نشات می گیرد. بعد مسافت کشورهای آسیایی نیز می تواند از عوامل بازدارنده حضور مستمر و متوالی تیمها باشد. تحولات سیاسی خاورمیانه و رخدادهای اجتماعی نیز بعضا منجر به غیبت تیمها در طول برگزاری بازیها بوده است.
از سویی مسوولان عرب کنفدراسیون بسکتبال آسیا قانونمندی مشخصی در زمینه اجرای باشکوه تر بازیها ندارند. در سالهای اخیر بارها ثابت شده تامین منافع تیمهای قطری و لبنانی بر بسیاری از مسائل مربوط به گسترش بازیهای باشگاهی آسیا ارجحیت داشته است.
در هجدهمین دوره رقابت های باشگاه های آسیا که تهران میزبان آن بود اتفاقاتی نادر و در نوع خود کم نظیر روی داد. از یک ماه قبل از شروع رقابت ها تیمهای هنگ کنگ و امارات انصراف دادند. از بین تیمهای هند و قزاقستان که قرار بود تنها یک تیم در بازیها شرکت کند، هر دو تیم به تهران آمدند. تیم المحرق بحرین یک هفته قبل از بازیها به فهرست تیمهای شرکت کننده اضافه شد و آره نا اردن 48 ساعت پیش از بازیها انصراف داد. جالب آن که این رفت و آمدها هیچ واکنشی از سوی مسوولان کنفدراسیون بسکتبال آسیا در پی نداشت.
بالاخره با این کش و قوس ها بازیهایی که با 10 تیم در دو گروه 5 تیمی قرعه کشی شد با 8 تیم شروع به کار کرد. از همه جالب تر مسوولان عرب بسکتبال آسیا، اصرار در حفظ دو گروه نشان دادند و بازیها در دو گروه 5 و 3 تیمی استارت خورد! مسوولان بسکتبال ایران در جلسه قبل از بازیها به این نحوه برنامه ریزی اعتراض کردند اما مسوولان عرب زیربار نرفتند. این نوع گروه بندی به طور خودکار تیمهای گروه 3 تیمی را با استراحت بیشتری روبه رو می کرد در حالی که در گروه 5 تیمی ، هر تیم می بایست 4 بازی پی در پی انجام می داد. ساعت بازیها هم تناسب زمانی نداشت.

قضاوت 3 داور سالهاست در بسکتبال دنیا رایج شده ، اما باشگاه های آسیا در دوره هجدهم با قضاوت 2 داور برگزار شد

به طور مثال بازیهای صباباتری به دلیل پخش مستقیم تلویزیونی ساعت 16.15 پخش می شد. در دور مقدماتی بعداز پایان مسابقات صباباتری گاه می دیدیم که بازی بعدی 3 ساعت بعد آغاز می شد! از این بی برنامگی های مسوولان غرب آسیا که بگذریم ، به قضیه داوری می رسیم.
مسابقاتی در این سطح متاسفانه با ندانم کاری های هاکوپ خاچران و آل ثانی رئیس تشریفاتی بسکتبال آسیا با 2 داور برگزار شد. قضاوت 3 داور سالهاست در بسکتبال دنیا رایج شده ، اما باشگاه های آسیا در دوره هجدهم با قضاوت 2 داور برگزار شد. در این میان از اجحاف به داوران ایرانی این دوره از مسابقات نباید بی تفاوت گذشت.
مسوولان آسیا با این توجیه که داوران ایرانی نباید قضاوت های گروه نماینده ایران را برعهده داشته باشند، به 3 داور شایسته ما کم قضاوت دادند. با این مشکلات اساسی در شکل و اجرای بازیها، جام هجدهم را می توان از نظر کیفی در حد متوسط ارزیابی کرد. تیمهای صبا باتری ، الریان قطر، الجلای سوریه و بلواستارز لبنان ، 4 تیمی بودند که شانس قهرمانی شان به یک اندازه بود و این مساله رنگ بازیها را با تمامی کمبودها جلا بخشید، نمایندگان فیلیپین و قزاقستان در سطحی پایین تر قرار می گرفتند که فیلیپینی ها نمایش نسبی از بسکتبال شرق آسیا را به اجرا درآوردند و اوج آن غلبه بر بلواستارز بود. تیمهای بحرین و هند نیز از ابتدا معلوم بود میهمانان سربار بازیها هستند! تیم بسکتبال صباباتری در سطح اول بازیها با 2 تیم دیگر غرب آسیا رو در رو شده بود. شاید بتوان گفت جام باشگاه های آسیا همان بازیهای غرب آسیا بود که تنها باحضور الریان قطر در تهران تکرار شده بود. نماینده بسکتبال کشورمان مشتاقان زیادی را به تالار بسکتبال آزادی کشاند. یک هفته برای بسکتبال تبلیغ شد. غیر از دور مقدماتی که اتکای زیادی به 2 بازیکن خارجی صورت می گرفت ، در نیمه نهایی و نهایی تیم شرایط خوب خود را به دست آورد؛ البته این موضوع طبیعی بود.
سامان ویسی به اتفاق صمد نیکخواه بهرامی یک هفته پیش از بازیها به عنوان یار کمکی به تیم پیوستند، بنابراین ایجاد کردن هماهنگی زمان می خواست. در 2 بازی آخر همه بازیکنان شاخص کشورمان در ترکیب صباباتری درخشیدند، ویسی و نیکخواه بهرامی جای خود، آیدین نیکخواه بهرامی ، بابک نظافت ، بهزاد افرادی که از تجربه اش حتی روی نیمکت بهره می گرفت و همه کادر فنی با نفس گرم و تشویق تماشاگران و میلیون ها بیننده تلویزیونی ، قهرمانی جام باشگاه های آسیا را برای اولین بار برای بسکتبال ایران به ارمغان آوردند. صباباتری تبلیغ خوبی برای احیای مجدد بسکتبال بود.
بسکتبال ایران در کویت با نایب قهرمانی جوانان برای نخستین بار جولان داده بود. در هندوستان قهرمان جوانان آسیا شدیم و در تهران یک بار برفراز قله افتخار بسکتبال قرار گرفتیم و این بار برای دومین بار در تهران جام قهرمانی را بر فراز دستان ورزشکاران خوب کشورمان دیدیم.
مقام ارزشمند سومی بازیهای آسیایی دوحه قطر هم ارزشهای والای بسکتبالیست های کشورمان را ثابت کرد. قهرمانی تیم صباباتری علاوه بر افتخار و تبلیغات فراوانی که نصیب بسکتبال کرد، سرمایه گذاری و علاقه مندی دیگر باشگاه ها را نیز در امر تیمداری فراتر از کشور موجب شد. امروز شاهدیم که تیم بسکتبال مهرام با اهداف عالی سعی در کسب نتایج درخشان در کشور و هنرنمایی در بسکتبال قاره کهن دارد. تیم پتروشیمی بندر امام (ره) همین طور، آن مقام سوم 6 ماه پیش و این مقام قهرمانی ، اعتماد به نفس بازیکنان ملی ما را افزایش داده است.
حریفان به واسطه این موفقیت ها از ما هراس دارند. عکس این قضیه هم مصداق دارد. درجام ملتهای آسیا هوشیارانه تر مقابل ما عمل می کنند، بنابر این در راه رسیدن به المپیک 2008 بیشتر دقت کنیم.


افشین رضا پور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها