احتمالا ویدئوی حضور لوتار ماتئوس در تهران ظرف ۴۸ ساعته گذشته، حداقل چند بار در فضای مجازی مقابل چشمان شما آمده است. او دنبال علی دایی بود و می‌گفت آقای گل سابق جهان در تهران است، ولی جواب تماس‌ها و پیام‌هایش را نمی‌دهد. در کنار این، ویدئو‌های دیگری هم از حضور او به همراه آندریاس برمه (زننده گل برتری آلمان در فینال جام جهانی ۱۹۹۰ مقابل آرژانتین) مارکوس مرک (داور پیشکسوت آلمان) و همین‌طورپیر لوییجی کولینا (یکی از برترین داوران جهان و رئیس کمیته داوران فیفا) در فضای مجازی منتشر شد.
کد خبر: ۱۳۶۲۳۷۵

حضور ناگهانی آن‌ها در تهران، غافلگیری بزرگ روز جمعه بود. خیلی‌ها مشتاق بودند بدانند میزبان این چهره‌های سرشناس چه کسانی هستند؟ فدراسیون فوتبال؟ یک باشگاه فوتبال؟ یک شرکت بزرگ خصوصی؟ احتمالا به ذهن هیچکس خطور نمی‌کرد که ماتئوس و برمه به همراه دو چهره مطرح دنیای داوری تنها برای قیچی کردن روبان افتتاحیه یک باشگاه بدنسازی در مجموعه سام سنتر تهران آمده باشند، اما این عین واقعیت بود. یک فرد متمول که به تازگی باشگاهی مدرن افتتاح کرده، با پرداخت رقمی بین ۵ هزار تا ۱۰هزار دلار، آن‌ها را برای ۲۴ ساعت به تهران کشانده بود. جالب اینجاست که در مراسم افتتاحیه این باشگاه بدنسازی، دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی هم حضور داشت! گویا ماتئوس گران‌ترین مسافر این سفر ۲۴ ساعته به ازای دریافت ۱۰ هزار دلار (حدودا ۲۵۴میلیون تومان) بوده است، البته معلوم نیست ریشه این پول‌ها از کجاست و این ولخرجی‌های یک شبه بر چه مبنایی صورت می‌پذیرد. به بهانه این حضور و این سفر پرسر و صدا، سروقت هزینه سفر چهره‌های مطرح به تهران برویم.

سفر مجانی تیم‌ملی آلمان

اولین تیم پرستاره و مطرحی که در دهه ۸۰ وارد ایران شد و کلی سرو صدا کرد تیم‌ملی آلمان بود. آن‌ها پیش از جام‌جهانی ۲۰۰۶ برای دیدار دوستانه با تیم‌ملی به تهران آمدند و در نهایت ۲ بر صفر برنده شدند. ستارگانی، چون میشائیل بالاک، فیلیپ لام، ینس لمن، میروسلاو کلوزه، باستین شواین اشتایگر، سباستین دایسلر، لوکاس پودولسکی و... در این سفر حضور داشتند.

در آن زمان محمد دادکان ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده داشت و بعد‌ها اعلام کرد این سفر مجانی درآمده: «تیم‌ملی آلمان یک ریال از ما پول نگرفت و تازه پول هم داد. ۸۰۰ هزار یورو به خاطر بم و بازی با تیم‌ملی ایران پول دادند.»

بایرن‌مونیخ، ۲۲۳ هزار دلار گرفت

در دی ماه سال ۱۳۸۴، در روز بارانی استادیوم آزادی، کلی ستاره معروف به میدان رفتند. تیم پرسپولیس برای بازی خداحافظی احمدرضا عابدزاده (البته با تاخیر چند ساله) میزبان بایرن‌مونیخ بود. بازیکنانی، چون اولیور کان، میشائیل بالاک، لوسیو، زی روبرتو، گوئررو، گورلیتز، فیلیپ لام، حسن صالح حمیدزیچ، والرین اسماعیل، یرمیس و... با هدایت فلیکس ماگات معروف در آن مسابقه به میدان رفتند. بعد‌ها درباره هزینه‌های این سفر داستان‌ها درست شد. محمد‌حسن انصاری‌فرد مدیرعامل وقت پرسپولیس از تلاش‌های خود برای برگزاری بازی خبر داد.
 
چند سال بعد محمد دادکان فاش کرد هزینه سفر بایرن به تهران را فدراسیون او پرداخت کرد. به ادعای رئیس سابق فدراسیون در اواسط سال ۸۴، آن‌ها ۲۰۰ میلیون تومان به انصاری‌فرد دادند که او با تبدیل پول به دلار، سفر بایرن را از دبی به تهران رقم زد. در آن زمان دلار حدود ۹۰۰ تومان بود و سفر بایرن به تهران حدود ۲۲۳ هزار دلار آب خورد.

میلان چقدر گرفت؟

دوباره پرسپولیس ستاره‌ها را به تهران کشاند. در اوایل دهه ۹۰، بعد از سفر محمد رویانیان مدیرعامل وقت پرسپولیس به ایتالیا و دیدار با میلانی‌ها، زمینه برای مراوده و البته سفر ستاره‌های سابق این باشگاه به تهران فراهم شد. پائولو مالدینی، فرانکو بارسی، دانیل ماسارو، سباستیانو روسی، گنارو گتوزو و... از جمله چهره‌هایی بودند که در این سفر میلان را همراهی کردند.
 
محمد رویانیان مدیرعامل وقت پرسپولیس درباره هزینه‌های این سفر به جام‌جم می‌گوید: «دقیق یادم نیست، ولی ما سه اسپانسر برای سفر میلان داشتیم. پرسپولیس رقم خاصی از جیب هزینه نکرد، ولی تا جایی که یادم هست این سفر بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزاریورو درآمد. آن موقع دلار حدودا هزار تومان بود. حضور این ستاره‌ها با استقبال زیادی روبه‌رو شد و ما خوشحال بودیم بدون این‌که هزینه کنیم، توانستیم این بازی را برگزار کنیم.»

چند می‌گیری بیای؟

ولی اگر تک چهره‌ها به ایران بیایند چقدر پول می‌گیرند؟ این در واقع بستگی به آن دارد که کجا باشند. اگر اطراف ایران باشند، حاضرند با ۵ هزار دلار هم سفری یک یا دو روزه به تهران داشته باشند. بازیکنی مثل سیدورف که الان همسر ایرانی دارد، مجانی می‌آید، ولی اگر به دعوت بیاید، حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار دریافت می‌کند. چهره‌هایی، چون رائول، مالدینی، داویدز، ریوالدو، کاناوارو، کاکا، ماسکرانو، پیرلو، کلایورت یا دل‌پیرو هم حاضرند با چنین پولی به ایران بیایند. در گذشته برای پخش مراسم تلویزیونی هم چهره‌هایی، چون فیگو یا پویول به تهران آمدند. بعد‌ها گفته شد فیگو ۱۰۰ هزار دلار دریافت کرده که این خبر از بیخ و بن تکذیب شد. ۱۰۰ هزار دلار رقمی سنگین بود که بی‌شک می‌شد با آن مورینیو را هم به تهران آورد. درباره پویول هم گفته می‌شد ۶۰۰ میلیون گرفته که آن هم تکذیب شد.

۳۲۵ هزار دلار برای فیگو و رفقا

سال ۱۳۹۴ تمام مردم ایران با اشتیاق فراوان چهره‌های ماندگار فوتبال جهان را در آزادی به تماشا نشستند. بازیکنانی مانند لوئیز فیگو، روبرتو کارلوس، فابیو کاناوارو، کلارنس سیدورف، ادگار داویدز، مارسل دسایی، میشائیل سالگادو و... که هر یک در دوران بازیگری خود ستاره‌هایی بزرگ و نامی بودند.
 
آن‌ها به عنوان حمایت از بیماران «ام اس» و به دعوت باشگاه هنرمندان به تهران سفر کردند. ابتدا کسی خبر را باور نمی‌کرد، اما وقتی کاروان این چهره‌ها وارد تهران شد، مثل بمب صدا کرد. بازیکنان دیگری، چون هیرو، فرناندو کوتو، ویتور بایا، مورینتس، مندیتا، کارمبئو، زندن، سولاری، دوایت یورک و... هم در این سفر تیم ستاره‌ها را همراهی می‌کردند. برای همه سوال بود که این بازیکنان نامی حاضر شده‌اند در ازای دریافت چه مبلغی به تهران بیایند؟
 
بعد‌ها مشخص شد با دلار حدودا ۴ هزار تومانی، یک میلیارد و ۳۰۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به تیم ستاره‌های جهان پرداخت شده است. حالا این‌که هر کدام چه مبلغی گرفته‌اند، مشخص نبود، ولی به هر حال می‌شد حدس زد ستاره‌ای، چون فیگو از مندیتا یا کوتو به مراتب پول بیشتری دریافت کرده است. حدود ۳۲۵ هزار دلار برای تیم ستاره‌ها پرداخت شد.
 
سعید اکبری / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها