بررسی دلایل محبوبیت و چالش‌های ساخت رئالیتی‌شو در گفتگو با امین کفاش‌زاده

قاب‌کردن واقعیت با چاشنی سرگرمی

برخی مخاطبان تلویزیون، بیننده پروپاقرص رئالیتی‌شوها هستند. این دسته از مخاطبان عاشق هیجان هستند و با علاقه هم پیگیر چنین برنامه‌هایی بوده و آنها را دنبال می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۶۱۷۶۰

رسانه ملی هم برای این دست از مخاطبان تلویزیون در ایام نوروز مستندمسابقه «خانه ما» را از شبکه سه پخش کرد که بازخوردهای متفاوتی هم به دنبال داشت.

حال عوامل این رئالیتی‌ شو در یک نشست خبری که در سازمان اوج برگزار شد، دور هم جمع شدند و پاسخگوی سوالات خبرنگاران درباره شرایط ساخت این برنامه بودند.

احمد شفیعی، تهیه‌کننده مستند مسابقه خانه ما در این جمع عنوان کرد مستند مسابقه خانه ما قدیمی‌ترین و معتبرترین برند استودیو نوبین است که در این هشت سال ۱۱ فصل از آن تولید شده. نکته قابل‌تامل این بود که او در بخشی از صحبت‌هایش اعلام کرد در نظر دارد در فصل‌های بعدی تغییراتی در فرم و محتوای خانه ما بدهند که هم تنوع در آن بیشتر شود و هم مطابق مسائل روز و سواد رسانه‌ای مردم باشد. البته او در این نشست درباره چالش‌های زیادی که برای کار داشتند هم گفته است برای ساخت این مستندمسابقه شرایط بحرانی و حساس را طی کرده است.

امین کفاش‌زاده، یکی از کارگردانان خانه ما هم ضمن ابراز خوشحالی که ۱۱ فصل خانه ما با استقبال مخاطبان مواجه شده، گفت: این رئالیتی‌شو را در چند فصل اخیر به‌سختی ساختیم و کرونا به‌شدت روند ساخت این برنامه را کند کرد. خوشحالم که چالش‌های خانه ما به رفتارهای همیشگی میان مردم تبدیل شده است و مردم خود را در شرایط این مستندمسابقه می‌بینند و با آن آشنا هستند.

عادل پیغامی، مشاور پروژه خانه ما هم توضیح داد خانه ما یک پدیده و یک نوآوری در فضای رسانه است و تلفیقی از رئالیتی‌شو و واقع‌نمایی و بازی‌سازی که در رسانه ما یک نوآوری محسوب می‌شود. مهم این است که اصحاب رسانه به این حوزه ورود و آن را نقد و به گسترش آن کمک کنند. تهیه‌کننده این مستندمسابقه درباره حضور پیمان طالبی عنوان کرد: باید بگویم در تمام این فصل‌ها مخاطب با پیمان طالبی به‌خوبی ارتباط برقرار کرده و او نیز به‌درستی کار خود را انجام می‌دهد و با شیرینی و لحن خاصی که دارد خانه ما را روایت می‌کند. همچنین می‌دانید که خانه ما اولین برنامه‌ای است که پیمان طالبی نریتوری آن را برعهده دارد و به‌خوبی صدای او بر خانه ما نشسته است.

احمد شفیعی در ادامه درباره حضور یک روحانی در این مستندمسابقه توضیح داد که از مردم شهر قم سپاسگزارم به‌ویژه خانواده براتی که به‌عنوان یک روحانی در این مستندمسابقه حضور داشتند چراکه در جامعه این افراد جایگاه متفاوتی دارند و خود این افراد نیز معذورات خود را دارند و پس از تردیدها و همراه واسطه‌های بسیار درنهایت توانستیم میزبان خانواده براتی باشیم. این اولین‌بار بود که دوربین یک برنامه تلویزیونی بدون واسطه وارد خانه یک روحانی می‌شود و یک ماه با او و خانواده وی همراه می‌شود. باید بگویم که در خانه ما بی‌واسطه و دور از منبر و شمایلی که همیشه از روحانیون در جامعه می‌بینیم با خانواده براتی همراه بودیم و با این‌که حواشی برای این خانواده ایجاد شد اما فکر می‌کنم در این حد طبیعی بود چراکه همان‌طور که گفتم برای اولین‌بار چنین اتفاقی در یک مسابقه رخ داده است. زهره احمدزاده، تدوینگر خانه ما هم در بخشی دیگر از این نشست درباره تدوین این مستندمسابقه و حجم بالای راش‌های آن عنوان کرد: با توجه به مدت زمانی که این برنامه در آنتن دارد همیشه راش‌های بیشتری در دست داشته‌ایم و در این میان ما باید به این موضوع توجه کنیم و در کنار آن عدالت را برای هر سه خانواده نیز در نظر بگیریم اما متاسفانه به دلیل محدودیت زمان پخش که حتی گاهی تلاشم را می‌کردم از ۴۵ دقیقه آن را به ۵۵ دقیقه برسانم همیشه با این پرسش مواجه می‌شویم که این همه اتفاق رخ داد اما چرا پخش نشد و ما متاسفیم همیشه که به دلیل محدودیت زمان پخش از پخش همه قسمت‌های ضبط‌شده معذوریم.

فاطمه عودباشی - رسانه / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها