گروهی از محققان در یافته‌های اخیرشان اظهار کرده‌اند حتی ابتلا به کووید-۱۹ متوسط یا خفیف نیز ممکن است توانایی باروری در مردان را مختل کند.
کد خبر: ۱۳۶۱۶۴۳
به گزارش جام جم آنلاین، بسیاری از افرادی که از بیماری کووید-۱۹ بهبود می‌یابند، علائم طولانی مدت ناشی از این بیماری مانند مه مغزی یا مشکلات قلبی را تجربه می‌کنند. اخیرا شواهد بسیاری نشان می‌دهد که این ویروس حتی می‌تواند توانایی باروری را نیز مختل کند.

محققان هندی اخیرا در مطالعه‌ای که یافته‌های آن در مجله "ACS Omega" منتشر شده است، سطح پروتئین را در اسپرم مردانی که از چنگ بیماری کووید-۱۹ رهایی یافته و بهبود یافته بودند تجزیه و تحلیل کردند.

محققان پس از انجام مطالعه راهنما اظهار کردند که حتی ابتلا به نوع خفیف یا متوسط ​​این بیماری می‌تواند سطح پروتئین‌های مربوط به عملکرد تولید مثل مردان را تغییر دهد.

اگرچه کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲عمدتا بر سیستم تنفسی تاثیر می‌گذارد، اما باید گفت این ویروس و پاسخ بدن به آن به سایر بافت‌ها نیز آسیب می‌رساند.

شواهد مطالعه اخیر نشان می‌دهد این ویروس در اندام‌های تولید مثل مردانه شناسایی شده است و ابتلا به بیماری کووید-۱۹ می‌تواند توانایی باروری مردان را کاهش دهد.

"فیروزه پریخ" (Firuza Parikh) و "راجش پریخ" (Rajesh Parikh) از بیمارستان جاسلوک وابسته به موسسه فناوری هند و همکارانش طی این مطالعه برای آنکه کاملا متوجه شوند که آیا کووید-۱۹ می‌تواند تاثیرات بلندمدتی بر دستگاه تناسلی/تولیدمثل مردان داشته باشد یا خیر، تصمیم گرفتند آزمایشی انجام دهند. برای یافتن این موضوع، آن‌ها سطوح پروتئین‌های مایع منی مردان سالم و مردانی که قبلا به کووید-۱۹ خفیف یا متوسط مبتلا شده بودند را با یکدیگر مقایسه کنند.


محققان نمونه‌های مایع منی ۱۰ مرد سالم و ۱۷ مردی را که اخیرا از کووید-۱۹ بهبود یافته بودند، تجزیه و تحلیل کردند. هیچ یک از آن مردان که بین ۲۰ تا ۴۵ سال سن داشتند، سابقه قبلی ناباروری نداشتند. محققان این مطالعه پس از بررسی دریافتند که تعداد و تحرک اسپرم در مردان بهبود یافته از این بیماری به میزان قابل توجهی کاهش یافته و این افراد نسبت به مردانی که به این بیماری مبتلا نشده‌اند از اسپرم‌های با شکل معمولی کمتری برخوردارند.

هنگامی که محققان پروتئین‌های مایع منی را با استفاده از روش "کروماتوگرافی مایع-طیف‌سنجی جرمی" تجزیه و تحلیل کردند، ۲۷ پروتئین را در سطوح بالاتر و ۲۱ پروتئین را در سطوح پایین‌تر در مردان بهبود یافته از کووید-۱۹ در مقایسه با افرادی که به بیماری مبتلا نشده بودند، شناسایی کردند. بسیاری از این پروتئین‌ها در عملکرد تولید مثل نقش دارند. دو مورد از پروتئین‌های مرتبط با باروری به نام "سمنوژلین ۱ " (semenogelin ۱) و "پروساپوسین" (Prosaposin) کمتر از نصف آنچه تعریف شده است در مایع منی گروه بهبودیافته از کووید-۱۹ نسبت به گروه مردان سالم وجود داشت.

به گفته محققان، این یافته‌ها نشان می‌دهد که کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ اثرات مستقیم یا غیرمستقیمی بر سلامت باروری مردان دارد که این اثرات پس از بهبودی باقی می‌ماند. محققان در انتها افزودند که نتایج این مطالعه ممکن است بینش‌هایی را در مورد پاتوفیزیولوژی تولید مثل انسان در مردان بهبود یافته نشان دهد. با این حال، آن‌ها خاطرنشان کردند که باید مطالعات بزرگتری برای تایید این یافته‌ها انجام شود و در آن مردانی که اخیرا از سایر بیماری‌های شبه آنفلوآنزا بهبود یافته‌اند نیز حضور یابند تا اطمینان حاصل شود که یافته‌ها مختص کووید-۱۹ هستند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها