مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق:

اصلاح تعرفه‌ های برق به تغییر رفتار پر مصرف‌ها منجر شد

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق با اشاره به اصلاح تعرفه‌ های برق گفت: بخشی از مشترکان پرمصرف و فوق پرمصرف نسبت به تغییر الگوی مصرف خود اقدام کردند.
کد خبر: ۱۳۶۱۲۰۱

به گزارش جام جم آنلاین از وزارت نیرو، عبدالامیر یاقوتی افزود: یکی از عوامل مدیریت مصرف، نرخ برق است البته عوامل دیگری نیز وجود دارد و بنا بر آمارهای موجود پس از اعمال تعرفه گذاری جدید، بخشی از مشترکان پرمصرف و فوق پرمصرف نسبت به تغییر الگوی مصرف خود اقدام کردند.

وی ادامه داد: در فصول گرم معمولا مصرف برق افزایش پیدا می کند و محدودیت های موجود باعث می شود که روش های بهتر مصرف مدنظر قرار گیرد.

یاقوتی افزود: میزان مصرف برق ۸۰ درصد مشترکان در فصل گرم سال کمتر از الگوی مصرف است و ۱۵ درصد مشترکان برابر الگوی مصرف و ۵ درصد مشترکان نیز بیش از دو برابر الگوی تعیین شده برق مصرف می کنند که این اعداد نشان می دهد با رعایت برخی موارد ساده می توان الگوی مصرف را رعایت کرد.

این مقام مسئول گفت: تجهیزات سرمایشی، یخچال و فریزرها، وسایل صوتی و تصویری و روشنایی ۴ مولفه اصلی مصرف برق مشترکان در یک دوره یک ماهه است.

وی با بیان اینکه ۸۵ درصد مشترکان در تهران از کولر آبی استفاده می کنند، ادامه داد: درباره وسایل سرمایشی نکته های مختلفی وجود دارد، در اقلیم هایی مانند تهران، کولرگازی و داکت اسپیلت، باعث مصرف بیش از اندازه می شود و کسانی که از این نوع وسایل سرمایشی استفاده می کند قطعا نمی توانند الگوی مصرف را رعایت کنند.

مدیرکل امور انرژی ومشتریان صنعت برق خاطرنشان کرد: در زمان ساخت و ساز اگر شرایط به نحوی باشد که با ایزوله بودن فضا شاهد خروج انرژی از واحد مسکونی نباشیم، در این شرایط کولر گازی راندمان بهتری نسبت به سایر تجهیزات دارد اما به دلیل رعایت نکردن اصول علمی برای جلوگیری از ورود گرما و خروج انرژی در زمان ساخت واحد مسکونی، شاهد اتلاف انرژی فراوان در این بخش هستیم، بنابراین کولرهای آبی که سیکل بادی را دنبال می کنند به لحاظ مصرف انرژی شرایط بهتری را برای اقلیم خشک تهران و اقلیم های مشابه آن دارد.

یاقوتی گفت: از مشترکانی که کولر گازی استفاده می کنند، نمی توان انتظار داشت گه الگوی مصرف را رعایت کنند، هرچند کولرهای گازی برچسب انرژی دارند اما با بررسی های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از کولرهای گازی موجود در بازار از راندمان مصرفی خوبی برخودار نیستند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق افزود: در سال های گذشته با در نظر گرفتن میزان مصرف در بخش یخچال و فریزرها، راندمان مصرف افزایش یافته است اما در برخی از منازل یک یخچال قدیمی تر هم وجود دارد و این یخچال قدیمی با مصرف معادل یک یخچال سایدبای ساید، نقش مهمی در عبور مصرف مشترکان از الگوی مصرف دارد.

وی افزود: در خصوص تعیین الگوی مصرف به ریز موارد آن می توانم اشاره کنم اما زمانی که الگوی تعیین شده پوشش بالایی از مشترکان یعنی بالغ بر ۷۵ درصد مشترکان را شامل می شود، نشان می دهد الگوی مصرف به درستی انتخاب شده است.

وی ادامه داد: مهمترین بحث در این موارد تجهیزات اضافی و دقت در مصرف انرژی مانند لامپ، هود و هواکش است که معمولا بدون نیاز روشن می ماند.

یاقوتی بیان کرد: نحوه مصرف و راندمان تجهیزات نقش مهمی در میزان مصرف دارد و در صورتی که این موارد رعایت نشود، اثرات مثبت ناشی از راندمان مصرف را کاهش خواهد داد.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق عنوان کرد: متوسط مصرف مشترکان پرمصرف، ۴۵۰ کیلووات ساعت در ماه و معادل یک و نیم برابر الگوی مصرف است و در صورتی که این مصرف کم شود نه تنها کمبودی نخواهیم داشت بلکه شاهد مازاد تولید هم در شبکه خواهیم بود.

به گفته وی، رسیدن به این هدف با اندک رعایت مصرف مانند خاموش کردن ۲ ساعته کولرگازی یا لامپ اضافه محقق خواهد شد.

یاقوتی با بیان اینکه رعایت الگوی مصرف مانع از افزایش صعودی قیمت ها خواهد شد، اظهار کرد: آگاهی از میزان مصرف، نقش مهمی در رعایت الگوی مصرف دارد، برخی از مشترکان با داشتن کنتور هوشمند به صورت لحظه ای میزان مصرف خود را رصد خواهند کرد، خوشبختانه در سال های گذشته با استفاده از فناوری های ایجاد شده، برچسب هایی QRCOD بر روی کنتور برق چسبانده شده که با اسکن آن وارد صفحه کاربری می شود و با خوداظهاری و یا عکس از کنتور میزان برق مصرف شده را اعلام و در کنار آن میزان مصرف و هزینه برق مصرفی خود را بررسی می کنند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق عنوان کرد: یکی از عوامل مدیریت مصرف، نرخ برق است البته عوامل دیگری نیز وجود دارد و بنا بر آمارهای موجود پس از اعمال تعرفه گذاری جدید، بخشی از مشترکان پرمصرف و فوق پرمصرف نسبت به تغییر الگوی مصرف خود اقدام کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها