ردیاب خودرو یا که به آن جی پی اس خودرو نیز می‌گویند, یکی از خلاقانه‌ترین اختراعات بشر با کمک فناوری GPS (سیستم موقعیت‌یاب جهانی) است که باعث افزایش امنیت خودرو و سایر وسایل نقلیه در برابر سرقت شده است .
کد خبر: ۱۳۶۱۰۶۲
امروزه به دلیل افزایش تورم و نرخ فقر درجامعه شاهد افزایش سرقت خودرو و موتورسیکلت هستیم و سارقان در این زمینه حرفه‌ای تر از گذشته عمل می‌کنند. این درحالیست که تجهیزات و روشهای نوین برای حفاظت از خودرو همچون دستگاه ردیاب نیز در تقابل با سارقان گسترش یافته است.

با ادامه پیشرفت‌ها در زمینه استفاده از تکنولوژی GPS افراد بیشتری در سراسر جهان از آن برای نظارت بر وسایل نقلیه خود  ویا دریافت مسیرهای رانندگی استفاده می‌کنند؛ اما علی‌رغم استفاده گسترده، بسیاری از مردم دقیقاً نمی‌دانند ردیاب جی پی اس چگونه کار می‌کند و چطور میتوان با استفاده از آن خودرو و وسایل نقلیه را در برابر سرقت ایمن نمود. این مقاله در رابطه با معرفی ردیاب ماشین و چگونگی کار آن نگاشته شده است.

نقش ردیاب خودرو در جلوگیری از سرقت


دستگاه ردیاب خودرو یا جی پی اس خودرو چیست؟


دستگاه ردیاب خودرو یک وسیله الکترونیکی با ابعاد کوچک و قابل‌حمل است که به کاربران امکان نظارت و ردیابی موقعیت خود را می‌دهد. این دستگاه‌ها در وسایل نقلیه همچون خودرو و موتور سیکلت به‌ عنوان سیستم‌های ردیابی استفاده می‌شوند. درحالی‌که دستگاه‌های ردیابی شبیه به سیستم‌های ناوبری داخل خودرو هستند، اما چند تفاوت کلیدی میان آن‌ها وجود دارد. سیستم‌های ناوبری GPS به رانندگان موقعیت مکانی آن‌ها را روی یک نقشه دیجیتال نشان داده و سپس دستورالعمل‌های رانندگی را برای رسیدن به یک نقطه تعیین‌شده ارائه می‌دهد. ولی  ردیاب های خودرو برای ردیابی موقعیت فعلی خودرو و تاریخچه سفر استفاده می‌شوند به این صورت که داده‌های موقعیت مکانی پس از پردازش از طریق سیم کارت داخل دستگاه به جایی خارج از خودرو همچون کامپیوتر، تلفن هوشمند یا تبلت ارسال می‌شوند.


آیا فرایند نصب ردیاب خودرو پیچیده است ؟


بعضی از مدل های ردیاب‌ خودرو را می‌توان به‌راحتی با قراردادن ردیاب در پورت دیاگ یا همان پورت OBD خودرو که معمولاً در زیر داشبورد یا جعبه خودرو قرار دارد، نصب کرد. تمامی خودروهای ساخته‌شده امروزی دارای پورت OBD هستند. نصب این  مدل از دستگاه سریع و آسان است و نیازی به ابزار و سیم‌کشی ندارد. در مدل هایی که نیاز به سیم کشی دارند نیز روش نصب آسان است چراکه تنها نیاز به تغذیه مثبت و منفی برای روشن و فعال شدن دستگاه می باشد.


دستگاه های ردیاب GPS چگونه کار میکنند؟


یک سیستم ردیابی GPS با استفاده از شبکه جهانی ناوبری ماهواره‌ای (GNSS) وظایف خود را انجام می‌دهد. این شبکه متشکل از ماهواره‌هایی است که با دستگاه‌های GPS ارتباط برقرار می‌کنند تا اطلاعاتی در مورد مکان فعلی، جهت، زمان و سرعت وسیله نقلیه مورد ردیابی ارائه دهند. پس از دریافت اطلاعات فوق از ماهواره های GPS اطلاعات فوق از طریق سیم کارت داخل دستگاه در بستر اینترنت ویا پیامک به دستگاهی دیگر که می‌تواند سرور یا گوشی موبایل مالک دستگاه ردیاب باشد, ارسال می‌شود. به این صورت با مشاهده اطلاعات فوق برروی نقشه میتوان از موقعیت مکانی, سرعت و... دستگاه مطلع شد.

نقش ردیاب خودرو در جلوگیری از سرقت


کاربرد های استفاده از ردیاب‌ های خودرو چیست؟


ردیاب های GPS توسط مدیران ناوگان و صاحبان وسایل نقلیه برای ردیابی مکان وسایل نقلیه استفاده می‌شود که کاربردهای مختلفی دارد. سیستم‌های ردیابی GPS می‌توانند اطلاعات مفیدی را در تعدادی از سناریوها برای کاربران فراهم کنند، مانند:

ردیابی داده‌های کسب‌وکار: صاحبان مشاغل و مدیران ناوگانی که به‌طور منظم بر وسایل نقلیه نظارت می‌کنند می‌توانند از ردیابی ناوگان GPS برای نظارت بر حرکت آن‌ها و پیگیری مسافت پیموده شده استفاده کنند. این برای درک اینکه کارمندان و وسایل نقلیه در یک‌لحظه معین کجا هستند یا کجا در طول روز سفرکرده‌اند مفید است. این اطلاعات در تحلیل سیستم لجستیک کسب و کار, کاهش هزینه های حمل ونقل و ... استفاده می‌شوند.
 
جلوگیری از سرقت وسایل نقلیه: اگر خودرو یا موتورسیکلت به سرقت رفته باشد به راحتی می‌توان موقعیت ردیاب خودرو را به مقامات گزارش داد تا سریع‌تر بتوان جلوی سرقت را گرفت. در بعضی از مدل‌ها حتی میتوان از راه دور به ردیاب فرمان داد تا خودرو را در موقعیت مناسب خاموش کند.


انواع مدل‌های مختلف برای ردیاب ماشین


قابلیت ها متنوع و نوع نصب باعث تنوع انواع مدل ردیاب ماشین شده است. برخی از مدل ها به راحتی از طریق سوکت فندکی یا سوکت دیاگ خودرو نصب و فعال می‌شوند. این مدل از ردیاب‌ خودرو مناسب حفاظت از خودرو در برابر سرقت نیستند چراکه به راحتی توسط سارق قابل شناسایی و جدا شدن هستند. این مدل از دستگاه بیشتر برای کنترل اعضا خانواده و یا کنترل تردد ناوگان حمل و نقل شرکت ها استفاده می‌شود.

برخی از مدل ها دارای قابلیت شنود صدای داخل کابین و یا خاموش کردن خودرو از راه دور هستند. نصب این مدل ها میبایست توسط فرد متخصص و آشنا به برق خودرو انجام شوند.

در قسمت روش استفاده نیز تنوع وجود دارد چراکه در بعضی از مدل ها خبری از اپلیکیشن و برنامه اختصاصی نیست و اطلاعات ارسال شده از طریق پیامک میباشند و لازم است جهت تفسیر این طلاعات از برنامه های کمکی همچون گوگل مپ استفاده شود.


از کجا بهترین ردیاب خودرو یا موتورسیکلت را تهیه کنیم؟


حالا که با ردیاب ماشین و انواع آن آشنا شده‌اید اگر به دنبال خرید ردیاب خودرو مناسب هستید و می‌خواهید بهترین مدل‌های این دستگاه محبوب و کاربردی را ببینید، می‌توانید آن را به شکل اینترنتی از فروشگاههای معتبر همچون دیجیکالا ویا اول آپشن تهیه نمایید. فروشگاه آنلاین اول آپشن با ارائه انواع بهترین ردیاب خودرو و خدمات نصب درمحل در حال خدمات‌رسانی به مشتریان خود است. تمام دستگاه‌ها و جی پی اس های موجود در این فروشگاه از برندهای معتبر داخلی و خارجی باکیفیت مناسب و گارانتی هستند که می‌توان با مشاهده و بررسی مدل‌های مختلف نسبت به خرید و نصب جی پی اس برروی خودرو یا موتورسیکلت خود اقدام کنید.

وبسایت فروشگاه آنلاین لوازم جانبی خودرو اول آپشن     https://avaloption.ir
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها