گفت‌وگو با تهیه‌کننده برنامه‌ای برای کودکان کار

پرواز بادبادک آرزوها

خبرهای تازه را اینجا مرور می‌کنیم.
کد خبر: ۱۳۶۰۹۹۴

کی؟

آرزوی کودکان کار
هر روز در مسیر رفت و برگشت به محل کار و خانه، شاهد حضور کودکان کار هستیم و گاهی چشمان‌مان آن‌قدر به این موضوع عادت کرده که بی‌توجه به آنها که گوشه لباسمان را می‌گیرند و التماس می‌کنند از آنها خرید کنیم، عبور می‌کنیم. این اتفاق بارها در طول روز رخ می‌دهد و ما هم دیگر برایمان عادی شده است ولی در میان روزمرگی‌ها و شلوغی‌های زندگی‌مان آیا تا به‌حال پیش آمده به این موضوع فکر کنیم که کودکان کار چه رویاهایی دارند؟ آنها دلشان چه می‌خواهد؟ چه چیزی را دوست دارند؟ ممکن است در پاسخ به این سؤالات فقط ابرویی بالا بیندازیم و اگر هم کمی به خودمان زحمت بدهیم، بگوییم یک سر داریم و هزار سودا! و ادامه خواهیم داد ما فرصت نمی‌کنیم به بچه‌های کار فکر کنیم اما در میان هیاهوی کلانشهرها، گاهی آدم‌های خوب در شهر پیدا می‌شوند که نه تنها از چنین کودکانی غافل نمی‌شوند، بلکه نسبت به آنها مهربان هستند و آرزوهایشان را برآورده می‌کنند. حالا تعدادی از بانوان موفق کشور تصمیم گرفتند آرزوی ۳۰ کودک کار را روایت کنند. بینندگان تلویزیون هم می‌توانند این اتفاق را در قالب برنامه «روایت آرزو» که به تهیه کنندگی علی موحد از شبکه پنج پخش می‌شود ، ببینند. این برنامه کاری از گروه معارف این شبکه است که در ۳۰ قسمت تهیه شده و هر روز ساعت ۱۶ و ۱۰ دقیقه پخش می‌شود. این برنامه با محوریت برآورده شدن یک آرزو از کودکان تولید شده و روایت آرزو محل تلاقی آرزوهای برآورده شده و آرزوهای تازه متولد شده کودکان کار است. دست اندرکاران این برنامه هدفشان این است که از این طریق الگویی به جامعه ارائه کنند تا از این طریق از کودکان کار حمایت شود.

چی؟

مرزهای مقاومت
کافی است یک جامعه کوچک از مردم را در نظر بگیریم و از علاقه‌ها و سلایق‌شان نظرسنجی داشته باشیم، آن وقت است که متوجه می‌شویم تا چه میزان تنوع سلیقه وجود دارد. یکی اهل خواندن کتاب است، یکی از دیدن فیلم لذت می‌برد و آن یکی پیگیر تماشای مستندهای جذاب تاریخی است و.... بنابراین رسانه ملی هم با طیف گسترده‌ای از مردم روبه‌روست و تلاش می‌کند برای طیف‌های مختلف مردم برنامه‌های متنوعی هم تهیه کند. حال ممکن است این سؤال برای علاقه مندان به مستندهای تاریخی پیش بیاید که چه خبر از مستندهای تاریخی و آیا قرار است شبکه مستند چیزی پخش کند. باید به این دوستان پاسخ مثبت دهیم و بگوییم قرار است شبکه مستند از امروز یک مجموعه مستند به نام مرزهای مقاومت پخش کند که مروری بر تاریخ جنگ‌های بزرگ اسرائیل با کشورهای عربی است. برای علاقه‌مندان به تماشای چنین مستندهایی باید بگوییم این مستند با محوریت تشکیل رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ و شش‌جنگ بزرگ است که بین این رژیم غاصب با کشورهای عربی حاشیه فلسطین نظیر مصر، لبنان، سوریه و اردن رخ داده است. در هر قسمت از این مجموعه یکی از این جنگ‌ها به شیوه‌ای دقیق روایت شده و اتفاقات قبل، حین و بعد از آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.
اولین جنگ مربوط به سال ۱۹۴۸ و شکل‌گیری اسرائیل است و پنج جنگ بزرگ دیگر «بحران سوئز» سال ۱۹۵۶، «جنگ ۶ روزه» سال ۱۹۶۷، «جنگ یوم‌کیپور» سال ۱۹۷۳، تهاجم اسرائیل به لبنان سال ۱۹۸۲ (جنگ اول لبنان) و جنگ دوم لبنان مشهور به «جنگ ۳۳ روزه لبنان» را شامل می‌شود. یکی از نکات قابل تأمل درباره این مستند، شیوه روایتش است.

فاطمه عودباشی - دبیر رسانه / روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها