گفت‌و گو با حسین اوجاقی طراح ایرانی «لعیب» عروسک جام‌جهانی ۲۰۲۲

امیر قطر گفت من کار را طراحی کنم

ساعاتی بعد از رونمایی از مسکات جام‌جهانی قطر(شخصیت طراحی شده که نماد رقابت‌هاست)، نام حسین اوجاقی سر زبان‌ها افتاد. حالا می‌توان زندگی این طراح ایرانی را به قبل و بعد از ۱۲ فروردین تقسیم بندی کرد.
کد خبر: ۱۳۶۰۶۲۳

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ،  او طراح شخصیت «لعیب» است که حضوری پررنگ در مراسم قرعه‌کشی داشت. این چهره کارتونی و انیمیشن که نشانی از روسری یا چفیه‌های قطری دارد، نماد جام‌جهانی به حساب می‌آید و به زودی عروسک‌ها و مجسمه‌های آن به تولید انبوه می‌رسد تا در زمان برگزاری رقابت‌ها به فروش برسد. علاوه بر این پکیج، استیکرهای آن هم همزمان با شروع جام‌جهانی در فضای مجازی منتشر خواهد شد. داستان طراحی این کار توسط حسین اوجاقی، داستانی شنیدنی و جالب است. گفت‌و‌گویی با او داشتیم.

 

این چند روز احتمالا خیلی سرتان شلوغ شده است.
بله. اینستاگرام من منفجر شد. واقعا انتظار چنین بازخوردی را نداشتم. شب اولی که این خبر منتشر شد، بالای ۵ هزار پیام گرفتم که برای خودم بسیار جالب بود.

 همیشه در چنین مواقعی نظرات متفاوتی هم وجود دارد. فضای مجازی در ایران با همه جای دنیا فرق دارد.
راستش من خودم طرح را دوست داشتم. نظرات هم طبیعی است متفاوت باشد. سلیقه‌ها یکی نیست. کار من دیزاین و طراحی است. شما در  این کار آزاد هستید هر کاری انجام دهید ولی یک وقتی بحث کار سفارشی و تجاری‌سازی است. سفارش‌دهنده اهدافی دارد که برایش مهم است.

 بعضی‌ها می‌گفتند طرحی که زده‌اید شبیه سفره‌ماهی است.
خب این حرف به حقی است ولی شما موقعی که سفارش کار را می‌گیرید و می‌گویند ابعاد کاراکتر فلان قدر باشد و چفیه هم در آن باشد، طبیعتا دست‌تان باز نیست. با وجود این من خودم تلاش کردم تا بهترین طرح موجود را بزنم. طرح اولیه که من برای کار زده بودم، شاهین بود. حالا در ادامه در این باره توضیح می‌دهم. حتما ظرف روزهای آینده آن طرح را هم منتشر می‌کنم. آن کار قابلیت بیشتری داشت ولی من خودم لعیب را هم دوست دارم.

 از شما انتقادی هم شد؟
اتفاقا برایم جالب بود اگر هزار پیام گرفتم، ۹۹۹ نفر  تعریف می‌کردند و یک نفر می‌گفت شما کار را از فلان شخصیت کپی کرده‌ای.

 کدام شخصیت؟
کاسپر در یک کار انیمیشن و کارتون. شما وقتی یک پارچه را به هوا بیاندازید و برایش چشم و دهن بگذاری، طبیعی است شبیه شخصیت کاسپر شود. ولی در کل بازخوردهای بسیار خوب زیادی شنیدم که به من انگیزه زیادی داد.

 شما زیاد فوتبالی نیستید، درست است؟ چون بین کارهای‌تان طرح فوتبالی هم نداشتید.
من طرفدار فوتبال هستم ولی بازی نمی‌کنم. من شخصیت‌های انیمیشن طراحی می‌کنم و این شغلم است. یعنی پلنی که برای سه چهار سال آینده بسته‌ام مربوط به کارهای شخصی‌ام برای تولید انیمیشن است. حالا در کنار آن کارهای جانبی هم می‌کنم. اتفاقی هم که درباره جام جهانی و طراحی‌ام افتاد یک کار غیرمنتظره و خوشحال‌کننده برایم بود.

 در داخل ایران طرفدار کدام تیم هستید؟
من پرسپولیسی هستم و این تیم را دوست دارم.

 ارتباطی که با باشگاه ندارید؟
خیر ولی دوست دارم اگر شرایطش مهیا بود طرحی برای باشگاه بزنم.

 حتما که مهمان جام جهانی خواهید بود.
بله، حتما حتما. قطری‌ها از من دعوت کرده‌اند. من خودم ترجیحم این است برای سه بازی تیم‌ملی به جام‌جهانی بروم.

 بحث‌های اقتصادی این کار زیاد است. شما هم سهمی از فروش عروسک‌ها و مجسمه‌‌های لعیب می‌برید؟
نه اصلا اینطور نیست. من با خود فیفا قرارداد دارم و پولم را طبق توافق صورت گرفته می‌گیرم. متاسفانه نمی‌توانم بگویم رقمی که برای طراحی این کار دریافت کردم، چقدر است.

  همانطور که گفتم قبلا طرح فوتبالی نزده‌اید. چه شد سر وقت شما آمدند؟
من ۱۲ سال، تجربه کار طراحی و تصویرسازی دارم. این کار را برای پروژه‌های انیمیشن انجام می‌دهم. سه چهار سال است با کشورهای ترکیه، اسلوونی و خود قطر کار می‌کنم. سال گذشته ایمیلی از کمیته عالی برگزاری جام جهانی دریافت کردم. برایم نوشته بودند ما نمونه کار‌تان را در اینترنت دیده ایم. رویداد مهمی داریم و اگر تمایل دارید، پروپوزال بفرستید. من هم قبول کردم. یک سری شاخصه‌ها برای آنها اهمیت داشت که به من گفتند. روال انتخاب طرح هم این شکلی است که ۱۰ ، ۲۰ نفر طرح‌شان را می‌دهند. بعد طرح‌ها الک می‌شود و سه طرح نهایی را در نظرسنجی مردمی قرار می‌دهند.
 فیفا هم این کار را می‌کند. طرح اول من شاهین بود، پرنده ملی قطر. قابلیت‌ها و جذابیت‌های بصری خوبی هم داشت. من طرحم را فرستادم. خبری از رای‌گیری نشد. چند وقت بعد ایمیلی دریافت کردم که نوشته بودند رای‌گیری ملغی شده است. حدود
۸ ماه قبل بود که ایمیل دیگری دریافت کردم که برایم نوشته بودند امیر قطر طرح‌ها را دیده و ایده‌ای دارد و می‌خواهد شما روی این ایده کار کنید. از شاهینی که طراحی کرده‌اید خوشش آمده و گفته کار را به شما بدهیم. از ۶ ماه قبل استارت کار را زدیم. ایده این بود که چفیه‌ای که مردهای قطری سرشان می‌کند با حلقه مشکی کار را تشکیل دهند. طرح ما تبدیل به شخصیت لعیب شد. البته تغییراتی داشتیم. گفتند دست و پا نداشته باشد. برای من با چالش‌هایی همراه بود. به این دلیل که می‌گفتم اگر قرار است روپایی بزند باید پا داشته باشد. دستم بسته بود. اتود زدم، اتود زدم و چکش کاری کردم تا طرح آخر خروجی کارمان باشد.
 با تیم انیمیشن‌ساز هم در ارتباط بودم.
دو ماهه کار را تحویل دادم منتها هنوز درگیر تولید محتوای بصری مثل پکیج استیکرها برای شبکه‌های اجتماعی هستیم.

 وقتی در مراسم قرعه‌کشی از لعیب رونمایی شد چه حسی داشتید؟
خیلی لذتبخش بود. یکی از دوستان قطری به من گفت امشب از لعیب رونمایی می‌شود. خودم فکر می‌کردم در گوشه‌ای از مراسم آن را نشان دهند ولی دیدم در همان شروع برنامه لعیب هست. واقعا برایم جالبی بود، مخصوصا کلیپی که پخش شد.
سعید اکبری - گروه ورزش 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها