پویش‌های متفاوتی در ماه مبارک رمضان امسال راه‌اندازی شده، این پویش‌هاباید چه نکاتی را رعایت کنند؟

ماه بی مثال

روزه ماه مبارک رمضان یکی از پنج رکن اسلام است که مسلمانان در آن از خوردن و آشامیدن از سحر تا غروب خودداری و به‌ طور سنتی در افطار روزه خود را با خرما افطار می‌کنند. ماه رمضان ماهی است که مسلمانان معتقدند خداوند آیات قرآن را بر پیامبر اسلام(ص) نازل کرده است.
کد خبر: ۱۳۶۰۴۱۵

به گزارش جام جم آنلاین، اسلام از تقویم قمری یا هجری پیروی می‌کند که بر اساس مراحل چرخه ماه است و برخلاف تقویم شمسی یا گرجی که بقیه جهان از آن پیروی می‌کنند، ۳۵۴ روز دارد.

از این رو ماه رمضان هر سال ۱۰ یا ۱۱ روز زودتر آغاز می‌شود و در سال ۲۰۲۲ اگر هلال ماه در غروب اول آوریل یعنی ۲۹ شعبان ۱۴۴۳ هجری قمری رویت شود، شروع ماه مبارک رمضان دوم آوریل است.

مسلمانان در سراسر جهان با آماده شدن برای تقویت ایمان خود از طریق نماز و تلاوت بیشتر قرآن منتظرند هلال ماه را در عصر جمعه که آغاز ماه مبارک رمضان ۲۰۲۲ است، شاهد باشند.

ستاد رویت ماه در عربستان سعودی مشاهده هلال ماه مبارک رمضان را در اول آوریل بعد از نماز مغرب در عصر جمعه اعلام کرد که اولین روزه ماه مبارک رمضان در سوم آوریل یعنی روز یکشنبه خواهد بود.

ماه رمضان در کشورهایی مانند هند، پاکستان و بنگلادش ممکن است با عربستان سعودی همپوشانی داشته باشد؛ اگر ماه در دوم آوریل در این کشورهای آسیایی مشاهده شود.

این امر به این دلیل است که اگرچه ایالت‌های کرالا و کشمیر هند معمولا هلال ماه رمضان را یک روز زودتر از بقیه کشور مشاهده می‌کنند اما تاریخ شروع ماه رمضان در بقیه مناطق هند به رؤیت محلی هلال ماه بستگی دارد.

یک روز پس از رویت در عربستان سعودی اگر هلال ماه در روز شنبه، دوم آوریل، مشاهده شود، ماه رمضان احتمالا از یکشنبه، سوم آوریل، در هند آغاز می‌شود.

ماه مبارک رمضان ۲۰۲۲ در قاهره از شامگاه شنبه، دوم آوریل، آغاز می‌شود. امسال رسانه‌های مصری این مورد را برجسته کردند که رمضان فرصتی برای اشتراک و نزدیکی معنوی و مادی بین مسلمانان و همچنین مسیحیان است چون ماه رمضان امسال با هفته‌های پایانی مراسم مسیحی همزمان شده است.

مالزی و اندونزی نیز اعلام کرده‌اند اولین روز ماه مبارک رمضان سوم آوریل خواهد بود؛ این در حالی است که شورای امام استرالیای جنوبی طی بیانیه‌ای در فیسبوک اعلام کرد هلال ماه رویت شده و ماه مبارک از شنبه، دوم آوریل و مصر نیز اعلام کرد که ماه مبارک از دوم آوریل آغاز می‌شود.

امسال پلیس ابوظبی در طول ماه مبارک رمضان روزانه بیش از ۲۵۰۰ جعبه غذا و نوشیدنی بین رانندگان توزیع می‌کند.

پلیس ابوظبی اعلام کرد این ابتکار با هدف ارائه وعده‌های افطاری به رانندگانی است که برای افطار با تاخیر به خانه می‌رسند تا بتوانند از سرعت غیرمجاز در هنگام عجله برای صرف افطاری با خانواده خودداری کنند.

این ابتکار نه تنها روح ماه مبارک رمضان را منعکس می‌کند بلکه به جلوگیری از تصادفات جاده‌ای توسط رانندگانی که نزدیک به وقت افطار با سرعت رانندگی می‌کنند، کمک خواهد کرد.

ابتکار توزیع غذای افطاری بین رانندگان در ماه رمضان سال‌هاست که توسط پلیس ابوظبی و با همکاری بسیاری از سازمان‌ها انجام می‌شود.

به غیر از امارات کشورهایی که با رصد ماه عربستان سعودی همسو هستند شامل افغانستان، آلبانی، ارمنستان، اتریش، آذربایجان، بحرین، بلژیک، بولیوی، بلغارستان، بورکینافاسو، چچن، دانمارک، فنلاند، گرجستان، مجارستان، ایسلند، عراق، ایتالیا، ژاپن، اردن، قزاقستان، کویت، قرقیزستان، لبنان، موریتانی، هلند، فلسطین، قطر، رومانی، روسیه، سنگاپور، سودان، سوئد، سوئیس، سوریه، تایوان، تاجیکستان، تاتارستان، توگو ترکمنستان، امارات، ازبکستان و یمن است.

اخترشناسان گفته‌اند بر اساس مشاهدات اولیه ماه رمضان سال ۲۰۲۲ در ترکیه از روز شنبه، دوم آوریل، آغاز می‌شود.

طبق اعلام وزارت امور اسلامی ترکیه اول ماه مه پایان ماه مبارک رمضان در ترکیه است.

رمضان ۲۰۲۲ در پاکستان دوم آوریل ۲۰۲۲ اعلام شده است. در اسلام چندین رویداد اسلامی وجود دارد که برای مسلمانان اهمیت خاص خود را دارد و رمضان ۲۰۲۲ نیز یکی از مقدس‌ترین رویدادهای اسلام است. مسلمانان در پاکستان هر سال مراسم خاصی را در رابطه با این رویداد انجام می‌دهند.

آنان مشتاقانه منتظر رویت ماه هستند تا از تاریخ تایید شده رمضان ۲۰۲۲ در پاکستان مطلع شوند و فعالیت‌های خود را بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند.

رمضان ۲۰۲۲ در همین تاریخ در کراچی، لاهور، اسلام آباد، راولپندی، پیشاور، کویته، مولتان، فیصل آباد، سیالکوت، حیدرآباد، سوکور، گوجرانوالا، کوتلی و دیگر شهرها آغاز می‌شود.

ماه رمضان در افغانستان از دوم آوریل ۲۰۲۲ شروع می‌شود و اول رمضان در افغانستان در روز جمعه ۱۴۴۳ هجری قمری است.

تعداد ساعات روزه‌ داری در ماه مبارک رمضان از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. به این دلیل که طلوع و غروب خورشید در زمان‌های مختلف در کشورهای مختلف رخ می‌دهد.

مسلمانانی که در کشورهایی مانند نیوزیلند زندگی می‌کنند، ۱۱ ساعت روزه می‌گیرند و آن‌هایی که در کشورهای اروپایی مانند نروژ زندگی می‌کنند، تا ۲۰ ساعت روزه می‌گیرند.

با این حال در مکان‌هایی که خورشید هرگز در تابستان غروب نمی‌کند مانند قطب شمال مردم به روزه گرفتن یا مطابق با زمان نزدیک‌ترین کشور مسلمان و یا همراه با کشورهایی مانند عربستان سعودی دستور داده می‌شود.

در آمریکای شمالی در گرینلند زمان روزه‌داری به مدت ۲۰ ساعت است. مسلمانان در واشنگتن دی‌سی(ایالات متحده) به مدت ۱۶ ساعت روزه می‌گیرند. در اتاوا(کانادا) این مدت ۱۷ ساعت است.

در اروپا مسلمانان اسلو(نروژ) و هلسینکی(فنلاند) به مدت ۲۰ ساعت روزه می‌گیرند. در استکهلم(سوئد) و برلین(آلمان) به مدت ۱۹ ساعت و در کپنهاگ(دانمارک)، لندن(بریتانیا) و ورشو(لهستان) به مدت ۱۸.۵ ساعت روزه‌دار هستند.

این در حالی است که در بروکسل(بلژیک) و زوریخ(سوئیس) به مدت ۱۸ ساعت روزه‌داری رعایت می‌شود. در بخارست(رومانی) ۱۷.۵ ساعت روزه‌داری برقرار است.

در صوفیه(بلغارستان)، پاریس(فرانسه)، مسکو(روسیه) و رم(ایتالیا) نیز مدت روزه‌داری ۱۷ ساعت و در مادرید(اسپانیا)، لیسبون(پرتغال) و آتن(یونان) مسلمانان به مدت ۱۶.۵ ساعت روزه می‌گیرند.

در آسیا در نورسلطان(قزاقستان) روزه‌داری ۱۸.۵ ساعت و در کابل(افغانستان) ۱۷ ساعت است. در پکن(چین) و آنکارا(ترکیه) به مدت ۱۶.۵ ساعت و و مدت‌زمان روزه در توکیو(ژاپن) و اسلام آباد(پاکستان) ۱۶ ساعت و در دهلی نو (هند) ۱۵ ساعت است.

در آفریقا نیز مدت روزه‌ داری در رباط (مراکش) ۱۶ ساعت است.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها