نشانه‌هایی در عادات کتابخوانی ما ایرانی‌هاست که از وجود مد کتابخوانی خبر می‌دهد

حالا چی بخوانم؟

استاد فیض شریفی را پیش تر با مجموعه کتاب های ارزشمند شعر زمان ما و داستان زمان ما می شناختیم.
کد خبر: ۱۳۶۰۰۰۴

مجموعه ای که حاصل تحلیل و بررسی اشعار شاعران بزرگ معاصر ایران است. شاعرانی که برخی از آنها علیرغم تأثیر به سزایی که در شعر معاصر ایران داشتند، کتاب هایی که در خصوص آنها نوشته شده بود، شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسید.

ایشان با پژوهش در آثار و زندگی ستاره های آسمان شعر و با تحلیل آثار ایشان به لحاظ فرم و محتوا، نسب شناسی و آنتولوژی اشعار، کتاب های ارزشمندی را تألیف کردند که هنوز هم تعداد بسیار زیادی از این کتاب ها در دست تألیف می باشند.

یکی از تألیفات مهم استاد فیض شریفی در سال 1400 کتاب دو جلدی مهمی است به نام مکتب های ادبی ایران و جهان که توسط انتشارات حس هفتم به بازار شعر و ادب ایران ارائه شده است. اکنون در این مجال، نگاهی انداخته ایم به کتاب دوجلدی مکتب های ادبی ایران و جهان نوشته استاد فیض شریفی که در زیر می خوانید.

مکتب های ادبی ایران و جهان – جلد اول: شاعران کهن تا قبل از مشروطه

در مقدمه کتاب مطالب مهمی در خصوص آنتولوژی و نسب شناسی آثار و شاعران دوره کلاسیک مورد اشاره قرار گرفته است.

آنتولوژی و نسب شناسی آثار و نویسندگان از آن روی اهمیت دارد که بدانیم شاعران هر کدام خشتی را بر دیوار ادبیات بزرگ فارسی بنا نهاده اند.

صحیح است که برخی از شاعران کلاسیک مشهور تر هستند که در این اشتهار البته ممکن است عواملی خارج از کیفیت اثر نیز تأثیر گذار بوده باشند، اما صحیح تر آن است که همه شاعران بزرگ را که در ادبیات نقش داشته اند همچون آجرهایی بدانیم که دیوار محکم ادبیات کلاسیک با تک تک این آجرها و به واسطه تلاش آنها استوار ایستاده است.

هر یک از این آجرها را اگر برداریم این بنا ضعیف تر خواهد شد. لذا مقدمه ای در خصوص آنتولوژی و نسب شناسی از این باب بسیار ضروری بوده و ضرورت آن به درستی از جانب مولف تشخیص داده شده است.

شناخت مولفه ها و شاخصه های سبک های اصلی ادبیات کلاسیک و بررسی مورد به مورد آنها با ذکر مثالهایی کاربردی و مفهوم برای مخاطب جستجوگر ادبیات از دیگر مفاد این کتاب می باشد.

در نهایت تک تک شاعران بزرگ کلاسیک حتی آنها که بسیاری از مخاطبان حرفه ای ادبیات هم ممکن است نامی از آنها نشنیده باشند با ذکر نمونه هایی از اشعار، در این جلد از کتاب، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند.

مکتب های ادبی ایران و جهان – جلد دوم: شاعران پس از مشروطه تا زمان کنونی

جلد دوم که حاوی صفحات و مطالب بیشتری نسبت به جلد اول هست شاعران پس از مشروطه تا زمان کنونی را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد، اما آنچه مهم است و این جلد را تبدیل به کتاب شاخصی در زمینه محتوایی خویش می سازد، تهیه واژه نامه توصیفی اصطلاحات مکتب های ادبی در اروپاست.

این واژه نامه که در آن کلیه مکاتب با ذکر نمونه های کاربردی و مفهوم، مورد اشاره قرار گرفته است، یک فصل اساسی در راستای شفاف سازی و فهم مکاتب ادبی برای مخاطب جستجوگر خواهد بود.

در این جلد همچنین مکتب های ادبی ايران از عصر مشروطيت به این سو و تا کنون در پیوند با ادبیات جهان مورد نقد و بررسی قرار گرفته اند.

به عنوان مثال سمبولیسم شعر نيمايی رو به سوی رئالیسم می رود، سورئالیسم بوف کوری صادق هدایت رو به تراژدی و شکست می رود اما سورئالیسم غرب به تقريب رو به یک فضای سبز می رود.

از سویی دیگر شعر سپید شاملو در پیوند با شعر سپید اروپا مورد نقد و بررسی قرار گرفته و تأثیرات شاعران ایرانی از بودلر، مالارمه، لورکا و سایرین مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین ادبیات و عرفان سهراب سپهری با کریشنامورتی و هایکو، در یک نقد تطبیقی بررسی شده است البته که کتب بسیاری با موضوع مکاتب ادبی پیش تر تألیف گردیده است، لکن این کتاب دو جلدی را با محتوایی این چنین وسیع شامل آثار و سبک های شاعران کلاسیک (در جلد 1) و همچنین آثار شاعران معاصر ایران و مکاتب ادبی که از غرب وارد ادبیات فارسی شده است (در جلد 2) به صورت یک مجموعه، می توان از آثار تألیفی مهم ادبیات فارسی در سال 1400 دانست.

انتشارات حس هفتم

انتشارات ادبی و جوان حس هفتم که ناشر تخصصی کتاب های ادبی می باشد در سال جاری بسیاری از کتاب های مفید و تأثیرگذار ادبیات را وارد بازار کرده است که مهم ترین آن را می توان «مکتب های ادبی ایران و جهان» به قلم استاد فیض شریفی دانست.

ادامه مجموعه تحلیل و بررسی شاعران معاصر توسط استاد فیض شریفی نیز در همین انتشارات در حال تهیه می باشد که بسیاری نیز هم اکنون منتشر شده است.

اقدام مهم دیگر این انتشارات در سال 1400، تهیه کتاب شعر شاعران جوان بوده که با نقد و بررسی استاد فیض شریفی منتشر شده است.

آثار تولید شده انتشارات حس هفتم در سال 1400 نشان می دهد که ارتباط یک استاد باسابقه ادبیات با یک مجموعه نشر آثار فرهنگی که متشکل از جوانان علاقمند به این حوزه است چقدر می تواند در زمینه ارتقای آثار ادبی و همچنین ترغیب شاعران و نویسندگان جوان به ادامه مسیر موثر باشد.

«مروری بر تألیف و انتشارکتاب دو جلدی مکتب های ادبی ایران و جهان به قلم استاد فیض شریفی»

شهیر کنعانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها