با مصرف غذا‌های مناسب می‌توانید در ساعات طولانی روزه داری، رطوبت بدن را حفظ کنید.
کد خبر: ۱۳۵۹۹۸۶

به گزارش جام جم آنلاین، متخصصان سلامت و تغذیه اهمیت یک رژیم غذایی متعادل را برای داشتن بدن و ذهن سالم بررسی کردند.

از آنجایی که بدن انسان ۶۰ درصد از آب تشکیل شده است، واضح است که مایعات باید بخشی جدایی ناپذیر از عادات غذایی ما باشد.

در روزهای طولانی روزه داری ماه مبارک رمضان، نوشیدن آب ممکن نیست و شکی نیست که تشنگی در روزهای گرم، همراه همیشگی شما خواهد بود اما چند راه وجود دارد که می تواند رفع عطش شما کمک کند.

۱- آب آشامیدنی: با نوشیدن آب کافی در طول شب برای زمان روزه خود آماده شوید. در طول شب یک بطری آب در نزدیکی خود نگه دارید و سعی کنید، حداقل یک یا دو فنجان در هر ساعت بنوشید. به یاد داشته باشید که هنگام مصرف نوشیدنی‌ های شیرین (مانند بسیاری از نوشیدنی‌های معمولی ماه رمضان) و کافئین، باید آب بیشتری بنوشید.

۲- نوع لباس مهم است: در انتخاب لباس‌های روزانه خود در ماه مبارک رمضان دقت کنید. رنگ پیراهن، پارچه شلوار و لایه‌های لباس نقش مهمی در پایین نگه داشتن دمای بدن شما دارد، اگر در خانه کار می‌کنید لباس روشن انتخاب کنید. اگر بیشتر روز خود را در بیرون می‌گذرانید، رنگ تیره از شما در برابر اثرات نور خورشید محافظت می‌کند اما رنگ مشکی توصیه نمی‌شود، زیرا گرما را جذب می‌کند و آن را به بدن شما نزدیک می‌کند.

برخی از مردم فکر می‌کنند که یک زیر پیراهن نخی می‌تواند به محافظت از بدن شما در برابر نور خورشید کمک کند. حقیقت این است که زیرپیراهن، به خصوص با رطوبت خود می‌تواند خطر کم آبی بدن را افزایش دهد.

۳- دوش آب سرد: دوش آب سرد از طرق مختلف به آبرسانی بدن در ماه رمضان کمک می‌کند. پس از دو روز روزه داری، تشنگی به یک احساس طبیعی تبدیل می‌شود، بنابراین سعی کنید سایر علائم واضح کم آبی بدن را مشاهده کنید مانند: لب‌های ترک خورده، قرمزی پوست، خستگی، افزایش دمای بدن، افزایش تعداد تنفس و نبض، به دنبال آن سرگیجه، افزایش ضعف، مشکل در تنفس.

اگر یک یا چند مورد از این علائم را احساس کردید، باید سعی کنید دمای بدن خود را به هر طریق ممکن کاهش دهید.

۴- منوی غذای خود را برنامه ریزی کنید: آنچه می‌خورید نقش زیادی در کم آبی یا آبرسانی به بدن شما دارد. غذا‌هایی که حاوی قند زیادی مانند شیرینی‌های ماه رمضان هستند، می‌توانند آب بدن شما را کم کنند، در حالی که میوه‌ها برای صرفه جویی بیشتر در آب ایده آل هستند؛ بنابراین به جای اینکه ضیافت افطار خود را با انبوهی از شیرینی‌ها به پایان برسانید، چند برش هندوانه یا پرتقال بخورید. سالاد‌های سبز یکی دیگر از منابع خوب آب اضافی هستند، پس آن‌ها را در برنامه غذایی ماه رمضان خود بگنجانید.

۵- ورزش: هنگام تعریق مقدار زیادی آب از دست می‌دهید، بدون شک ورزش می‌تواند باعث کم آبی بدن شود اما ورزش به بدن کمک می‌کند تا از شر سموم و سایر عناصر مضری که ممکن است بعداً باعث کم آبی بدن شوند، خلاص شوید. زمان مناسبی را برای ورزش انتخاب کنید (۲ تا ۳ ساعت بعد از افطار توصیه می‌شود)، اما سعی کنید قبل از رفتن به رختخواب میزان آب از دست رفته با نوشیدن آب را متعادل کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها