وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که سیاست خارجی تهران، مبتنی بر عدم وابستگی به شرق و غرب است و دولت جدید نیز سیاست همکاری با همه کشورها را در پیش گرفته است.
کد خبر: ۱۳۵۹۶۳۶

به گزارش جام جم آنلاین، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در لبنان حضور دارد، بعد از ظهر امروز جمعه تأکید کرد که سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، از نظر استقلال سیاسی و عدم دنباله‌روی از غرب و شرق، ثابت است.

عبداللهیان در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین گفت: «دولت رئیس جمهور [سید ابراهیم] رئیسی، دیپلماسی هوشمندانه، تعاملی و همکاری فعال با همه کشورها را در پیش گرفته است. اصول سیاست خارجی ما ثابت است».

وی با بیان اینکه کشورهای عربی بخش مهمی از جهان اسلام هستند، تصریح کرد: «ما دست همکاری به سمت کشورهای مختلف همسایه از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس دست دراز می‌کنیم. روابط با عربستان هم خوب نیست، اما ما مسئول آن نیستیم».

تلاش می‌کنیم که دریچه گفتگو با ریاض باز بماند

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه تهران برای دور پنجم مذاکرات با ریاض آمادگی خود را اعلام کرده است، خاطر نشان کرد: «روابط ایران و عربستان با مشکلات و چالشهایی مواجه است، ولی تلاش خود را به کار می‌گیریم تا درِ گفت‌وگو باز بماند».

امیر عبداللهیان با اشاره به اینکه برخی از رفتارهای متناقض و نامناسب از سوی عربستان در روابط با تهران تأثیر می‌گذارد، ضمن انتقاد از اعدام ۸۱ نفر در عربستان، گفت: این کشور، اقدام به قطع روابط با ایران کرد.

روابط ایران با بیشتر کشورهای عربی، دوستانه است

وی با بیان اینکه روابط ایران با بیشتر کشورهای عربی از جمله کویت و امارات، «برادرانه و خوب» است، تأکید کرد: «به سعودیها اعلام کردیم که مسئله یمن، مخصوص ملت یمن است و تصمیم‌گیری نیز بر عهده خود آنان است».

امیرعبداللهیان ضمن تمجید از دفاع مردم یمن از حاکمیت این کشور، در عین حال گفت که «از توقف جنگ و رفع محاصره استقبال می‌کند و در این زمینه هیچ کوتاهی نخواهد داشت. سعودیها خواستار رابطه خوب با ما نیستند. ما نیز شهادت 460 حاجی ایران در فاجعه منا را فراموش نمی‌کنیم».

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اینکه تهران، ملاحظات و انتقاداتی از سیاست های سعودی دارد، ولی روابط خود را با آن قطع نکرده است، خاطر نشان کرد: «مصر هم در جهان عرب، جایگاهی دارد که می‌تواند نقش تأثیرگذاری داشته باشد. از آنچه در مصر پس از بهار عربی رخ داد، خوشحال نبودیم».

سیاست ایران، تحکیم روابط با مصر است

وی با بیان اینکه سیاست ایران، تحکیم روابط با مصر بر اساس اصول متوازن و مستحکم است، افزود: «مواضع مصر در قبال مسئله سوریه را فراموش نمی‌کنیم، ولی نقاط مشترکی با مصر داریم که می‌توان بر اساس آن حرکت کرد».

امیرعبداللهیان در ادامه به ضعف و مشکلات بسیار رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: «عملیات شمشیر قدس، تحول بزرگی بود که ضعف و سستی جامعه اسرائیل را ثابت کرد. درباره نشست شرم الشیخ نیز می‌گوییم که هر دیداری با هر مسئول اسرائیلی، خیانت به قدس و فلسطین است».

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی با تأکید بر اینکه تهران در روابط حسنه خود با امارات، خطوط قرمز خود درباره مسئله فلسطین را فراموش نمی‌کند، تصریح کرد: «هیچ گونه نفوذ اسرائیلی در خلیج فارس را نخواهیم پذیرفت. ملتها نیز مخالف عادی‌سازی هستند».

در مذاکرات وین، به نقطه توافق نزدیک شده‌ایم

وی با بیان اینکه اعتراف کشورهای عربی به سیاستهای اشتباه در قبال سوریه، مسئله مهمی است، درباره مذاکرات هسته‌ای در وین نیز گفت: «در مذاکرات، به نقطه توافق نزدیک شده‌ایم، ولی آنچه برای ما اهمیت دارد، نحوه رفع تحریمها و تضمین است. در هفته‌های اخیر نیز آمریکاییها بارها تلاش کرده‌اند که بر سر مسائل باقی مانده، مستقیما با ما مذاکره کنند».

امیرعبداللهیان ادامه داد: «اگر دولت بایدن جدی است، باید پیش از فکر کردن به مذاکره مستقیم، حسن نیت خود را نشان دهد. به طرف غربی نیز اعلام کردیم که آمریکاییها باید با لغو یکی از تحریمها علیه ایران، حسن نیت خود را ثابت کنند».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی با بیان اینکه در سفر به روسیه و دیدار با وزیر خارجه این کشور، این مقام روس گفته است که مسکو از توافق هسته‌ای، حمایت می‌کند، خاطر نشان کرد: «برای دستیابی یه یک توافق خوب و ثابت تلاش می‌کنیم، مشروط به اینکه از خطوط قرمز ما عبور نشود».

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها