پس از اعلام اعدام دسته‌ جمعی 81 نفر در عربستان سعودی، منابع خبری گزارش دادند که شمار اعدامی‌ها در این کشور در حدود دو ماه و نیم به 100 نفر رسیده است.
کد خبر: ۱۳۵۹۲۱۸

به گزارش جام جم آنلاین، رسانه‌های غربی، خبر دادند که مجموع اعدام‌های عربستان سعودی از ابتدای سال جاری میلادی (حدود دو ماه و نیم) به ۱۰۰ نفر رسیده است.

پایگاه خبری شبکه «فرانس۲۴»، پنجشنبه، به نقل از خبرگزاری فرانسه در این خصوص گزارش داد که چهار حکم اعدام دیگر دیروز در عربستان سعودی اجرایی شده و مجموع اعدام‌ها از ابتدای سال جاری به ۱۰۰ نفر رسیده است.

خبرگزاری فرانسه اشاره کرد که این اعدام‌ها در حالی انجام شده است ریاض چند روز پیش به علت اعدام گروهی ۸۱ نفر مورد انتقاد قرار گرفته بود. وزارت کشور عربستان سعودی در چند بیانیه که خبرگزاری رسمی این کشور (واس) آن را منتشر کرد، اعلام کرد چند شهروند اندونزیایی و سعودی را روز پنجشنبه اعدام کرده است.

ریاض مدعی شد که این افراد به اتهام کشتار و تجاوز اعدام کرده است. این اعلام در حالی صورت گرفت که روز چهارشنبه همزمان با سفر «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس به عربستان سعودی سه نفر دیگر در عربستان سعودی اعدام شده بودند.

وزارت کشور عربستان سعودی روز شنبه اعلام کرد که ۸۱ نفر را به جرم آنچه داشتن عقاید انحرافی و ارتباط با تروریسم خواند، اعدام کرده است.

انجمن موسوم به «معارضان شبه‌ جزیره عربستان» در واکنش به این خبر اعلام کرده بود که ۴۱ نفر از این افراد اعدام شده از جوانان جنبش مسالمت آمیز «الحراک» و از اهالی مناطق شیعه‌نشین احساء و قطیف بوده‌اند.

دولت یمن نیز به اعلام عربستان سعودی واکنش نشان داد و خبر داد که دو نفر از اسرای جنگی یمن هم که در عربستان سعودی زندانی بودند، از جمله ۸۱ نفری بودند که بر خلاف قوانین بین‌المللی توسط رژیم آل سعود اعدام شدند.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، تعداد اعدام‌های عربستان سعودی امسال در حالی به ۱۰۰ نفر رسیده که این کشور سال گذشته در بازه زمانی مشابه ۶۹ نفر را اعدام کرده بود.

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ نیز ۱۸۴ نفر را اعدام کرده بود که این بیشتر تعداد اعدام در یک سال به شمار می‌رفت.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز شامگاه یکشنبه ( ۲۲ اسفند ماه) به اعدام دسته‌جمعی اخیر در عربستان واکنش نشان داد و این اقدام غیر انسانی را در مغایرت با مبانی اولیه حقوق بشر و حقوق بین‌الملل و اقدامی مغایر با اصول انسانی و رویه‌های حقوقی پذیرفته شده بدون رعایت فرآیندهای عادلانه قضایی دانست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تأکید کرده بود که اعدام و خشونت افسارگسیخته راه حل بحران‌های خودساخته نیست و دولت عربستان نمی‌تواند از عناوین متداول برای پوشاندن آشفتگی‌های سیاسی و قضایی و سرکوب مردم سوءاستفاده کند.

خطیب‌زاده همچنین با یادآوری اعمال استانداردهای دوگانه کشورهای غربی و استفاده ابزاری از مفهوم حقوق انسان، سکوت و بی‌عملی کشورهای مدعی حقوق بشر به این گونه اقدامات را محکوم کرد و آن را نشانه‌ای از دورویی این کشورها در بهره برداری سیاسی از مفهوم حقوق بشر برای مطامع سیاسی خود و علیه دولت‌های مستقل برشمرد.

خبرگزاری فرانسه نیز امروز در گزارش خود خاطرنشان کرد که ریاض به علت تعداد بالای اعدام مورد انتقاد شدید سازمان‌های حقوق‌بشری قرار گرفته است و «میشل باشه» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز شنبه، اقدام عربستان سعودی در اعدام گروهی ۸۱ نفر را محکوم و در عین حال اشاره کرده که برخی از افرد در حالی اعدام شدند که در محاکمه آن‌ها استاندارهای بین‌المللی رعایت نشده بود.

منبع: فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها