«تپش» در شماره آخر سال خود سراغ 10 چهره اول حوادث امسال ایران رفته است

خبرسازان 1400

سال 1400 سال پرخبری بود و چهره‌های زیاد وگاه معروفی در ایران خبرساز شدند. هم خبرهای خوب و خوشحال‌کننده داشتیم و هم خبرهای غم‌انگیزکه انتشار هر دو نوع خبر در فضای مجازی و رسانه‌ای بسیار سروصدا کرد.
کد خبر: ۱۳۵۹۰۰۷

از خلبانانی‌که فداکارانه از جان شیرین‌شان گذشتند تا هموطنان بی‌گناه‌شان جان خود را از دست ندهند، تا طناب داری‌که ازگردن یک خواننده معروف باز شد اما به زندگی آرمان پایان داد. برخی حوادث بیشتر از جنس خبر چهره قربانی یا عامل آن باعث جنجالی‌شدن آن می‌شود.

در برخی حوادث نیز سن قهرمان ماجرا باعث می‌شود، جامعه با آن همراه شود، مانند آنچه علی لندی، پسر فداکار انجام داد. در این گزارش 10 چهره خبرساز در حوزه حوادث سال 1400 را معرفی و داستان آنها را کوتاه روایت کرده‌ایم.

دهه هشتادی فداکار

علی لندی یک نوجوان 15ساله اهل ایذه خوزستان بود که نامش یکم مهر بر سر زبان‌ها افتاد.

او قهرمان یک حادثه بود. روز حادثه، علی در خانه یکی از اقوامش بود که متوجه وقوع آتش‌سوزی در خانه همسایه شد. دو زن گرفتار شعله‌های سرکش آتش شده‌بودند.

علی 15ساله بدون هیچ وسیله حفاظتی به درون آتش رفت و هر دو زن را از مرگ حتمی نجات داد اما خودش دچار 91 سوختگی شد.

با اعلام این خبر در فضای مجازی، وزیر کشور با استانداران اصفهان و خوزستان تماس‌گرفت و به آنها دستور داد به سرعت به مساله درمان علی و تامین هزینه‌ها رسیدگی‌کنند.

در حالی‌که پزشکان تلاش می‌کردند جان علی را نجات دهند اما شدت سوختگی به حدی بود که یک روز پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل مشکلات تنفسی شدید به شهادت رسید.

آزادی آقای خواننده

حمید صفت، خواننده‌ای است که 22 خرداد 96 به جرم قتل ناپدری‌اش دستگیر شد. او در اعترافات خود ادعا کرد ناپدری‌اش مردی بسیار تندخو بود و مادرش را مدام کتک می‌زده‌است.

روز حادثه وقتی حمید متوجه درگیری مادر و ناپدری‌اش شد، سعی کرد به این دعوا پایان دهد اما دخالت او با مرگ ناپدری‌اش پایان گرفت. پس از فوت ناپدری، حمید به جرم قتل دستگیر شد و شش خرداد 97 نیز با وثیقه 600 میلیون تومانی آزاد شد.

پزشکی‌قانونی هم در گزارش خود اعلام کرد بیماری مقتول 50 درصد علت مرگ وی بوده‌است. 18 اسفند 99 حمید دوباره دستگیر و به زندان رجایی‌شهر منتقل و 14 فروردین 1400 در شعبه 10 دادگاه کیفری به قصاص محکوم شد.

این پایان کار صفت نبود و سرانجام دیوان‌عالی کشور فرجام‌خواهی او را پذیرفت و پس از رسیدگی به پرونده در شعبه هم‌عرض، از اتهام قتل عمد تبرئه شد. صفت روز 11 مهر 1400 با وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان آزاد شد.

از تولد تا مرگ یک قاتل خانوادگی

اکبر خرمدین، پدر بابک خرمدین، کارگردان جوان سینما بود که 26 اردیبهشت امسال به جرم قتل پسرش دستگیر شد. جسد مثله شده بابک در حالی در اکباتان، محل سکونت او پیدا شد که بسیاری تصور می‌کردند او توسط افرادی ناشناس به قتل رسیده‌است.

پس از آغاز تحقیقات پلیس به اکبرخرمدین و همسرش مشکوک شد و سرانجام هر دو نفر در بازجویی‌ها به همدستی در قتل پسرشان اعتراف کرده و ادعا کردند بابک را به دلیل بی‌بند و باری اخلاقی و پس از بیهوش‌کردن به قتل رسانده و جسدش را در سطل‌های زباله انداخته‌اند.

هنوز چند روزی از اعتراف خرمدین نگذشته‌بود که این بار در اعترافات جدیدش پرده از قتل دخترش آرزو در سال 97 و دامادش در سال 90 پرده برداشت و مدعی شد آنها را نیز به دلیل فساد اخلافی به قتل رسانده‌است. بازجویی‌ها از زن و شوهر قاتل ادامه داشت تا این‌که اکبر خرمدین 30 آبان امسال به علت سکته قلبی در زندان جان باخت.

ارتش فدای ملت

صادق فلاحی و علیرضا حنیفه‌ زاد، دو خلبان تبریزی یک هواپیمای جنگنده اف - 5 بودند که دوم اسفند امسال سقوط کرده و به شهادت رسیدند.

صبح روز حادثه، درحالی‌که شهر هنوز به طور کامل از خواب بیدار نشده‌بود، صدای انفجاری مهیب، خواب صبحگاهی را از سر همه پراند. محل برخورد جنگنده، داخل شهر تبریز، نزدیکی فرودگاه بین‌المللی این شهر، حوالی یکی از مدارس بود.

شواهد نشان می‌داد دو خلبان پس از این‌که متوجه شدند هوایپیمای‌شان نقص فنی دارد، آن را به نقطه‌کم تراکم جمعیتی هدایت‌کردند تا بر اثر برخورد، افراد زیادی جان خود را از دست ندهند. پس از اعلام حادثه به نیروهای امدادی، آتش‌نشانی، اورژانس، هلال‌احمر و نیروهای نظامی عازم محل سقوط جنگنده شدند. شدت حادثه به حدی بود که هر دو خلبان به درجه شهادت نائل آمدند.

از جان گذشتگی در دریا

حسین حیدری‌ نژاد، صیاد و ناخدای اهل جاسک بود که روز سوم اسفند امسال، جان یک مادر و دوکودک را در دریا نجات داد، اما خودش فوت شد. روز حادثه، او و همکارانش مشغول کار روی قایق بودند که متوجه سقوط دو کودک 10، 12 ساله در دریا شد. مادرشان که بی‌تابی می‌کرد، خودش را به آب زد تا آنها را نجات دهد. لحظات پرالتهابی بود. حسین دوکودک را به هر سختی بود از آب بیرون‌کشید. نجات دو کودک، توان حسین را به نصف رسانده‌بود اما نمی‌خواست دو دختر بی‌مادر شوند. این بار به سمت مادر شنا کرد تا او را نجات دهد. حسین او را هم نجات داد و خودش در حالی که دیگر نایی در بدن نداشت، در آغوش موج‌های دریا آرمید.

مرگ عجیب خانم بازیگر

زهره فکور صبور، یکی از بازیگران تلویزیون بودکه خبر فوت او 10 اسفندماه، ولوله‌ای در فضای مجازی به پا کرد. هیچ‌کس خبر فوت او را باور نکرد و بسیاری به صفحه مجازی او در اینستاگرام هجوم بردند تا از اصل ماجرا مطمئن شوند. ماجرا حقیقت داشت.

خبرهای اولیه حکایت از آن داشت که فکورصبور به علت مصرف بیش از حد قرص جانش را از دست داده‌است. جسد او زمانی کشف شد که همسرش‌که یک تهیه‌کننده است، تازه به خانه بازگشته و با جسم بی‌جان او مواجه شده‌بود.

همسرش سریع با اورژانس تماس گرفت اما بی‌فایده بود و فکور صبور جانش را از دست داده‌بود و امکان احیایش وجود نداشت. علت دقیق مرگ این بازیگر تلویزیون هنوز مشخص نیست.

مجرم چشم بادامی

اوایل خردادماه بود که یک تبعه چینی اقدام به انتشار حدود 50 فیلم از روابط خصوصی خود با دختران نوجوان در شبکه یوتیوب‌کرد.

دختران با گذاشتن‌کامنت‌هایی به زبان فارسی یا انگلیسی از او خواستند فیلم‌ها را از صفحه شخصی‌اش پاک‌کند حتی عده‌ای اعتراض‌کردند که قرار نبود فیلم‌ها منتشر شود. انتشار این فیلم‌ها، خشم کاربران فضای مجازی به خصوص زنان و دختران را برانگیخت.

با توجه به این‌که پرونده، شاکیان خصوصی داشت، رسیدگی به پرونده در دستور کار مقامات انتظامی و قضایی قرار گرفت. تحقیقات پلیس برای دستگیری تبعه چینی سرانجام نتیجه داد و او در کاشان دستگیر شد. متهم تحت‌الحفظ به تهران منتقل و پس از محاکمه با مجازات سنگینی روبه‌رو شد. در جریان تحقیقات مشخص شد او در ارتکاب جرایمش همدستی داشته که او نیز دستگیر شد.

دهه نودی شجاع

امیره بروایه، دختر هشت‌ساله اهوازی بود که 24 آذر صالح، پسر یک‌ونیم ساله همسایه‌شان را از مرگ در جوی روباز فاضلاب که همیشه جلوی در خانه‌شان جاری است، نجات داد و خیلی زود فیلم فداکاری‌اش در شبکه‌های اجتماعی پخش شد.

روز حادثه ساعت حوالی 12 ظهر بود و امیره و صالح همراه بقیه کودکان محله مشغول بازی بودند که ناگهان صالح در جوی فاضلاب سقوط کرد. برخی بچه‌ها که به شدت ترسیده‌بودند، فرار کردند اما امیره که می‌دانست اگر صالح را از آب بیرون نکشد، خفه می‌شود به جای فرار، شجاعانه جلو رفت و با این‌که زورش نمی‌رسید، صالح را به سختی از آب بیرون‌کشید. امیره صالح را در حالی نجات داد که درست دو روز پیش از این حادثه، کودک دیگری به درون جوی آب سقوط کرده و غرق شده‌بود.

شوک خانم مجری در نوروز

آزاده نامداری، مجری و تهیه‌کننده تلویزیون، اولین چهره خبرساز در سال 1400 بود که خبر فوت او شوک عجیبی به رسانه‌ها و مردم وارد کرد. تنها هفت روز از آغاز سال‌نو گذشته‌بود که تصاویر خندان نامداری با یک نوار مشکی، فضای مجازی را به تسخیر خود درآورد.

جسد او در آپارتمانش واقع در سعادت‌آباد تهران پیدا و پس از آن حرف و حدیث‌های زیادی در مورد علت مرگ نامداری مطرح شد. یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از یک منبع ناشناس، علت مرگ او را مصرف زیاد قرص و خودکشی اعلام کرد. در حالی‌که بازار شایعات بسیار داغ بود، در خانه او دست‌نوشته‌هایی خطاب به دخترش پیدا شد که در آن با دخترش درد دل کرده وگفته‌بود از زندگی‌اش راضی نیست. پزشکی‌قانونی نیز تاکنون هیچ اشاره‌ای به علت دقیق مرگ نامداری نکرده‌است.

پایان پرونده آرمان

آرمان عبدالعالی 12 اسفند سال 92 دختر 19 ساله‌ای به نام غزاله شکور را به قتل رساند. او در زمان قتل 17 سال داشت. بر اساس اعترافات آرمان، غزاله قرار بود برای ادامه تحصیلات به خارج از کشور برود اما آرمان مخالف بود.

آرمان که از این موضوع عصبانی بود، با غزاله درگیر شد که باعث مرگ دختر جوان شد. او یک‌بارگفت با میله بارفیکس به سر غزاله ضربه زده و بار دیگراعلام کرد او را از بالای پله‌ها به پایین پرتاب کرده‌است. پس از قتل، آرمان جسد غزاله را درون چمدان گذاشت و به سطل زباله انداخت اما جسد غزاله هرگز پیدا نشد. اولیای دم با وجود درخواست قصاص، گفتند اگر آرمان جای جسد غزاله را بگوید، او را می‌بخشند. آرمان ولی همچنان اظهار بی‌اطلاعی‌کرد و مرگ غزاله را ناخواسته اعلام کرد. تلاش‌های خانواده آرمان و دستگاه قضا برای رضایت‌گیری به جایی نرسید و او سحرگاه سوم آذر در زندان قصاص شد.

لیلا حسین‌ زاده - ضمیمه تپش روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها