ایزوفلاون ها به عنوان استروژن گیاهی در نظر گرفته می شوند که این خود به این معنی است که از نظر ساختار شبیه به هورمون زنانه، استروژن می باشند. مطالعات متعددی درباره فواید و ایمنی ایزوفلاون ها انجام شده است.
کد خبر: ۱۳۵۸۰۶۶

به گزارش جام جم آنلاین، ایزوفلاون ها نوعی از مکمل های غذایی در نظر گرفته می‌شوند که منحصراً توسط خانواده Fabaceae (باقلائیان) (لگومینوز یا لوبیا) تولید می‌شود.

ایزوفلاون ها گروه خاصی از مولکول‌ها هستند. این مولکول ها شامل فیتوشیمیایی (مواد شیمیایی گیاهی طبیعی) که در غذاهایی مانند حبوبات و گیاهانی مانند شبدر قرمز یافت می‌شود، می باشد. ایزوفلاون ها به عنوان استروژن گیاهی در نظر گرفته می شوند که این خود به این معنی است که از نظر ساختار شبیه به هورمون زنانه، استروژن می باشند.

ایزوفلاون ها همچنین به عنوان نوعی از ترکیبات آنتی اکسیدانی در نظر گرفته می شوند. این تعریف خود به این معنی است که آنها آسیب های ناشی از اکسیژن (مانند رادیکال های آزاد) که میتوانند به مبارزه با انواع خاصی از سرطان کمک کنند را کاهش می دهند.

ایزوفلاون ها برای چه مواردی استفاده می شوند؟

وقتی صحبت از مواد غذایی میشود، سویا شامل بالاترین سطح از ایزوفلاون میشود. منابع گیاهی سرشار از ایزوفلاون ها هستند، این منابع شامل شبدر قرمز (Trifolium pratense) و یونجه (Medicago sativa) میشود. شبدر قرمز مثل سویا، حبوباتی است که حاوی استروژن‌های گیاهی میشود.

استروژن‌ها هورمون‌هایی هستند که بر رشد جنسی و تولید مثل (عمدتاً در زنان) تأثیر خود را می‌گذارند. ایزوفلاون ها دارای ساختاری مشابه با استروژن هستند.

این خود به ایزوفلاون ها اجازه می دهد تا به گیرنده های استروژن متصل شوند. بسته به وضعیت هورمونی یک فرد، ایزوفلاون‌ها هم می‌توانند به همان روشی که استروژن با ایجاد اثرات استروژنی یا ضد استروژنی روی فرد تأثیر می‌گذارد، تاثیر خود را بگذارند.

قرص سویا برای چیست؟

در مطالعاتی که شامل مکمل‌های ایزوفلاون برای علائم یائسگی می شود، فوایدی مانند بهبود خستگی و تحریک‌پذیری و کاهش گرگرفتگی نشان داده شده است.

اما، طبق گفته مجله Pharmaceutical، ایزوفلاون‌ها به‌عنوان یک محصولی مؤثر برای درمان جایگزینی هورمون طبیعی (HRT) به بازار عرضه می‌شوند.

تحقیقات بیشتری برای این گفته لازم است و مصرف‌کنندگان تا زمانی که تحقیقات بیشتری برای اثبات ایمنی و اثربخشی محصولات انجام نشده است، نباید از ایزوفلاون ها برای HRT طولانی مدت استفاده کرد.

ایزوفلاون‌ها علاوه بر تسکین علائم یائسگی از برخی از سرطان ها پیشگیری و از قلب محافظت می‌کنند. چندین مطالعه نشان داده است که مکمل‌های پروتئین سویا (حاوی ایزوفلاون‌ها) هم کلسترول کل و هم کلسترول کم چگالی (LDL) را در مطالعات حیوانی و انسانی کاهش می‌دهند.

نتایج مطالعات متناقض در مورد ایزوفلاون‌ها نشان میدهد که برخی از آنها برای سلامتی شما فوایدی را به همراه دارند و برخی دیگر عوارض جانبی مضر را نشان می‌دهند.

برخی از گزارش‌های موردی نشان می‌دهند که ایزوفلاون‌های موجود در شبدر قرمز به کاهش گرگرفتگی و اضطراب در دوران یائسگی کمک می‌کند.

اگرچه که این گیاه به‌ عنوان یک مکمل غذایی به نام پرومنسیل در بازار عرضه می‌شود ولی شبکه ملی سلامت زنان گزارش می‌دهد که داده‌های تحقیقات بالینی کافی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد. مشخص شده است که شبدر قرمز فواید قلبی عروقی را برای شما به همراه دارد و کلسترول خوب به نام HDL را افزایش می دهد.

کاربردهای پزشکی و فواید قرص ایزوفلاون

کاربردهای پزشکی رایج بسیاری برای ایزوفلاون ها در دسترس میباشد. بیماری هایی که ممکن است با استفاده از ایزوفلاون ها بهبود یابند، متنوع هستند.

سرطان پستان: تحقیق ها باهم ترکیب شده اند. کسانی که در دوران نوجوانی از رژیم غذایی سرشار از سویا استفاده می کنند میتوانند در آینده در معرض خطر کمتری از سرطان سینه قرار بگیرند. برخی از مطالعات نشان می دهد که ایزوفلاون های موجود در سویا می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

دیابت نوع 2: این تحقیق نشان دهنده این است که خوردن پروتئین سویا یا سویای تخمیر شده میتواند قند خون را در افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد.

اسهال در نوزادان: مکمل شیر خشک سویا (در مقایسه با نوشیدن شیر خشک از شیر گاو) میتواند طول مدت زمان اسهال شدن را کوتاه کند.

کلسترول بالا: شواهد تحقیقات بالینی نشان می دهد که ایزوفلاون های موجود در سویا باعث کاهش کلسترول بد که به نام LDL معروف است، می شوند. توجه به این نکته مهم است که فقط منابع غذایی مبتنی بر پروتئین ایزوفلاون ها مانند توفو، تمپه و سایر محصولات سویا کلسترول را کاهش می دهند و مکمل های ایزوفلاون خود موثر نبودند.

فشار خون بالا: خوردن سویا ممکن است فشار خون را اندکی کاهش دهد. خوردن سویا برای افرادی که دارای فشار خون کمی بالا هستند توصیه می‌شود. خوردن سویا برای افرادی که فشار خون شدیداً بالا دارند، توصیه نمی‌شود.

سندرم روده تحریک پذیر (IBS): برخی تحقیقات نشان داده اند که ایزوفلاون های سویا ممکن است علائم IBS مانند درد شکم را بهبود بخشد.

علائم یائسگی: علائمی مانند زود رنجی ، افسردگی و گرگرفتگی میتوانند با استفاده از ایزوفلاون ها کاهش یابند. ایزوفلاون ها برای تعریق کردن شبانه مفید نیستند.

پوکی استخوان: پروتئین سویا از منابع غذایی و ایزوفلاون ها به شکل مکمل هر دو باعث افزایش تراکم استخوان می شوند.

عوارض جانبی ایزوفلاون

بیشتر عوارض جانبی ایزوفلاون ها با استفاده طولانی مدت از مکمل ها و نه از منابع غذایی مانند محصولات سویا مرتبط می باشد.

داده های اپیدمیولوژیک (شاخه ای از پزشکی که به بروز و کنترل بیماری می پردازد) نشان داده است که بین مصرف طولانی مدت سویا و بیماری کاوازاکی (KD) رابطه ای وجود دارد. این را هم باید اضافه کنم که ایزوفلاون های سویا در ایجاد این بیماری نقش دارند.

مطالعه دیگری نشان داد که خوردن شیر خشک مبتنی بر سویا برای نوزادان ، اثرات منفی بر رشد درازمدت نوزادان می گذارد.

رشد سلول های سرطان سینه مرتبط با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض جنیستئین می باشد. این خود منجر به چیزی که تومورهای ناشی از پروتئین سویا و فنوتیپ های رشد پیشرفته نامیده می شود، می شود.

مطالعات حیوانی نشان داده است که ایزوفلاون جنیستئین میتواند اثرات نامطلوبی بر دستگاه تناسلی زنان در حال رشد داشته باشد.

هنگامی که سویا به صورت کوتاه مدت (حداکثر شش ماه) مصرف شود، میتواند بی خطر در نظر گرفته شود. عوارض جانبی رایج ممکن است شامل موارد زیر شود:

ناراحتی GI
یبوست، نفخ و حالت تهوع
واکنش‌های آلرژیک (شامل بثورات پوستی، خارش، و در موارد شدید تر آنافیلاکسی)
از دست دادن اشتها
تورم مچ پا و حساس شدن شکم در دوزهای بالای ایزوفلاون چهار تا هشت میلی گرم در کیلوگرم (میلی گرم بر کیلوگرم) مشاهده شده است.
استفاده طولانی مدت از این مکمل های عصاره سویا میتواند منجر به رشد غیرطبیعی بافت در رحم شود.

منبع: سلامت دنیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها