عباس کیارستمی کارگردان، فیلمنامه نویس، تدوین گر، عکاس، تهیه کننده، گرافیست، کارگردان هنری، نویسنده و نقاش ایرانی است. کیارستمی یکی از فیلمسازان تاثیرگذار جهان است که همواره آثار او با استقبال منتقدان سینمایی، داوران، کارگردان‌ها و فستیوال‌های هنری مختلف قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۳۵۶۱۵۴
بیوگرافی عباس کیارستمی

عباس کیارستمی در سال 1319 در تهران به دنیا آمد. او در دوران مدرسه با آیدین آغداشلو همکلاسی بود. در دوران مدرسه اولین تجربه نقاشی را آغاز کرد و آن را ادامه داد. تا این که در 18 سالگی در یک مسابقه نقاشی برنده جایزه شد. سپس به دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت. در دانشگاه در زمینه نقاشی و طراحی گرافیک آموزش دید. در این دوران به عنوان طراح جلد کتاب، پوستر و آگهی تلویزیونی مشغول به کار شد. سپس به ساخت تیتراژ فیلم پرداخت.
 
 
تحلیل و بررسی آثار عباس کیارستمی

فیلم‌های عباس کیارستمی

تجربه‌های ساخت تیتراژ کیارستمی را با دنیای فیلم سازی آشنا کرد. در سال 1349 اولین فیلم کوتاه خود به نام «نان و کوچه» را ساخت. فیلم بعدی او «زنگ تفریح» بود که در سال 1351 است. با این وجود فیلم «مسافر» در سال 1353 بود که او را مطرح کرد. بزرگ‌ترین موفقیت عباس کیارستمی از بعد از انقلاب آغاز شد. از این دوره توانست مکتب سینمایی تازه‌ای در سینما بسازد و سینمای ایران را به جهان معرفی کند.

کیارستمی در سال 1997 توانست جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن را به خاطر فیلم «طعم گیلاس» دریافت کند. فردگرایی و سادگی از ویژگی‌های مشترک فیلم‌های عباس کیارستمی هستند. آثار او معمولاً به چند شخصیت خلاصه می‌شوند. با این وجود تمرکز بر ارتباط میان شخصیت‌ها فیلم‌ها را پرمحتوا و پیچیده می‌کند. سادگی آثار به فیلم‌های کیارستمی فضای مستندگونه می‌بخشد.

اولین فیلم بلند عباس کیارستمی فیلم «گزارش» است که در سال 1977 به نمایش درآمد. فیلم «خانه دوست کجاست؟» در سال 1987 ساخته شد و موجب تحسین و درخشش این کارگردان در فضای خارج از کشور بود. این فیلم به همراه «زندگی و دیگر هیچ» در سال 1992 و «زیر درختان زیتون» در سال 1994 سه گانه کولر یا سه گانه زلزله نام دارد. چون هر سه فیلم روستایی به نام کولر در شمال ایران را نمایش می‌دهند. این سه گانه در فرانسه و کشورهای دیگر اروپایی نمایش داده شده و خوش درخشیدند.

عکس‌های عباس کیارستمی

کیارستمی عکاسی را جوانی آغاز کرد و مجموعه عکس‌هایی به نام های زمستان، باران، دیوارها، تک درخت‌ها، کلاغ‌ها و پله‌ها داشت. او هر کدام از این موضوعات را انتخاب می‌کرد و بر روی آن‌ها تمرکز می‌کرد. برای گرفتن این عکس‌ها به گوشه‌های مختلف ایران سفر کرد. عکس‌های کیارستمی ساده و به پیرایه هستند.
 
تحلیل و بررسی آثار عباس کیارستمی

مجموعه عکس‌های «به من نگاه کن» هم عکس‌هایی است که کیارستمی از موزه لوور فرانسه گرفته است. عباس کیارستمی از اواخر دهه شصت نقاشی را تجربه کرد و آثاری در این زمینه دارد. در سال 1398 نمایشگاهی از نقاشی‌های کیارستمی در گالری گلستان برپا شد. این آثار نقاشی بیشتر در زمینه آبرنگ و مداد رنگی هستند.

در بررسی آثار عباس کیارستمی (abbas kiarostami) باید گفت او نگاه شاعرانه و مستندگونه ای دارد که به شرح اتفاقات ساده روزمره می‌پردازد. او اتفاقات و شرح حال‌های کلی را کنار می‌گذارد و اتفاقات ساده و مختصر را بسط می‌کند. همانطور که در عکس‌های خود یک دیوار یا درخت را انتخاب می‌کرد و عکس‌های متعدد از آن می‌گرفت.

در این مقاله به نقد آثار عباس کیارستمی پرداختیم. در صورتی که دوست دارد با زندگی این هنرمند بیشتر آشنا شوید به بخش هنرمندان وبسایت درز مراجعه کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها