بسیاری از مدیران دغدغه های زیادی در کسب و کارشان دارند. برای مثال برخی از مدیران به اندازه کافی به کارکنان اعتماد ندارند، برخی می ترسند که کارکنانی که چندین سال است که با آنها کار می کنند و تبدیل به یک متخصص شده اند آنها را ترک کنند، برخی دغدغه بودجه بندی و حقوق کارکنان را دارند و .... .
کد خبر: ۱۳۵۵۹۳۱
مدیریت کسب و کار چیست؟
 
به زبان ساده مدیر کسی است که مسئولیت کارهای یک سازمان یا بخشی از سازمان بر عهده اوست.  منظور از مدیریت کسب و کار انجام وظایفی از قبیل برنامه ریزی، رهبری، کنترل، سازماندهی است. شما با آموزش دیدن این موارد و پیاده سازی آنها در کسب و کارتان می توانید ظرفیت کسب و کار را برای رشد کردن و گسترش یافتن بیشتر کنید. در این مقاله به اصلی ترین وظایف یک مدیر پرداخته ایم.

مدیریت کسب و کار : برنامه ریزی

در این مرحله شما به عنوان مدیر‌ برای آینده کسب و کار هدف گذاری می کنید و برای آن اهداف استراتژی تعیین می کنید. همچنین در این مرحله شما باید تمام رقبای خود را بررسی کنید و در طراحی استراتژی به رقبا توجه کنید. شما باید برای هر کدام از اهداف، حقوق کارکنان، سایر هزینه ها بودجه خاصی را در نظر بگیرید. در این قسمت باید برای فروش و کسب درآمد نیز برنامه ریزی شود.
 
 
مدیریت کسب و کار چیست؟
مدیریت کسب و کار : سازماندهی

سازماندهی هر کسب و کار از دو قسمت تشکیل شده است. یک مدیر می تواند از طریق سازمان دهی فرآیندهایی از قبیل استخدام نیرو، تأمین منابع و... را به خوبی انجام دهد و پس از مدتی برای ایجاد ساختار و سیستم کسب و کار برنامه ریزی کند.

تأمین منابع

به عنوان یک مدیر باید در قسمت تأمین منابع تمام موارد مورد نیاز از قبیل کارکنان متخصص، تجهیزات و ... را مشخص کنید و قسمتی از بودجه را به تأمین این منابع اختصاص دهید.

 ساختار

پس از آنکه توانستید کارکنان متخصص مورد نظر خود را استخدام کنید و تجهیزات را تهیه کنید، برای ایجاد ساختار باید افراد را به دپارتمان ها و بخش های مختلفی تقسیم بندی کنید و برای هر یک سرپرست انتخاب کنید. در نهایت شما به عنوان مدیر اهداف و انتظارات را به سرپرستان هر قسمت می گویید و برای سرپرستان معیار های بررسی عملکرد مشخص می کنید و دپارتمان ها را به آنها می سپارید.

سرپرستان وظیفه دارند که دپارتمان های خود را کنترل کنند و شما به عنوان یک مدیر می بایست فقط سرپرستان را کنترل کنید ( در ادامه مفهوم کنترل توضیح داده می شود) و بقیه زمان را برای بررسی رقبا و آینده کسب و کار اختصاص دهید.
 
 
مدیریت کسب و کار چیست؟
مدیریت کسب و کار چیست : رهبری

 در بسیاری از سرفصل های آموزشی مدیریت و رهبری را از یکدیگر جدا می کنند.

بسیاری از رسانه هایی که راجع به کسب و کار صحبت می کنند رهبری را بیش از آنچه که باید و مدیریت را کم تر از آنچه که باید توصیف می کنند. در صورتی که این طور نیست و رهبری جزئی از مدیریت است.

به عبارتی رهبری که مدیریت نداند پس از مدتی در کسب و کارش به مشکلات جدی بر می خورد و مدیری که رهبر کسب و کارش نباشد، با گذشت زمان متوجه می شود که اکثر کارکنانش در حال ترک سازمان او هستند.

بیل جورج در کتاب کشف شمال حقیقی اعتقاد دارد که برای رهبری ابتدا باید به شناخت خودتان بپردازید و ارزش های زندگیتان را پیدا کنید تا بتوانید آنها را در کسب و کارتان پیاده سازی کنید.

مدیریت کسب و کار : کنترل

اگر از دید کارمندان به مبحث کنترل نگاه کنیم، با یک جو منفی رو به رو می شویم که مدیران قصد دارند تا کارمندان را محدود کنند و از آنها نهایت استفاده را بکنند. در صورتی که مبحث کنترل اصلاً همچین قصدی را ندارد و اگر مدیری با کنترل کردن خود چنین حسی را به کارمندان منتقل می کند، احتمالاً در یکی از مراحل کنترل اشتباه کرده است.

کنترل کردن از چند قسمت تشکیل شده است.

۱-تعریف معیار:

شما به عنوان مدیر کسب و کار وظیفه دارید که برای هر یک از کارکنان وظیفه ای را تعریف کنید و برای بررسی آنها یک سری معیار در نظر بگیرید و این معیار ها را به کارکنان خود نیز اطلاع دهید.

۲-نظارت و پایش

در این قسمت شما عملکرد و خروجی کارکنان را با معیاری که برای آنها تعریف کرده اید، مقایسه می کنید. در صورت مشاهده هر گونه اختلاف باید اقدامات اصلاحی برای آن در نظر بگیرید.

۳-تعریف اقدامات اصلاحی

تعریف اقدامات اصلاحی همان قسمتی است که کاربلد بودن یک مدیر را تعیین می کند. وجود جو منفی در مبحث کنترل به این خاطر است که مدیران در این قسمت دچار یکسری اشتباهاتی می شوند. شما به عنوان مدیر و رهبر کسب و کارتان باید دست کارمندتان را بگیرید و خیلی دوستانه مسئله را به او بازخورد دهید و کمک کنید که مسئله را حل کند. در چنین شرایطی یا باید انتظارات را کاهش دهید یا به ارتقای ظرفیت کارمند کمک کنید و در نهایت اگر کاری از کار پیش نرفت باید تلاش کنید که استعداد واقعی آن کارمند را کشف کنید.

کلام آخر

تمام چهار وظیفه مدیران باید به صورت همزمان انجام شود تا نتیجه ای اثر بخش داشته باشد. برای آشنایی بیشتر با کسب و کار و تحول کسب و کار به شما پیشنهاد می کنیم که دوره جامع رهبری کسب و کار ماهان تیموری را تهیه کنید. لازم به ذکر است ماهان تیموری سمینار های بین المللی در زمینه مدیریت با افرادی مانند دارن هاردی برگزار کرده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها