قطعا اگر در زمینه ساخت‌وساز مشغول به فعالیت هستید، با این قطعه پیش ساخته آشنایی خواهید داشت.
کد خبر: ۱۳۵۵۳۳۲
آیا با انواع تیرچه سقفی در ساخت‌وساز آشنا هستید؟

آیا با کاربرد‌های تیرچه و نقش این محصول آشنایی دارید؟

قطعا اگر در زمینه ساخت‌وساز مشغول به فعالیت هستید، با این قطعه پیش ساخته آشنایی خواهید داشت.

اما جهت افزایش اطلاعات خود در زمینه ساختمان‌سازی، نیاز است که انواع مصالح ساختمانی را شناسایی کرده و با کاربرد آن‌ها آشنا شوید.

با توجه به آمار ابتدای سال 1392 نیاز به مسکن در کشور، فراتر از 1.5 میلیون واحد در سال است. از این رو در عصر امروز که دوره ساختمان‌های مدرن و با ارتفاع زیاد می‌باشد، با پیشرفت علم و توسعه صنعتی جوامع از گذشته تاکنون تغییرات زیادی در سازه‌های ساختمانی ایجاد شده است. هم‌چنین مصالح جدید و مختلفی برای سهولت و استحکام در روند کار سازه ها تولید شده اند. یکی از این تغییرات و تولیداتِ چشم‌گیر در قطعات و مصالح ساختمانی، تیرچه می‌باشد که در انواع تیرچه بتنی و کرومیت هم اکنون در بازار به فروش می‌رسد.

در گذشته از تیر‌های چوبی در قالب‌بندی چوب یا تیر‌های چوبی در ساختمان‌سازی استفاده می‌شد. اما با گذشت زمان و به دلیل تقاضای بالا، تیرچه ساخته و تولید شد.  

در ادامه این مطلب ما به شرح تیرچه بتنی و کاربرد‌های آن در صنعت ساختمان می‌پردازیم. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر در این زمینه همراه ما باشید.
 
کاربرد تیرچه بتنی در ساختمان‌سازی و مزایای آن

تیرچه بتنی چیست ؟

به طور کلی تیرچه یک قطعه مثلثی شکل و در برخی موارد چهار وجهی و از پیش ساخته شده است.

تیرچه بتنی یک قطعه پیش ساخته است که از بتن و میلگرد (آرماتور) تشکیل شده است. این تیرچه اغلب در سقف ساختمان‌ها استفاده می‌شوند به گونه‌ای که بین آن‌ها بلوک‌های سیمانی و به تازگی یونولیت سقفی قرار می‌دهند.

این قطعه با قرار گرفتن بلوک ها در بین تیرچه ها، تحت عنوان قالب و با بتن پوششی درجا ریخته شده، تشکیل‌دهنده مرکب T شکل هستند.

با تولید انواع تیرچه بتنی که نام دیگر آن تیرچه بلوک نیز می‌باشد، نیاز بشر در ساخت برج‌ها و سازه‌های مرتغع رفع شده است. این نوع تیرچه‌ها در انواع تیرچه بتنی خرپایی  و پیش تنیده در بازار موجود می‌باشند.

·        تیرچه بتنی خرپایی

تیرچه بتنی خرپایی از خرپای فولادی و پاشنه بتن تشکیل شده است. این تیرچه در دو نوع با قالب ماندگار (خرپایی کفشکدار یا فوندوله دار) و بدون قالب ماندگار اجرا می‌شود.

خرپا سازه‌ای است که در مقابل نیروهای کششی و فشارهای بالا مقاومت بسیار خوبی دارد. ساختار کلی این سازه به شکل مثلث می‌باشد که سبب می‌شود تیرچه قدرت و ایستادگی لازم را کسب نماید.

·        تیرچه بتنی پیش تنیده

تیرچه پیش تنیده در حال حاضر ارزان‌ترین تیرچه در بازار می‌باشد. این نوع تیرچه از مفتول‌های فولادی به منظور مقاومت در برابر کشش ساخته می‌شود. تولید این نوع تیرچه بتنی فقط در کارخانجاتی قابل اجرا می‌باشد که ماشین‌آلات ساخت این محصول را داشته باشند.

کاربرد تیرچه بتنی

می‌توان گفت تیرچه بتنی در واقع مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش از سقف های تیرچه بلوک محسوب می‌شود.

بتن در برابر نیروهای فشاری مقاومت بسیار بالایی دارد اما مقاومت و استحکام خوبی در برابر نیروهای کششی ندارد. این کمبود مقاومت با قرارگیری فولاد در کنار بتن جبران خواهد شد. از این رو با تولید تیرچه بتنی استفاده از آن در مواد مختلف در صنعت ساختمان افزایش یافت.

تیرچه‌های بتنی در مرحله اول کاربرد خود فشار لنگر خمشی را تحمل می‌کنند. این فشار حاصل از وزن خود تیرچه‌ها هنگام حمل بار می‌باشند. در مرحله بعد تیرچه‌های بتنی بار مرده سقف را متحمل می‌شوند. بار مرده سقف شامل وزن خود تیر‌چه‌ها، بلوک و بتن پوششی می‌باشد. این مرحله از کاربرد تیرچه بتنی، تا قبل از به دست آمدن مقاومت بتن ریخته شده است.

در مرحله سوم از کاربرد این نوع تیرچه که بعد از ایجاد مقاومت در بتن ریخته شده شروع می‌شود، شمع‌بندی‌ها برداشته خواهند شد. هم‌چنین تیرچه به عنوان عضو کششی T شکل، بارهای حاصل از بارهای مرده را در حین بهره‌برداری متحمل می‌گردد.

به طور کلی این قطعه جهت پوشش سقف اسکلت فلزی و اسکلت بتن آرمه استفاده می‌شود. هم‌چنین در ساختمان‌هایی که بتن در زیر تار خنثی دچار کشش می‌شود نیز، تیرچه بلوک مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
کاربرد تیرچه بتنی در ساختمان‌سازی و مزایای آن

مزایای تیرچه بتنی

این محصول سطحی کاملا صاف و یکنواخت در همه جهات کار دارد. خرید و استفاده از این نوع تیرچه بسیار مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی می‌باشد، زیرا از فولاد کم‌تری در این محصول استفاده شده است. به دلیل توخالی بودن تقریبی بلوک‌ها سقف حاصل از تیرچه بتنی در برابر صوت و حرارت عایق است. با استفاده از تیرچه بتنی به دلیل عدم نفوذ‌پذیری آن در برابر رطوبت، عمر سازه طولانی‌تر خواهد شد. این نوع تیرچه وزن کم‌تری نسبت انواع دیگر تیرچه دارد از این رو سقف ساخته شده با این نوع تیرچه سبک خواهد بود.

همان‌طور که در مطالب فوق مطالعه کردید، تیرچه بتنی در صنعت ساخت‌و‌ساز دارای کاربرد گسترده‌ای می‌باشد. دلیل کاربرد فراوان این قطعه استحکام آن، مقاوم بودن بتن در برابر نیروهای کششی و مناسب بودن قیمت این محصول می‌باشد. قیمت این نوع تیرچه نیز همانند قیمت تیرچه کرومیت بر اساس طول و ارتفاع آن متغیر می‌باشد. عوامل دیگر نیز در تعیین قیمت این محصول موثر هستند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قیمت میلگرد ساده و آجدار می‌باشد. درصد کمی از قیمت این تیرچه نیز مربوط به قیمت بتن می‌باشد.

در هنگام خرید تیرچه بتنی باید نکاتی مانند قیمت و کیفیت میلگرد و هم‌چنین کیفیت بتن مد نظر قرار گیرد. سپس مطابق با کاربرد و نیاز خود این محصول را خریداری نمایید. جهت خرید محصولات ساختمانی نظیر انواع تیرچه، یونولیت ، رابیتس و... می‌توانید به سایت شهر مفتول مراجعه کرده و قیمت انواع مختلف آن را مشاهده نمایید. به عنوان مثال برای استعلام قیمت رابیتس ، رابیتس 9 ستون با 13 ستون متفاوت است؛ بنابراین جهت مشاهده قیمت‌ها، دریافت و بهره‌مندی از مشاوره رایگان می‌توانید به شماره 54483_021 تماس حاصل فرمایید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها