گروهی از محققان دانشگاه آرهوس دانمارک با ساخت مولکولی جدید از ورود ویروس به سلول‌ های انسانی و انتشار عفونت به بدن جلوگیری می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۵۳۳۴۹

به گزارش جام جم آنلاین، مولکول تازه توسعه یافته متعلق به گروهی از ترکیبات به نام آپتامرهای آر ان ای و بر اساس همان نوع بلوک‌های ساختمانی است که برای واکسن‌ های آر ان ای استفاده می‌شود. این امر باعث می‌شود که تولید آن‌ها بسیار ارزان‌تر و آسان‌تر از آنتی‌بادی‌هایی باشد که در حال حاضر برای درمان کرونا و تشخیص عفونت ویروسی با استفاده از آزمایش‌های آنتی‌ژن سریع استفاده می‌شوند.

آپتامر به نوکلئیک‌اسیدهای تک‌رشته یا الیگوپپتیدهایی که قادر به اتصال به یک هدف به‌طور اختصاصی با تمایل بالا هستند، اطلاق می‌شود. اهداف آپتامرها بسیار وسیع است و از مولکول‌های کوچک تا ماکرومولکول‌ها و حتی سلول‌ها (سلول‌ های پروکاریوت و یوکاریوت) را شامل می‌شوند. در این مدخل الیگونوکلئوتید آپتامرها مورد بحث است.

آپتامر قطعه‌ای از دی ان ای یا آر ان ای است که در ساختاری سه بعدی که می‌تواند یک مولکول هدف را تشخیص دهد،جمع می‌شود.

آپتامر آر ان ای با اتصال خود به سطح ویروس، از عملکرد پروتئین میخ مانند به عنوان کلیدی که به ویروس اجازه ورود به سلول را می دهد، جلوگیری می‌کند.

از این رو، آپتامر آر ان ای نوع جدیدی از واکسن نیست، بلکه ترکیبی است که می‌تواند به طور بالقوه از انتشار ویروس در بدن پس از قرار گرفتن در معرض ویروس جلوگیری کند.

اتصال کارآمد به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ همچنین به این معنی است که آپتامر می تواند برای آزمایش عفونت کووید ۱۹ استفاده شود.

پروفسور «یورگن کیمز» نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه آرهوس گفت: ما آزمایش آپتامر جدید را در آزمایش های سریع آغاز کرده‌ایم و انتظار داریم که بتوانیم غلظت‌های بسیار پایین ویروس را توسط آن شناسایی کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها