امیدواری قبلی درباره تنوع سبد اکران باوجود امتیازات مثبت، سویه دیگری هم دارد و اضافه شدن فیلم‌هایی تازه‌ در این هفته اخیر، باعث ترافیک اکران و انباشت نمایش شده‌ است.
کد خبر: ۱۳۵۳۰۰۳
یعنی اگرچه کماکان می‌توان با این چیدمان متنوع، پاسخگوی نیاز و سلایق مختلف تماشاگران شد اما از طرفی حجم و تعداد نسبتا بالای فیلم‌ها و اکران تقریبا همزمان و در بازه زمانی کمی نسبت به همدیگر، می‌تواند تاثیر منفی و مخربی روی همدیگر بگذارد و مانع جلوه‌گری بعضی فیلم‌های شایسته و با ظرفیت استقبال بالا و مانع موفقیت تام و تمام‌شان در گیشه شود. حتی رقابتی که می‌تواند با تعداد فیلم‌های مناسب، برای همه آثار باتوجه به ظرفیت و توانشان برای جذب تماشاگران، مفید و نتیجه‌بخش باشد اما حالا با توجه به اکران همزمان ۱۷ فیلم هم موجب شکسته‌شدن رقم فیلم‌های پرفروش می‌شود و هم شاید به ضرر فیلم‌هایی باشد که ماهیتا از ظرفیت کمتری برای فروش بالا در گیشه برخوردار هستند و برای بهتر دیده‌ شدن به فضای آرام‌تر و خلوت‌تری در اکران نیاز دارند. این مساله حتی درباره فیلم‌های میانه هم صدق می‌کند، یعنی فیلم‌هایی که نه جزو گروه اول و با ظرفیت فروش خیلی بالا هستند و نه فیلمی خلوت گزین و گوشه‌نشین در گوشه. اینها آثاری با ظرفیت نسبی جذب مخاطبان وسیع و فروش خوب در گیشه هستند که هر کدام در صورت اکران در فصل و نوبت دیگری، امکان این را داشتند بیشتر دیده شوند و در گیشه بفروشند اما حالا در حضور فیلم‌هایی چون گشت ارشاد ۳، دینامیت و قهرمان، مجال چندانی برای نفس کشیدن ندارند.
البته شاید چاره‌ای هم برای جلوگیری از این ترافیک اکران وجود نداشت و صاحبان آثار بعد از دو سال کرونایی و تعطیلی‌های متناوب سینما، بهترین زمان نمایش آثارشان را در همین نوبت‌های فعلی می‌دانند تا بلکه سرمایه‌های خاک خورده‌شان را بعد از مدت‌ها زنده کنند. حدود دو ماه دیگر چهلمین جشنواره فیلم فجر هم از راه می‌رسد و علاقه‌مندان سینما ترجیح می‌دهند تازه‌ترین فیلم‌های تولیدی سینمای ایران را ببینند، نه فیلم‌هایی که مدت‌هاست از زمان تولیدشان می‌گذرد. بنابراین، ظاهرا عزم و اراده‌ای برای این ترافیک و این هم‌پوشانی فیلم‌ها وجود نداشت و باید آن را محصول لاجرم دوران کرونایی و از تبعات آن بدانیم.
از میان تازه‌های اکران، «جنایت بی‌دقت» و «بی‌همه چیز» مهم‌ترین‌ها هستند؛ اولی فیلمی از شهرام مکری است که با ذوق و خلاقیت و مهارتش، خوانش متفاوتی از موضوعات مختلف دارد و این بار هم با رویکرد متفاوت و هنرمندانه‌ای با فاجعه‌ای مثل سینما رکس روبه‌رو شده‌ است. البته احتمالا نمایش چنین فیلمی با این شیوه ساخت و روایت، چندان مناسب ذائقه مخاطبان در اکران سراسری نباشد و جنایت بی‌دقت همچون دیگر کارهای مکری از جنس هنر و تجربه باشد اما در عوض خوانش محسن قرایی از نمایشنامه ملاقات بانوی سالخورده در فیلم بی‌همه چیز با انبوهی از بازیگران شناخته شده، احتمالا بیشتر مناسب اکران در ابعادی وسیع باشد و می‌توان روی ارتباط برقرارکردن مخاطبان با آن و فروش خوب (یا نسبتا خوب) اثر در گیشه حساب باز کرد، هر چند شاید آن شرط شخصیت لی لی (هدیه تهرانی) برای کمک به اهالی روستا، در فضای ایرانی فیلم چندان پذیرفتنی نباشد و با جهان غریب و نمایشی نمایشنامه فردریش دورنمات، سنخیت بیشتری داشته‌ باشد.
میزان فروش چند فیلم تازه و اخیر گیشه: بی‌همه‌چیز: ۱۷ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان، جنایت بی‌دقت: شش‌ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان، گربه سیاه: حدود ۱۴ میلیون تومان، آتابای: یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان، شهر گربه‌ها: ۸۱۵ میلیون تومان، رمانتیسم عماد و طوبا: ۴۰ میلیون تومان و بندربند: حدود ۴۰ میلیون تومان.
 
علی رستگار - سینما / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها