متخصص تغذیه در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

مراقب باشید هندوانه گندیده و آجیل سمی به شما قالب نکنند!

می گویند آجیل و میوه جاتی که در شب یلدا مصرف می شوند ارزش غذایی بالایی دارند اما چقدر می توان بر روی سلامت این اقلام خریداری شده اعتماد کرد؟
کد خبر: ۱۳۵۲۵۸۸

به گزارش جام جم آنلاین ، اکنون آگاهی جمعی بالاتر رفته و اکنون بسیاری از مردم می دانند گاهی اوقات آجیل ها در صورت مانده بودن می توانند حاوی سم های بسیار خطرناکی باشند.

در رابطه با خوراکی های شب یلدا در مجموع حرف و حدیث بسیار زیاد است. در این رابطه ضیاالدین مظهری مدرس دانشگاه و متخصص تغذیه و رژیم درمانی و بنیانگذاران انجمن علمی غذا و تغذیه در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین عنوان کرد: در شبی که به زایش مهر معروف است و طبق آیین سنتی بشر وارد روشنایی می شود چرا اصلا باید پرخوری صورت بگیرد؟ ما باید این شب را با توجه به سلامتی خود گرامی بداریم.

مظهری گفت: اقلام خوراکی که برای این شب مفید هستند در واقع تولیداتی هستند که به همان فصل برمی گردد. با توجه به فصل سرما دسترسی به برخی از سبزیجات و میوه جات امکان پذیر نیست و به همین دلیل باید از طریق دیگری ویتامین ها و مواد مغذی موردنیاز بدن را تامین کرد.

این متخصص تغذیه اذعان داشت: شب یلدا می تواند بهانه ای برای تامین ریزمغذی ها و ویتامین های بدن باشد. برخی از مواد مغذی مانند ویتامین، زینک و روی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و ذخیره سازی خوبی برای بدن صورت می گیرد.

این مدرس دانشگاه افزود: دانه ها، مغزها و میوه ها منابع قوی برای تامین پروتئین ها، اسیدهای چرب ضروری و امگا 3 هستند که به نوعی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش آفرینی می کنند. این مواد مغذی سودهایی در بر دارند و در واقع میکروارگانیسم های موجود در این مواد مغذی در ته روده باریک، و تمام کولون را پوشانده است.

 

سوءاستفاده از تقاضای زیاد

متخصص رژیم درمانی بیان داشت: میلیاردها موجودات ریز در روده هستند که  به عنوان پروبیوتیک و یا میکروارگانیسم های پاتوژن حضور دارند. خوراک آنها مواد ریز نامحلولی است که تجزیه شده و انرژی لازم برای رشد و گسترش آنها را فراهم می آورد.

مظهری هشدار داد: متاسفانه در شب یلدا چون تقاضا برای برخی از مواد خوراکی زیاد است سوءاستفاده های زیادی نیز صورت می گیرد. برخی از فروشندگان، مواد غذایی مانده، کپک زده و کرم زده را به عنوان آجیل های دو آتشه به مردم عرضه می کنند. برخی از آجیل ها نیز حاوی جوهرلیمو هستند. از سویی برخی دیگر از اقلام آجیل همانند فندق با رنگ های غیرمجاز به شکل آجیل تازه در می آید.

وی تاکید کرد: اگر می خواهید آجیل بخرید مراقب باشید که بوی نا ندهد. حتی آن را لمس کنید، اگر دستان رنگی شد بدانید که اینها با مواد رنگی غیرمجاز آغشته شده اند.

متخصص رژیم درمانی ادامه داد: این نوع آجیل ها در معرض خطر آلودگی به  استافیلوکوکوس اوریوس هستند. برخی از این آلودگی ها و کپک ها به شدت سمی و سرطان زا هستند.

 

و اما هندوانه ها...

مظهری در رابطه با تقاضای زیادی برای خرید هندوانه در شب یلدا گفت: هندوانه هایی را که در انباری نگه داشته اند نباید به قیمت گزافی به فروش برسند. وسط این هندوانه ها معمولا گندیده است. باید سعی کنید آنقدر هوشیار باشید که هندوانه هایی را خریداری کنید که محصول همین اواخر آذر است.

این متخصص تغذیه یادآور شد: از دیگر اقلام خوراکی شب یلدا انار است. انار نعمت بزرگی است چرا که مملو از آنتی اکسیدان هاست. این میوه رادیکال های آزاد را خنثی می کند و ویتامین های بسیار مفیدی هم دارد. انار در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش بسیار زیادی دارد.

مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: انار مقابل تهاجم ویروس هایی مثل اپورتونیسم می ایستد. اپورتونیسم ویروس هایی فرصت طلب هستند که به خصوص در سرما خود را نشان میدهند و توان بیماری زایی آنها در سرما بسیار بالاتر می رود.

 

نخرید، نخرید، مواد مانده نخرید

مظهری تاکید کرد: مبادا در شب یلدا از شیرینی جات مانده قطاب و غیره استفاده کنید. برخی از شیرینی جات ماه هاست به فروش نرفته اند و شب یلدا بهترین فرصت برای قالب کردن آنهاست. واقعا باعث تاسف است که از نیاز مردم اینگونه سوءاستفاده می شود. با این سوءاستفاده ها هم پول مردم به یغما می رود و هم سلامتی آنها به خطر می افتد.

وی گفت: یکی از محاسن شب یلدا صله ارحام است. به جای پرخوری به سراغ افراد سالمندی برویم که در خانه های خود چشم به راه فرزاندانشان هستند. مهربانی و مهروزی خیلی بهتر از تمامی تنقلات و خوراکی های شب یلدا است. این مهربانی است که در قلب رسوب می کند نه خوراکی. مهرورزی هرگز با انباشت شکم گره نمی خورد.

ضیاالدین مظهری در پایان گفت: طبیعت بسیاری از انسان ها اینگونه است که چه غمگین باشند و چه شاد فقط می خورند. محبت را خوراندن اجباری تنقلات بی کیفیت به دیگران نشان ندهیم. برخی از آجیل ها واقعا بی ارزش هستند. آنها مواد طعم دهنده، رنگ های غیرمجاز، آلودگی های سمی و ... دارند پس بسیار مراقب باشیم که برای شب یلدا چه چیزی میخواهیم بخریم.

هیلدا حسینی خواه – جام جم آنلاین

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها