امام جمعه کرج با اشاره به اینکه تمام طرح‌های ملی باید پیوست فرهنگی داشته باشد، گفت: در این دوره مذاکرات نه آمریکا و نه کشورهای اروپایی کاری با اصل مذاکره ندارند و دنبال حواشی هستند و بر طرح توافق موقت که بحث انحرافی در رفع همه تحریم‌هاست اصرار دارند.
کد خبر: ۱۳۵۲۴۶۳
توافق موقت شگرد آمریکا برای عدم ایفای تعهدات در برجام استبه گزارش جام جم آنلاین البرز، آیت‌الله محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج، در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه دوازدهم آذرماه در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) کرج، با اشاره به ولادت حضرت زینب سلام‌الله علیها در سال پنجم هجری قمری، بیان داشت: پنجم جمادی‌الاول ولادت بانویی است که در کسب کمالات و رسیدن به مقامات بلند معنوی، جایگاه رفیعی دارد و خود نیز دستگیری دارد و در این زمان انسان‌هایی مخلص باروح بلند و الهی برای دفاع از این حریم نورانی به مقامات بلند معنوی رسیدند و عرشی شدند که خدای تعالی بر درجات همه مدافعان حرم زینبی بخصوص حاج قاسم افزوده بگرداند.
حضرت زینب اطاعت از امام را به‌عنوان محور هدایت و ثبات جامعه معرفى ‏کرد
وی با تأکید بر اینکه شمارش فضائل و بیان کرائم وجودی عقیله بنی‌هاشم، نائبه الزهرا، کعبه الرزیا، ام‌المصائب، زینب کبرى علیهماالسلام سخت است و فرصت زیاد می‌طلبد، اظهار داشت: یکی از ویژگى‏هاى مهم حضرت زینب که در تمام زندگی او نمود داشت، علاوه بر حمایت جدی در همه عرصه‌ها، تبعیت محض در رفتار و گفتار از اوامر ولایت امام عصر خودش بود که جای بحث فراوان دارد.
امام‌جمعه کرج بابیان اینکه حضرت زینب با بصیرت کم‌نظیرش، اطاعت از امام را به‌عنوان محور هدایت و ثبات جامعه معرفى مى‏کرد، گفت: در خطابه کوفه، به‌عنوان یکی از مسائل اجتماعی اسلام به مسأله هدایت و رهبرى جامعه توسط انسان‏هاى صالح و متعهد اشاره کرد و با صراحت نتایج پیروى نکردن از رهبران الهى را که هلاکت و بدبختى در آخرت و ذلت و خوارى در دنیاست را تبیین نمود.
آیت‌الله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه این روحیه و این روش برای همه بشر بخصوص بانوان امروز جامعه ما باید الگو باشد در تبعیت از رهبر جامعه، تصریح کرد: باید به تذکراتی که درباره بانوان برای مصون ماندن از هجمه شدید دشمنان بیان فرمودند و آنچه برای مبارزه با نقشه‌های شوم بیگانگان برای به ضلالت کشیدن و گمراه کردن بانوان لازم است را دستور دادند، موبه‌مو انجام شود تا نتیجه قابل‌رؤیت باشد.
یکی از ویژگی‌های شخصیتی زینب کبری سلام‌الله علیها شجاعت مثال‌زدنی ایشان است
وی بابیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی زینب کبری سلام‌الله علیها شجاعت مثال‌زدنی ایشان است، یادآور شد: در زیارت‌نامه حضرت دارد: «لَبْوَهُ الْهاشِمیه» یعنی شیر زن هاشمی. شیر زنی که با تزکیه نفس و تربیت در مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام چنان توانمند شد و روح بلندی پیدا کرد که نه‌تنها از هیچ زورگوی جبار ظالمی ترس نداشت بلکه در برابر حوادث تلخ و شیرینی که در دوران زندگی شریفش پیش آمد صبوری کرد و همه‌چیز را چون از طرف خدای جمیل می‌دانست جمیل می‌دید.
نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بابیان اینکه ذوات مقدسه اهل‌بیت علیهم‌السلام محور سکون و آرامش عالم و لنگر عالم هستند چون مظهر ذکر الهی‌اند، خاطرنشان ساخت: در روایت دارد که فرمودند: «نَحْنُ ذِکْرُ اللَّهِ» و ذکر خدا مایه آرامش و طمأنینه است. یکی از مصادیق روشن این آرامش شریکه الحسین، زینب سلام‌الله علیها است. لذا روز ولادتش را روز پرستار نامیدند تا با بهره‌گیری از این الگوی تربیتی موفق بتوانند پرستارانی با نصاب لازم تربیت کنند. شخصیتی که توانست هم خود و هم اطرافیانش را در داغ‌های سنگین و مشکلات سخت روحی و روانی مدیریت کند و درعین‌حال در انجام وظائفش مضطرب نشود و کوتاهی نکند و از اصول دست نکشد و بااقتدار در مقابل ستمگران بایستد.
کادر درمان جلوات به‌یادماندنی فراوانی از خود به یادگار گذاشتند
آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه بابیان اینکه یکی از عوامل مهم در بهبودی سریع بیماران این است که روحیه خود را از دست ندهند و بیماری را آخر کار خود ندانند، گفت: در بین افرادی که می‌توانند به آرامش روحی بیمار کمک جدی کنند و روحیه‌اش را بالا ببرند، پرستاران هستند. پرستاری که خود شاید ده‌ها مشکل دارد اما با عشق و علاقه و وجدان کاری، اقدام به مراقبت و نگهداری از بیماران می‌کند و بامحبت و مهربانی حرف‌ها و درد دل‌ها را می‌شنود و به‌موقع اقدامات لازم را انجام می‌دهد، جا دارد که از او تقدیر کرد و خدا قوت گفت.
وی در ادامه افزود: اگر پرستار در حین کار و مشغول خدمت بودن، نیت خود را خالص و الهی کند یعنی فقط برای این نباشد که ساعت کاری را پر و رفع تکلیف کند، مدت تلاش او، برایش عبادتی بزرگ ثبت می‌شود و جا دارد که بنده بار دیگر از مجموعه پزشکی و کادر درمان و به‌خصوص پرستاران عزیز که در این دوران کرونانی، جلوات به‌یادماندنی فراوانی از خود به یادگار گذاشتند و شهدایی هم تقدیم کردند که هرگز از ذاکره ملت بیرون نخواهد رفت، تبریک و خدا قوت عرض می‌کنم. البته حضرت آقا مطالبی را راجع به خدمت‌رسانی و مشکلات معیشتی پرستاران بیان فرمودند که نباید مورد غفلت قرار گیرد.
در این دوره مذاکره، آمریکا و کشورهای اروپایی دنبال حواشی هستند / مسیر تیم مذاکره‌کنندگان تا اینجا درست است
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز در بخش دیگری از بیانات خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، گفت: در این دوره نه آمریکا و نه کشورهای اروپائی کاری با اصل مذاکره ندارند و دنبال حواشی هستند. ایران روی مواضع خود ازجمله رفع تحریم‌های ظالمانه مغایر با برجام به همراه تضمین‌های لازم ایستاده است که اگر موردپذیرش قرار گیرد بر راستی آزمائی اقدامات هم اصرار دارد.
آیت‌الله حسینی همدانی ادامه داد: یعنی این سه مورد جزو اصول اولیه است؛ رفع تحریم‌ها بالمره، تضمین‌هایی که لازم است و بعد راستی آزمایی و همین مقاومت بر خواسته‌ها اروپا را منفعل و به اختلاف شدید انداخته و آمریکا را عصبانی کرده است. این‌که آمریکا از ما عصبانی است باعث افتخار است و این کلام همیشه زنده مرحوم شهید آیت‌الله بهشتی را به یاد می‌آورد که از ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.
وی افزود: در بعضی مقالات آمریکائی توصیه‌هایی به آمریکا می‌شود که آمریکا برخی از تحریم‌ها را تخفیف دهد. مقداری از پول‌های ایران را آزاد کند و محدودیت فروش نفت را تقلیل دهد در قبال آن، ایران، غنی‌سازی با درصد بالا را متوقف کند و به اقدامات به‌اصطلاح شفاف ساز آژانس! در همه زمینه‌ها تن دهد. این هم بازی‌ای است برای عقب کشیدن ایران از مسیر صحیحی که شروع کرده است.
خطیب نماز جمعه کرج با تأکید بر اینکه خود آمریکائی‌ها هم روی طرح توافق موقت که بحث انحرافی و طرحی غیر جامع در رفع همه تحریم‌هاست اصرار دارند چون اصلاً اعتقادی به برجام و حل مسئله ندارند و دنبال امتیاز گیری هستند، گفت: مسیری که تیم مذاکره‌کنندگان می‌روند تا اینجا درست است و خدا قوت می‌گوییم و ان‌شاءالله با همین روش جلو بروند تا نتایج مطلوب برای ملت حاصل شود.
مسائل فرهنگی یکی از مهم‌ترین مسائل هر جامعه‌ای است / تمامی اقدامات نهادها باید پیوست فرهنگی داشته باشد
آیت‌الله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به نوزدهم آذرماه سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌فرمان حضرت امام خمینی رحمه‌الله علیه در سال ۱۳۶۳، گفت: مسائل فرهنگی یکی از مهم‌ترین مسائل هر جامعه‌ای است؛ و عوامل مختلفی نظیر دین، اعتقادات و باورها در شکل‌گیری و تداوم فرهنگ‌ها تأثیرگذار است لذا حضرت آقا دربیانی فرمودند: مسأله فرهنگ از مسائل اقتصادی مهم‌تر است، از مسائل سیاسی مهم‌تر است. فرهنگ چیست؟ فرهنگ عبارت است از آن درک، برداشت، فهم، اعتقاد و باور انسان‌ها و روحیات و خلقیات آن‌ها در زندگی؛ آن‌هایی است که انسان را به کار وادار می‌کند؛ یعنی فرهنگ بیاید اقتصاد درست می‌شود، فرهنگ بیاید سیاست درست می‌شود.
وی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب بیان دیگری دارند که همه کارهایی که در کشور صورت می‌گیرد باید پیوست فرهنگی داشته باشد که این مطلب بسیار مهمی است و متأسفانه بعضاً کارهایی می‌کنند که فرهنگی است اما همان کار فرهنگی پیوست فرهنگی ندارد یعنی ضد فرهنگ است؛ مؤسساتی را که می‌سازند، شرکت‌هایی را که درست می‌کنند، حتی پل که می‌زنند یا گاهی فروشگاه که می‌زنند، این‌ها باید پیوست فرهنگی داشته باشد که بیشتر اوقات مورد غفلت است.
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز در ادامه به بازخوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در این رابطه پرداخت و گفت: آقا فرمودند: گاهی اوقات انسان در یک کاری وارد می‌شود، یک کار اقتصادی انجام می‌دهد، (اما) لوازم آن و تبعات فرهنگی آن را توجه ندارد. بله کار، کار بزرگی است؛ کار اقتصادی بزرگی است، منتها بر آن مترتب می‌شود لوازمی و تبعاتی که برای کشور ضرر دارد؛ فرهنگ این‌جوری است. باید در همه مسائل، آن نکته فرهنگی را در نظر داشت و نگذاریم که این از یاد برود.
آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه افزود: نکته دیگر را در دیدار با هیئت دولت فرمودند: در مسئله فرهنگ و رسانه، به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. (پس به وضعیت فرهنگ حتماً باید دقت کرد که حتی همه مسائل پیوست داشته باشد) ما مشکل‌داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البتّه حرکت انقلابی، یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای انقلابی بودن، بی‌هوا حرکت کردن و بی‌حساب حرکت کردن نیست.
روح مهندسی فرهنگی به محتوای انقلابی آن است / مهندسی فرهنگی باید توسط مدیر انقلابی اجرایی شود
وی بابیان اینکه رهبر معظم انقلاب در حکم اخیرشان به شورای عالی انقلاب فرهنگی هم سرفصل‌های جدیدی را بیان فرمودند که باید مدنظر مسئولین فرهنگی کشور باشد، گفت: رهبری در این حکم به مؤلفه‌های تمدن سازی به آرایش فرهنگی و امثال این‌ها اشاره کردند و اینکه روح حاکم بر فرهنگ باوری و فرهنگ‌سازی در جامعه به محتوای انقلابی و متولیان انقلابی است.
رئیس ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر استان البرز در ادامه گفت: آقا دو نکته مهم فرمودند؛ محتوا و متولی انقلابی که در حقیقت در تعبیر ایشان روح مهندسی فرهنگی به وجود محتوای انقلابی آن است؛ اگر ما بحث از مدیریت فرهنگی در کشور می‌کنیم که الآن مدتی است این کار شروع‌شده و در استان خود ما هم شروع‌شده و کارهایی را در این رابطه انجام دادیم که به‌مرور و به مناسبت اعلام خواهد شد، روح این مهندسی فرهنگی به محتوای انقلابی آن است که توسط مدیر انقلابی می‌توانیم اجرائی کنیم؛ و الا محتوای انقلابی داشته باشیم اما دست آدمی بدهیم که بی‌حال است و روحیه جهادی و انقلابی ندارد، محتوا را دود می‌کند می‌رود هوا و از بین می‌برد.
آیت‌الله حسینی همدانی در ادامه با تأکید بر اینکه در چله دوم انقلاب باید به این مهم پرداخت و بازسازی ساختار فرهنگ موردنظر رهبر معظم انقلاب بدون این دو محقق نمی‌شود، گفت: در این مقطع جامعه انقلابی علاوه بر قانون‌گذاری احتیاج به فرهنگ‌سازی دارد لذا شورای عالی انقلاب فرهنگی باید غیر از قرارگاه سیاست‌گذاری، قرارگاه فرهنگ‌سازی و قرارگاه آرایش فرهنگی باشد که در بیان رهبر معظم انقلاب بود.
وی در پایان تصریح کرد: بنابراین وقتی در این شورا نیروهای جوان و تازه‌نفس منصوب شدند یعنی باید شورا تغییر رویکرد دهد و با نگاهی نو در مسیر تحول ساختاری و سازمانی دست از تصدی‌گری در قسمتی از امور فرهنگی بردارد و با نظارت دقیق و هوشمندانه به بخش‌های دیگر واگذار کند؛ و متصدیان و نخبگان و فعالان فرهنگی هم با احساس مسؤولیت و اعتقاد عمیق مسیر فرهنگ‌سازی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی را فراهم کنند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها