کد خبر: ۱۳۴۹۵۶۰
دولت سیزدهم در حوزه تقویت نگاه به شرق، جهتگیری خوبی داشته و تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد غرب نگذاشته است. تمایل به کشور‌های شرق و کشور‌های همسایه و در نظر گرفتن شرایطی برای تسهیل مناسبات با این کشورها، این امکان را در اختیار دولت سیزدهم قرار خواهد داد تا هم بتواند از ظرفیت کشور‌های بلوک شرق و هم کشور‌های همسایه استفاده کند. حتی در این میان، شرایط برای استفاده از ظرفیت‌های کشور‌های غربی هم فراهم است.

الان کشور‌های غربی در شرایطی قرار گرفتند که اگر بنای ناسازگاری داشته باشند و نخواهند به توسعه ما کمک کنند و بخواهد دوباره مسیر آزار و اذیت و تحت فشار قراردادن جمهوری اسلامی ایران را در پیش بگیرند، بازنده اصلی این ماجرا خودشان هستند. تصور می‌کنم حضور ما در پیمان‌های منطقه‌ای مثل شانگ‌های و اکو می‌تواند کمک کند تا قدرت چانه‌زنی و مانور ما افزایش پیدا کند و باعث ارتقای مناسبات ما با این کشور‌ها شود. جمهوری اسلامی ایران از مجموعه ظرفیت‌های زیادی برای بسط روابط تجاری و اقتصادی در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار است.

بسیاری از کالا‌هایی که در ایران تولید و صادر می‌شود مورد نیاز کشور‌های همسایه و اعضای عضو سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی است.

از سوی دیگر کالا‌های تولید شده در این کشور‌ها هم می‌تواند مورد نیاز و استفاده ما باشد؛ بنابراین کشور‌های عضو این سازمان‌ها می‌توانند از طریق تهاتر و مبادلات منطقه‌ای به هم کمک کنند. در بحث سوآپ برق و انرژی و همچنین نفت خام و گاز هم زمینه‌های همکاری فراوانی میان کشور‌های همسایه و اعضای سازمان‌های اقتصادی وجود دارد.

ما اگر تنها باشیم، هم ما و هم بقیه کشور‌ها ممکن است تحت فشار کشور‌های غربی قرار بگیریم، اما اگر در کنار هم باشیم و یک مجموعه بزرگ اقتصادی را تشکیل دهیم آسیب‌پذیری از غرب را تا حدود زیادی کاهش می‌دهیم.
 
این همراهی و همکاری باعث خواهد شد یک بازار بزرگ اقتصادی شکل بگیرد و همین مساله هم این امکان را فراهم خواهد کرد بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایی که در کشور ما انجام می‌شود کاملا مقرون به صرفه شود و برای سرمایه‌گذاران این امکان و فرصت را فراهم خواهد کرد که بتواند از صرفه‌جویی‌های نشانی از این همکاری‌ها استفاده کند و هزینه مرتبط با تولید را کاهش دهد و قدرت رقابتی خود را بالا ببرد.
 
از سویی دیگر در حوزه گردشگری کشور‌های عضو می‌توانند از ظرفیت‌های همدیگر به‌خوبی استفاده کنند.
 
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس / روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها