در طب رایج و طب سنتی این نظر واحد وجود دارد که گوشت مرغ و سایر طیور نسبت به گوشت چرندگانی همچون گاو و گوسفند مطلوب‌تر است اما این سوال مطرح است که مصرف گوشت مرغ و جوجه چه طبعی دارد و برای چه مزاج‌هایی مفید یا مضر است؟
کد خبر: ۱۳۴۹۴۲۸

از دیدگاه طب سنتی، گوشت طیور نسبت به گوشت چرندگان لطیف‌تر یعنی هضم بهتر و چربی و مواد زائد کمتری در بدن تولید می‌کند.

پرنده جوان‌تر یا جوجه باشد کیفیت گوشت بهتر و برای افراد با فعالیت بدنی کم و کلسترول بالا مناسب است و هرچه مرغ چاق‌تر باشد، رطوبت بیشتری در بدن تولید و برای مزاج‌های مرطوب محدودیت مصرف دارد. پرنده‌های اهلی در مقایسه با طیور شکاری و وحشی ارزش غذایی بیشتری داشته و چاق‌کننده‌تر هستند.

برخلاف باور برخی افراد، مزاج گوشت مرغ معتدل بوده و سرد نیست اما در مقایسه با گوشت قرمز و به‌خصوص گوشت گوسفند، گرمی کمتری دارد و افراد با مزاج سرد بهتر است از گوشت‌های قرمز یا در صورت استفاده از گوشت مرغ، آن را همراه با گرمی‌جات مصرف کنند. در طب سنتی مصرف ماست، دوغ یا خوردنی‌های ترش مثل غوره با مرغ محدود شده است. مصلح گوشت مرغ، گشنیز است.

مزاج بال، گردن و دل مرغ نسبت به سایر قسمت‌های مرغ گرم‌تر است. با توجه به این‌که گوشت جوجه سریع‌تر هضم و از بدن خارج می‌شود اما به‌دلیل طبع گرم و خشکی که دارد، گرم‌مزاج‌ها نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنند.

در این مکتب عقیده بر این است که گوشت مرغ و جوجه برای کسانی که از درد ناحیه پشت و کلیه رنج می‌برند مفید بوده و برای تقویت قدرت و میل و مایعات جنسی نیز موثر است. تخم پرندگان هم این خاصیت را دارد و هرچه پرنده کوچک‌تر باشد این خاصیت در آن بیشتر است.

از دیدگاه طب سنتی، بال، سینه و گردن مرغ به‌دلیل فعالیت و تحرک کمتر، گوشت لطیف‌تر و هضم راحت‌تری دارد و برای بیماران در دوران نقاهت تهیه سوپ با این بخش‌های مرغ توصیه شده است.

همچنین پا و دل مرغ‌های خانگی به‌دلیل تحرک بیشتر، مواد زائد کمتری دارد. البته بال طیور به‌خصوص مرغ‌های پرورشی به‌دلیل تحرک کمتر محل تجمع چربی اشباع شده بیشتری است و در طب رایج توصیه به مصرف آن محدود شده است.

بد نیست بدانید ساق و ران در مقایسه با سینه مرغ چربی بیشتری دارد و مصرف آن برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند باید محدود شود. در مورد دل مرغ‌های پرورشی گفته می‌شود به‌دلیل تجمع ترکیبات آنتی‌بیوتیکی استفاده نشود اما در مورد دل مرغ‌های خانگی این محدودیت وجود ندارد و به‌دلیل هضم نسبتا راحت و انرژی نسبی زیاد، برای افراد سالمند، بیمار، دچار ضعف و کسانی که هضم ضعیفی دارند، مصرف پنج تا ۱۰ عدد دل مرغ خانگی حدود چهار تا پنج روز متوالی به‌صورت کبابی توصیه شده است.

فاخره بهبهانی - دانش و سلامت روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها