تذکر ر به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛

مشکل بیمه‌ خبرنگاران را حل کنید

رئیس نمایندگان استان یزد با بیان اینکه بی آبی شرق اصفهان مربوط به استان یزد نیست گفت : دولت به مطالبات به حق مردم شرق اصفهان در حوزه آب پاسخ بدهد زیرا تبعات عدم پاسخگویی ، گریبانگیر مردم استان یزد شده است.
کد خبر: ۱۳۴۷۶۰۲

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، محمد صالح جوکار در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ضمن دفاع از کشاورزان شرق اصفهان و تاکید بر رسیدگی به مشکلات این قشر اظهارداشت: مطالبات چندین ساله مردم این منطقه برحق بوده و دولت باید برای رفع این مشکل وارد عمل شود.

وی افزود: به نظر می رسد مسائل برای مردم شرق اصفهان وارونه نشان داده شده و مردم درجریان اصل موضوع قرار ندارند و بی آبی شرق اصفهان مربوط به استان یزد نیست و شایسته است که مسئولان استان اصفهان در این  زمینه به مردم پاسخگو باشند تا ابهامات در این مورد برطرف شود.  

نماینده مردم یزد در مجلس گفت: مردم شرق اصفهان بسیار مومن هستند و بخش بسیاری از این شهدای این استان مربوط به منطقه شرق است مشکلات و فشارها ی ناشی از کم آبی در این مناطق باعث شده و بعضا تاسیسات انتقال اب شرب در یزد در این نواحی مورد تعرض و تخریب قرار بگیرد این درحالی است که ساکنان این مناطق بهتر از هر کس دیگری آگاه  و مطلع هستند که میزان آب انتقالی برای شرب شهروندان یزدی دردی از مشکل کم آبی را برای کشت کشاورزان کم نمی کند اما کشاورزان برای رساندن حرف خود به گوش مسئولان، بعضا شاهد تعرض و تخریب تاسیسات آب هستیم .

جوکار تصریح کرد: ما به عنوان ساکنان یکی از خشک ترین و کم آب ترین نقاط  کشور سالیان سال است که برای تامین آب شرب وحفظ حیات و کانون جمعیتی استان از طریق منابع مختلف تلاش می کنیم و با تمام مشکلات معیشتی  کشاورزان شرق اصفهان را که سالیان سال است به دلیل کم آبی موفق به کشت محصول نشده اند و معیشت خودرا از دست داده اند در ک می کنیم .

رئیس نمایندگان استان خاطر نشان ساخت: تعرض و تخریب تاسیسات آب مشکلی از کشاورزان این منطقه حل  نمی کند اما باعث ایجاد مشکل برای تامین آب شرب کسانی می شود که از نظر پیوستگی فرهنگی و تاریخی بیشترین قرابت را با ساکنان این مناطق دارند و خود  زخم خورده اقلیم گرم و خشک بیابانی کویر مرکزی ایران هستند این درحالی است که اقداماتی نظیرتغییرالگوی کشت، افزایش بهره وری ازمنابع آب و دیگر اقدامات  لازم دراین زمینه مغفول مانده است .

 جوکار افزود: درحال حاضر از خط انتقال آب شرب استان یزد ، مناطق بهارستان و ورزنه نیز برخوردار می شوند و بخشی از آب نتقالی از طریق این خط قبل از ورود  به یزد به شهروندان اصفهانی تحویل داده می شود و این ریشه در فرهنگ ما دارد.

وی خاطر نشان ساخت:  اگر یزد بی آب بماند جمعیت این استان تخلیه و قطعا بخشی از این جمعیت  به استان اصفهان مهاجرت خواهند کرد و مشکلات یزد بی آب را نخستین استانی که متحمل خواهد شد استان اصفهان است .

رئیس نمایندگان استان میزان سهمیه تخصصی آب انتقالی زاینده رود را 98میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت : از این میزان همواره کمتر از 55 میلیون متر مکعب به استان تحویل داده شده که بخشی از آن هم به شهرهای  استان اصفهان که درمسیر خط انتقالی قرار دارند تحویل داده می شود .

 وی ادامه داد : برای رفع  ابهامات فراوان در این مورد شهروندان استان اصفهان که بعضا ادعاهایی را تحت عنوان  استفاده ازآب زاینده رود در یزد برای مصارف غیر شرب شنیده می شود چندی قبل تیمی از نمایندگان اصفهان در مجلس و مسئولان استان به یزد سفر کردند وهر منطقه ای که مد نظر آنها بود را مورد بازدید قرار دادند  تا از این مباحث ابهام زدایی شود و درحالی که هدف اصلی طرح چنین مباحثی فقط ایجاد آشوب ونا امنی در کشور از سوی برخی جریان های معاند و مخالف نظام مانند منافقین است.    

وی با بیان اینکه به منافع مشترک استانها  و مسائلی مانند آب که با حیات مردم پیوند خورده نباید نگاه سیاسی و جناجی داشت و مسئولان و دلسوزان کشور باید خواسته ها و مطالبات به حق همه طرف های این گونه  مسائل را مورد توجه قرار دهند  و برای رفع دغدغه همه شهروندان  تلاش کنند .

وی با اشاره  به اجرای خط دوم انتقال آب به استان گفت : دولت برا این خط سالانه 2تا 3میلیارد تومان مصوب کرد که این رقم برای اجرای چنین پروژه ای خنده داراست و امید است با جلسات برگزار شده ، دولت جدید بتواند گشایشی درتامین بودجه خط دوم انتقال آب به استان ایجاد کند تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی در حوزه آب در استان نباشیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها