ایران - لبنان؛ امروز ساعت ۱۵:۳۰ در ورزشگاه صیدا

صید مشکل در صیدا

یک بازی حساس زیر سایه حاشیه ها. واقعیت همین است. بازی زیاد حساس نبود و خودمان حساس اش کردیم!
کد خبر: ۱۳۴۶۹۹۹

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه جام جم ؛ دقیقا همان روزی که اختلاف اسکوچیچ و طارمی آشکار شد؛ درست یا غلط این تصمیم گرفته شده و واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته است. نظرها متفاوت است ولی حالا باید همه اینها را گذاشت کنار. امروز مقابل لبنانی قرار می‌گیریم که بمب انگیزه است. بر خلاف ادعای خیلی از کارشناسان و بازیکنان قدیمی که بر این باورند بازی با لبنان و سوریه راحت است اما نباید این حرف کارلوس کی‌روش را هیچ‌وقت فراموش کرد:«هیچ بازی آسانی دیگر در دنیای فوتبال وجود ندارد. همه تیم‌ها‌ محترم هستند و نباید خودمان را گول بزنیم. اتفاقا بازی با تیم‌هایی که خیلی‌ها می‌گویند آسان است، از همه مسابقات سخت‌تر خواهد بود.»

هنوز صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی قطر قطعی نشده؛ گرچه با ۱۰ امتیاز صدرنشین گروه است اما هنوز ۶ مسابقه و ۱۸ امتیاز دیگر باقی‌مانده ‌و لبنان ۵ امتیازی هم در رده سوم است و البته شانس صعود دارد. پس ساده‌انگاری است اگر شاگردان اسکوچیچ از حالا خودشان را در قطر و جام‌جهانی ببینند.
این یک طرف قصه هست و چه بخواهیم و چه نخواهیم بازی با لبنان تحت تاثیر غیبت طارمی خواهد بود و هرچند کیفیت سایر بازیکنان کم از طارمی و بازیکنان لبنان نیست اما این شوک می‌تواند هم اثر خوب داشته باشد و هم اثر بد. آن هم برای بازیکنانی که ممکن است دوست نداشته باشند زیر سایه نبودن مهدی قرار بگیرند و در صورت شکست با این طعنه و کنایه روبه‌رو شوند که:«اگر طارمی بود نمی‌‌باختید!»امروز روز بزرگی است و تیم‌ملی فارغ از همه حاشیه‌ها باید همان تیم‌ملی همیشگی باشد، بجنگد و برای آسانتر شدن و رسیدن به جام‌جهانی، لبنان را در خانه‌اش شکست بدهد.
این توصیه به همه ملی‌پوشانی است که باید تمرکز خود را حفظ کنند و این بدانند لباس سفیدی که بر تن می‌کنند لباس مقدس ایران است. اینجا نه بحث طارمی است، نه اسکوچیچ و نه حتی خوبان عالم و رفقایی که دارند، اینجا پای میلیون‌ها ایرانی چشم‌انتظار در میان است که بدون شک دلخوشی این روزهای سخت‌شان شاید فوتبال است و بس. برای آن هشتاد و خرده‌ای میلیون هم‌وطن‌تان بازی کنید و اجازه بدهید تا مشت‌هایی که به خاطر پیروزی‌های چند بازی اخیر شما گره شده است، همچنان گره شده باقی بماند.
 

جهانبخش: می‌خواهیم جزو اولین تیم‌های صعود کننده باشیم
بچه‌های ما لیاقت‌ بهترین‌ها را دارند
 
علیرضا جهانبخش یکی از ستاره‌های ایران در مسیر مقدماتی جام‌جهانی بوده است. علیرضا که در تیم‌ملی عالی بوده، در این باره می‌گوید: «خوشحالم که برای تیم‌ملی تاثیرگذار بودم. به نظرم بچه‌های ما لیاقت بهترین‌ها را دارند. من هم به عنوان یک عضو کوچک در تیم‌ملی تلاشم را کرده‌ام. هر چه تا الان به ثمر رسیده، کار همه بچه بوده. هدف همه ما در تیم‌ملی‌ این است که بتوانیم صعود تیم‌ملی را زودتر رقم بزنیم. می‌خواهیم جزو تیم‌های اول جهان باشیم که به جام‌جهانی می‌رسیم. هدف مشترکی هم در تیم‌ملی وجود دارد و آن شاد کردن دل مردم کشورمان است.»  
علیرضا درباره بازی با لبنان هم چنین نظر می‌دهد: «به حریف کاملا احترام می‌گذاریم. آنها در خانه خوب بازی می‌کنند و کمتر موقعیت از دست می‌دهند. بازی سختی در انتظارمان خواهد بود. قطعا تمام تمرکزمان را به این بازی می‌دهیم و تلاش می‌کنیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. صدر جدول خیلی باعث نمی‌شود که به این بازی راحت نگاه کنیم و مطمئنا بازی امروز سخت است. خودم در لبنان مقابل این تیم بازی کرده‌ام و بازی سختی را پشت سر گذاشته‌ایم. مطمئنا برای نتیجه خوبی وارد زمین خواهیم شد.»


تیم‌ملی متعلق به یک بازیکن خاص نیست
اسکوچیچ: به طارمی نیاز داریم
 
مهدی طارمی از تیم‌ملی خط خورد و این اتفاق بازتاب زیادی در رسانه‌ها داشت. اتفاقا در کنفرانس مطبوعاتی دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم‌ملی، یکی از خبرنگاران لبنانی در این باره از سرمربی ایران پرسید. او در واکنش به این سوال پاسخ داد: «تیم‌ملی به همه مردم تعلق دارد و متعلق به یک مربی یا بازیکن خاص نیست. طارمی بازیکن فوق‌العاده‌ای است و ما به او نیاز داریم اما در عین حال ارزش‌هایی هم وجود دارد که باید به آنها احترام می‌گذاشت.»
اسکوچیچ بعد از صحبت‌های کوتاه درباره طارمی، به بازی امروز تیم‌ملی هم اشاره کرد: «بازی با لبنان اهمیت زیادی برای ما دارد. کاملا آماده مسابقه هستیم و می‌خواهیم بهترین نتیجه را به دست بیاوریم. البته این را هم باید بگویم که لبنان سازماندهی خوبی دارد. آنها برای همه حریفان رقیب سختی به حساب می‌آیند. مطمئن باشید با حداکثر تلاش بهترین نتیجه را خواهیم گرفت.»
اگر تیم‌ملی امروز برنده شود، باز هم به صعود نزدیکتر و نزدیکتر می‌شود. اسکوچیچ در جواب گفت: «نمی‌خواهم در مورد احتمالات صحبت کنم ولی ما نشان دادیم کیفیت لازم را داریم و اطمینان داریم که می‌توانیم این مسیر را با موفقیت طی کنیم.»


 ۲۵ سال پیش ...

تیم‌های ملی ایران و لبنان اولین دیدار خود را ۲۳ آبان ۱۳۷۵ در بیروت برگزار کردند. دیداری دوستانه که با تساوی بدون گل خاتمه یافت و پس از آن ۵ دیدار پیاپی ایران موفق شد پیروز شود. در تمام این دیدار‌ها لبنان یک بار هم نتوانست دروازه ایران را باز کند و تیم‌ملی فوتبال کشورمان در دیدار‌ی یک طرفه، به پیروزی رسید.


 آن باخت عجیب

دیدار تیم‌ملی ایران با لبنان در هفته پنجم انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۲ در قاره آسیا، یادآور شکست عجیب و تاریخی شاگردان کارلوس کی‌روش در سال ۱۳۹۱ در بیروت است که شوک بزرگی را در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۴ به ایران وارد کرد. البته تیم‌ملی بعد از آن شکست یک بر صفر، ظرف یک سال سه بار دیگر با لبنان بازی کرد که هر سه دیدار خود با لبنان در سال ۲۰۱۳ را با چهار یا پنچ گل پیروز شد تا مهر تاییدی بر این باشد که آن نتیجه کاملا اتفاقی بود.


 بازی شماره ۱۱

۲ تیم تا به حال ۱۰ بار در مسابقات مختلف رو‌در‌روی یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل آن ۸ برد برای ایران، یک تساوی و یک پیروزی برای لبنان بوده است. ایران و لبنان قرار است برای ششمین بار در خاک لبنان به مصاف یکدیگر بروند. در ۵مسابقه قبلی ۳ برد برای ملی‌پوشان، یک پیروزی برای لبنان و یک تساوی به دست آمده است. بعد از بیروت حالا شهر صیدا برای اولین‌بار میزبان بهترین تیم آسیا در رنکینگ فیفا خواهد بود.


 نکونام در صدر گلزنان

در دیدار‌های این ۲ تیم ۲۹ گل رد و بدل شده که ۲۷ گل سهم ملی‌پوشان ایران بوده و لبنانی‌ها فقط ۲ بار موفق به باز کردن دروازه ایران شده‌اند. جواد نکونام با به ثمر رساندن ۷ گل، بهترین گلزن ما مقابل لبنانی‌ها محسوب می‌شود. رکوردی که شاید تا سال‌ها در اختیار آقا جواد باقی بماند. او به شکل عجیبی در دوران فوتبالش راه دروازه لبنان را بلد بود و در مسابقات ملی بیشتر از هر تیمی در دنیا به لبنان گل زد. نکونام تنها هت‌تریک دوران حضورش در تیم‌ملی را سال ۲۰۱۳ مقابل لبنان جشن گرفت و ۳ گل از ۵ گل ایران را در آن بازی به ثمر رساند.


 جهانبخش و کریم؛ تنها بازمانده‌ها

۷ سال از آخرین تقابل ایران و لبنان می‌گذرد اما هنوز ۲ بازیکن در ترکیب تیم‌ملی حضور دارند که ۷ سال پیش هم در بازی با لبنان به میدان رفتند. این دو بازیکن علیرضا جهانبخش و کریم انصاری‌فرد هستند. در آخرین بازی با لبنان، کارلوس کی‌روش این نفرات را در فهرست ۱۸ نفره خود قرار داد:
ترکیب اصلی: دانیال داوری، امیرحسین صادقی، سیدجلال حسینی، استیون بیت‌آشور، حسین ماهینی، جواد نکونام، رضا حقیقی، مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، رضا قوچان‌نژاد و علیرضا جهانبخش
ذخیره‌ها: رحمان احمدی، حامد لک، پژمان منتظری، آندرانیک تیموریان، مجتبی جباری، مازیار زارع، کریم انصاری‌فرد، محمدرضا خلعتبری و یعقوب کریمی.


 با حضور جناب VAR !

قرار است در این مسابقه از سیستم کمک داور ویدئویی استفاده شود. این در حالی است که برگزاری بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی با این سیستم ۲۰۲۲ به سود تیم‌ملی فوتبال ایران تمام شده است. در بازی با امارات داور وسط رای به اخراج شجاع خلیل‌زاده داد، اما کمک داور ویدئویی خطاب به داور وسط اعلام کرد مهاجم تیم‌ملی امارات در موقعیت آفساید صاحب توپ شده است و به همین بهانه داور وسط تصمیم خود را تغییر و توپ را در اختیار ایران قرار داد و شجاع خلیل‌زاده هم به بازی برگشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها